آیت الله شبیری زنجانی: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار دادند و گفتند: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.

 

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار دادند و گفتند: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آن‌جا که جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد، سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی‌قدر در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را زمینه‌ساز روی‌گردانی جامعه از عزای اهل‌بیت(ع) دانستند و گفتند: همین‌طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.

این فقیه وارسته با تأکید بر این که موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می‌دهد و مسأله‌ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری‌ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل‌بیت(ع) خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است، خود افراد باید تشخیص دهند.

ایشان افزودند: عقیده ما درباره این که آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می‌شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است. جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.

معظم‌له با ابراز نگرانی از این که عده‌ای امروزه با افراط در عزاداری‌ها زمینه هتک حرمت را فراهم می‌کنند، فرمودند: این افراد در این زمینه مسؤول‌اند. آیا واقعاً کسی که مدعی محب اهل‌بیت(ع) بودن است، موظف به چنین کارهایی است؟

امروزه برخی از منبری‌ها و بعضی از مداح‌های بی‌تقوا حرف‌های بی‌سند و مجالس بی‌سندی را ترویج می‌کنند. نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به این که هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد، تغییر کند. البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعاً موظف‌اند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آن‌قدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعاً عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟
آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار دادند و گفتند: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. سید جمال

    کلام ایه الله شبیری زنجانی منافاتی دارد با  زیارت ناحیه مقدسه است که منسوب به حضرت مهدی آل محمد (عج) می باشد. یکی از فقرات زیارت مزبور، این جمله است:«وَ لَئِن اَخَّرتَنِی الدُّهُور وَ عَاقَنِی عَن نَصرِکَ المَقدُور لاُ ندِبَنَّّ عَلَیکَ صَباحَاً وَ مَساءَاً وَ لَاَبکَینَّ عَلَیکَ بَدَّلَ الدُّمُوعِ دَمَاً»”اگر روزگار مرا به تاخیر انداخت و از یاری و نصرت تو در روز عاشورا باز داشت، هر آینه من صبح و شام بر تو گریه می کنم و به جای قطرات اشک، بر تو خون گریه می کنم”.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.