دغدغه های فرهنگی رهبری و هشدارهای سیاسی آقاتهرانی به وزیر ارشاد 

آقامرتضی تهرانی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در حالی از احتمال استیضاح وزیر ارشاد خبر می دهد که به گفته او قرار است در مجلس کمیته مشترکی از چند کمیسیون برای بحث فرهنگی تشکیل شود.

 

فارس: با توجه به ابراز نگرانی اخیر مقام معظم رهبری از وضعیت فرهنگ، درباره اقدامات کمیسیون فرهنگی مجلس و اینکه چگونه باید به گفتمان‌سازی در این زمینه پرداخت،‌ توضیح دهید.

آقاتهرانی: رهبر معظم انقلاب چند مسئله مهم و حائز اهمیت را در دیدار با خبرگان رهبری مطرح کردند که یکی از آنها مسئله فرهنگ بود. اعضای خبرگان از مسائل فرهنگی ابراز نگرانی کردند و متقابلاً مقام معظم رهبری نیز اظهار نگرانی کردند. اصل نظام و انقلاب ما فرهنگی است و به دنبال این اصل،‌ ایستادگی، مقاومت و برخورد با طاغوت به وجود آمد لذا اگر بنیان فرهنگ بر اساس اسلام ساخته شود، همه مسائل سیاسی و اقتصادی ما حل می‌شود اما اگر آبشخور چنین تفکری التقاطی باشد، اسلامی نیست.

حضرت امام بر اسلام ناب محمدی تاکید کردند تا معلوم شود اسلام آمریکایی وجود داشته و نگاه سکولار به مسائل دارد،‌ از این رو نمی‌شود اقتصاد و سیاست بنیان اسلامی نداشته باشند. حضرت آقا در دیدار اخیرشان مطرح کردند که نباید در مقوله فرهنگی بی‌ملاحظگی صورت بگیرد چرا که فرهنگ از جنس اقتصاد نیست که اگر مشکلی ایجاد شد بتوان آن را سریعاً‌ برطرف کرد چرا که اگر مشکلات فرهنگی ایجاد شود، بنیان تا ثریا کج می‌رود.

بنابراین برخی‌ها از بیانات رهبری استفاده کردند و ای‌کاش دولت هم به شعار دادن بسنده نکند. لذا قرار است در مجلس کمیته مشترکی از چند کمیسیون برای بحث فرهنگی تشکیل شود.

فارس: این کمیته ناظر به دغدغه‌های فرهنگی رهبری مطرح می‌شود؟

آقاتهرانی: بله این مسئله به مناسبت بیانات رهبری مطرح شد، نباید شعاری برخورد کرد البته گفتن آن لازم اما کافی نیست بنابراین این کمیته باید بتواند با سایر کمیسیون‌ها هماهنگی در این جهت ایجاد کند.

فارس: قرار است با وزیر ارشاد درباره بیانات مقام معظم رهبری و دغدغه‌های فرهنگی ایشان دیدار داشته باشید؟

آقاتهرانی: قرار بود جلسه‌ای داشته باشیم که انجام نشد، اما به خاطر اینکه این مسئله جدی‌تر مطرح شود، هرچه زودتر این جلسه را می‌گذاریم.

درست است که همه نهادها باید به وظایف فرهنگی خود عمل کند اما بخش اجرایی مسائل فرهنگی، دست دولت است و آنها هستند که بودجه را در این زمینه می‌بندند، لذا باید دید که دولت چقدر برای کار فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده و به کجا رسیده است.

فارس: اخیرا نشریه منتسب به کارگزاران و کرباسچی لایحه قصاص را به عنوان یک لایحه غیرانسانی زیر سوال بردند و به نظر می‌رسد رسانه‌های زنجیره‌ای هجمه به مقدسات را آغاز کرده‌اند. همانطور که پیش از این نیز یکی از این نشریات زنجیره‌ای به نقل از ایازی بهائیان را به عنوان یک اقلیت مذهبی معرفی کرده بود. به نظر شما این جریان هدفش چیست؟

آقاتهرانی: اخیراً کمیسیون فرهنگی بیانیه‌ای را منتشر کرد، چندی پیش در این رسانه‌های خبری، بحث ولایت امیرالمومنین(ع) را زیر سوال بردند و بعد از آن نیز به حضرت زهرا (س) توهین شد. سپس شاهد بودیم از بهائیت که یک حزب کثیف بوده و جزء هیچ کدام از ادیان و افکار صحیح دنیا نیست دفاع شد و در ادامه نیز لایحه قصاص زیر سوال رفت. لذا ما در این بیانیه تأکید کردیم که وزارت ارشاد باید بیشتر به این  مسائل توجه کند. گویا روزنامه‌های زنجیره‌ای دوران اصلاحات به ذهن تداعی می‌شود که روزگاری همین روند را طی کردند و نشریات خوب و ارزشمند را به بهانه‌های مختلف حذف کردند و به صورت مداوم به افراد معلوم‌الحال که تعهد دینی نداشتند مجوز دادند.

لایحه قصاص جزء قوانین مسلم اسلام است که منکر آن مرتد است؛ اخیرا نیز یک نشریه اصلاح‌طلب همین کار را کرد، ابتدا تست می‌کنند که ببینند جامعه نسبت به توهین به مقدسات چقدر حساسیت دارد و بعد حملات پی در پی خود را آغاز می‌کنند؛ ما یادمان نرفته زمانی که جبهه ملی لایحه قصاص را در روزنامه ظهر خود، غیرانسانی دانست صریحا همان روز حضرت امام (ره) فرمودند کسانی که قصاص را غیرانسانی دانسته‌اند اگر فهمیده باشند که چه گفته‌اند، مرتد هستند و حکم ارتداد نیز مشخص است. همسر فرد به او حرام است و نیازی به طلاق هم ندارد و حکم مرده را دارد که باید گردنش زده شود، و جانش هم در جامعه اسلامی محترم نیست و فرزندان و وراثش می‌توانند پس از پرداخت دین و بدهی‌های او اموال او را تقسیم کنند. لذا بعدازظهر همان روز ملی‌گراها گفتند ما نفهمیدیم که چه گفتیم. بنابراین اصل نظام ما بر مبنای جمهوری اسلامی است.

دولت نباید اجازه دهد و باید وقتی که این مسائل را می‌بیند با آن برخورد جدی کند، چرا که عین این مسئله نیز در زمان حضرت امام(ره) اتفاق افتاده بود، ممکن است که بگویند این مسئله به ما مربوط نمی‌شود و مربوط به آخوندها، مراجع و حوزه‌های علمیه است اما درباره این موضوع نمی‌توانند بگویند چرا که همانند این مسئله در زمان امام اتفاق افتاده و همه برخورد امام راحل را دیده‌اند لذا اینکه سریعا با این موضوع برخورد نشد جای سوال است؛ آیا باید تنها به یک توقیف اکتفا کرد؟ دوباره جلو آمده‌اند و مطالبی را مطرح کردند و گفتند که قوه قضائیه این کار را کرده و دولت هیچ نقشی نداشته است! ما این موضوع را از وزارت ارشاد مطالبه می‌کنیم آنها در این کشور چه کاره هستند؟ مگر بنا نیست وزارت ارشاد در بدو امر از اسلامیت نظام حراست کند و سپس به دنبال رشد و ارشاد آن باشد؟ باید رصد کنند و ببینند، اما مع‌الاسف می‌بینیم در این موضوع زدند و رفتند، دیدیم خبری نیست.

فارس: عملکرد وزارت ارشاد و فضای فرهنگی دولت را در چند ماه اخیر چطور ارزیابی‌ می کنید؟

آقاتهرانی: فعلاً دوستان کار می‌کنند، ما دوست داریم وزیر کار کند و رهبری نیز تأکید داشتند که باید به دولت اجازه داد که کار کند اما داریم می‌بینیم که به کجا می‌روند و از این حلم و سکوت دوستان خودشان سوءاستفاده می‌کنند. لذا اسم این را نمی‌توان غفلت و حواس‌پرتی گذاشت چراکه یا عرضه ندارند یا تعهد.

اگر مجلس سوال کرد و به سمت استیضاح وزیر رفت دوستان بدشان نیاید؛ ما تلاش کرده‌ایم که با عزیزان و مجریان قوانین حجت را تمام کنیم، ولی توجه باشد که رفتار اشخاص و برخورد صحیح و غلط است که روشن می‌شود که آیا وزیر عرضه کار یا تعهد به اسلام و انقلاب را دارد یا خیر؟

فارس: کمیسیون فرهنگی چه نظارتی بر اقدامات و برنامه‌های فرهنگی دولت دارد؟

آقاتهرانی: کار فرهنگی یک کار بسیار وسیعی است و کمیسیون ما نیز پرجمعیت نیست و به دلایل مختلفی تعداد اعضای کمیسیون کم است، برخی از نمایندگان مسائل منطقه‌ای برایشان اهمیت ویژه‌تری دارد و به همین دلیل در کمیسیون هایی می‌روند که بتوانند به وضعیت اقتصادی آنجا رسیدگی کنند اما کار فرهنگی زمان‌بر است و بسیار خلوص می‌خواهد لذا افرادی که در این کمیسیون هستند افراد فرهنگی، باحوصله و انشاءالله با خلوص هستند، این کمیسیون از جاذبه‌های ظاهری برخوردار نیست، البته همه کسانی که به کمیسیون‌های دیگر می‌روند به این معنا نیست که مشکلی دارند و گاهی تخصص آن‌ها را به سمت دیگر برده است. ما با بیش از 85 دستگاه و نهاد در ارتباط هستیم که فقط برخی از آنها صدا و سیما، سینما، تئاتر و ورزش و جوانان است اما به طور مثال کمیسیون بهداشت فقط با یک وزارت بهداشت برخورد دارد اما در کمیسیون فرهنگی با اوقاف، مساجد و بسیج و … در ارتباط است که هر کدام از آنها جا دارد که یک وزارت‌خانه باشد. ما تلاش می‌کنیم و امیدواریم خدا نیز کمک کند مثلا در همین بحث اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند کار می‌کنیم و سبک زندگی در این زمینه بسیار مهم است.

 ما سخنان مقام معظم رهبری را در دوران غیبت امام عصر (عج) حجت می‌دانیم و هیچ کس دیگر برای ما حجت نیست، از این رو زمانی که وزیر ارشاد به کمیسیون فرهنگی آمد ما به او گفتیم ما از شما هیچ چیز نمی‌خواهیم و هیچ توقعی نداریم، فقط مطالبات رهبری را در زمینه فرهنگی پی‌گیری کنید؛ رهبری در مسائل فرهنگی اول است و تخصص‌شان نیز بیشتر همین حوزه است و انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی است، وقتی که این موضوع مطرح شد با این که آقای جنتی هنوز وزیر نشده بودند و رأی اعتماد نگرفته بودند، گفتند من نمی‌دانم، دو جلد کتابی که دوستان ما در قم مطالبات فرهنگی رهبری را جمع‌آوری کرده بودند به عنوان هدیه برای ایشان فرستادم تا ببینند و بدانند.

اصل نظام ما ولایی است و اگر ولایت را از نظام حذف کنید، حاکمیت طاغوت می‌شود و هیچ فرقی با سایر نظامات ندارد. چیزی که ما را از سایر نظام‌ها ممتاز کرده ولایت و شخص ولایت فقیه است؛ به خاطر همین نیز در کشور ما کودتا و انحراف دولتی دیگر معنایی ندارد. در این کشور دیگر ارتش نمی‌تواند مجلس را به توپ ببندد و مجلس و دولت نمی‌توانند یکدیگر را به توپ ببندند چرا که وجود مبارک ولی فقیه همه مسائل کشور را میزان می‌کنند، هیچ کجای دنیا این‌طور نیست که مردم در صحنه باشند از این رو ولایت و مردم دو رکن مهم در نظام اسلامی ما هستند، جا دارد که از مردم به خاطر حضور گسترده در راهپیمایی 22 بهمن نیز تشکر کنم که این راهپیمایی امسال به هیچ عنوان با سال‌های قبل قابل مقایسه نبود. مسئولان باید این دو نعمت بزرگ را قدر بدانند که این دو نکته به لطف الهی عامل حفظ نظام است.

فارس: درباره جزئیات دیدار هفته گذشته روحانیون مجلس با آیت‌الله مصباح و با توجه به اینکه در این دیدار درباره راهبردها صحبت شده و ایشان تأکید کرده‌اند مکانیسم‌های قبلی مورد تأئید نیست و باید مکانیسم جدیدی طراحی شود، لطفاً درباره جزئیات این دیدار صحبت کنید.

آقاتهرانی: صحبتی شد که اگر وحدتی بین علما شود بسیار خوب می‌شود، حضرت استاد بیانشان بسیار صریح و روشن است و برای موضوعی اگر بخواهیم کاری کنیم افراد مختلف باید پیشنهاد خود را بدهند و بهترین را انتخاب کنیم اما باید درباره راهکار آن بحث شود، لذا حضرت استاد آیت‌الله مصباح با لابی‌گری‌های معمول موافق نیست این درست نیست که 7 یا 8 نفر بنشینند و بیرون از جلسات با یکدیگر چیزی را قطعی کنند و سپس بیایید و نظر خود را به دیگری تحمیل کنند، گو این‌که رأی‌گیری کنند. در هر حال باید به یک اجماع نظر برسیم که افراد آزادانه به سمت اصلح راه یابند.

اما به هر حال ما بعد از انتخابات رفت و آمد با علما و بزرگان را شروع کردیم و شخصاً خودم که طلبه و حوزوی هستم، این رفت و آمد را حفظ کردم و برای همین خدمت آیات مهدوی کنی، یزدی و جنتی رسیدم و آیت‌الله نوری همدانی و برخی مراجع بزرگوار رسید‌ه‌ام.
آقامرتضی تهرانی، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در حالی از احتمال استیضاح وزیر ارشاد خبر می دهد که به گفته او قرار است در مجلس کمیته مشترکی از چند کمیسیون برای بحث فرهنگی تشکیل شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.