قرائتی: نصف درس‌ حوزه و دانشگاه به درد نمی‌خورد

یازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، یازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه صبح امروز(پنجشنبه) با حضور گسترده بانوان قرآنی و اساتید حوزه و دانشگاه، محققان و پژوهشگران علوم قرآنی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

این همایش با محوریت شناخت عظمت و فضیلت سوره مبارکه یس و به منظور تجلیل و تکریم از چهره‌های شاخص و ممتاز پژوهش و هنر قرآن کریم برگزار شد. شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، حشمتی معاون قرآن وزیر ارشاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی رئیس سازمان انتشارات سمت، مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران، ایازی و حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی مسئول فعالیت‌های دینی شهرداری تهران و جمع دیگر از اساتید و صاحب‌نظران شخصیت‌های حاضر در این همایش بودند.

در ابتدای این همایش تعدادی از پژوهشگران برتر قرآنی که مقالاتشان در این همایش برگزیده شده چکیده‌ای از مقالات و پژوهش‌های خود را ارائه کردند.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر تدبر در معانی و مفاهیم قرآن کریم تصریح کرد: متاسفانه به بهانه علمی صحبت کردن و پژوهش از اصل قرآن و پیام‌های آن دور مانده‌ایم. در حالی که این پژوهش نیست، اصطلاح مالی است.

وی با اشاره به آیه 35 سوره نساء درباره حل اختلافات زن و مرد و خانواده از این آیه به عنوان دادگاه خانواده قرآن کریم یاد کرد و گفت: وقتی کلمه به کلمه این آیه را می‌خوانیم می‌بینیم سراسر پیام و نکته است و می‌توان ده‌ها مقاله و پایان نامه پژوهشی درباره آن نوشت که می‌فرماید اگر نگران هستید که بین زن و شوهر اختلاف شود سریع برای اصلاح آن قیام کنید. لذا از فامیل شوهر یک مرد و از فامیل زن نیز یک مرد به عنوان داور انتخاب کنید که اگر آنها تصمیم به اصلاح داشته باشند خدا نیز بین آنها صلح ایجاد می‌کند.

این استاد درس‌هایی از قرآن تصریح کرد: رمز اینکه قرآن مهجور مانده این است که ما درگیر اصطلاحات شده‌ایم و اسم اصطلاح مالی را پژوهش گذاشته‌ایم. نصف درس‌های حوزه و دانشگاه که امروز طلبه‌ها و دانشجویان می‌خوانند نه تنها واجب نیست بلکه مستحب نیست و به درد نمی‌خورد.

قرائتی با توصیه به قرآن پژوهان گفت: اگر می‌خواهید عمرتان با برکت باشد اصطلاحات را دور بریزید و ببینید قرآن چه می‌گوید باید دین را از آسمان‌ها به پایین و سر زندگی بیاریم. مشکل ما این است که دین را در آسمان‌ها معنی می‌کنیم و رمز اینکه مردم مزه قرآن را نچشیده‌اند این است که حاضر نیستیم خود را از القاب و اصطلاحات جدا کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان این‌که «متاسفانه نگذاشته‌اند ما لذت قرآن را بچشیم» گفت: من سال‌هاست از قرآن سخن می‌گویم و در همه شبکه‌های تلویزیون حضور دارم و برنامه‌هایم جزو پر بیننده‌ترین برنامه‌هاست اما همچنان حرف دارم و حرف‌هایم تمام نشده است.

وی با انتقاد از نحوه تدریس معارف و عربی در مدارس و دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه وقتی تصویب شد که در دبیرستان‌ها درس قرآن تدریس شود یک درس عربی گذاشتند و بچه‌ها را درگیر الفاظ کردند و خدا لعنت کند آن دست‌هایی که درس‌های عربی و معارف ما را به این راه کشاندند که جوان‌های ما از قرآن لذت نبرند.

قرائتی تاکید کرد: نباید گول کلمه پژوهش و حوزه و دانشگاه را بخوریم. علم غیر از اصطلاح است. علمی که به ما نور ندهد و ما را به بندگی خدا نزدیک نکند به درد نمی‌خورد.
یازدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی برگزار شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.