گسترش روزافزون قدرت داعش در آفریقا

رئیس جمهوری نیجر اعلام کرد که کشورش برای مقابله با داعش که مناطقی وسیع از مالی و نیجر را تحت کنترل خود درآورده، به کمکهای فناوری از شرکای اروپایی نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، اظهارات محمد بازوم، رئیس جمهوری نیجر پس از آن مطرح شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که این کشور پایگاه‌های نظامی‌اش در شمال مالی را تا پایان ۲۰۲۱ می‌بندد.

“بولاما بوکارتی”، تحلیلگر مسائل سیاسی نیجر گفت: متاسفانه، امروز داعش اکنون در آفریقا گسترش یافته و شما می‌توانید آنها را در سراسر این قاره مشاهده کنید. شما درباره گروه‌هایی از کشورها و مناطق صحبت می‌کنید که داعش اکنون در آنها کنترل دارد.

شبه نظامیان داعش کنترل مناطقی مهم در مناطق “ساحل” و لیک چاد را به دست گرفته‌اند که شامل بخش‌هایی از مالی، بورکینافاسو، نیجر و نیجریه می‌شود. در سال ۲۰۱۸، مرکز غرب آفریقا برای مقابله با تروریسم گزارش کرد که ۶۰۰۰ سکنه غرب آفریقا که برای داعش می‌جنگیدند، از عراق و سوریه و پس از فروپاشی “خلافت اسلامی” در این دو کشور،‌ بازگشته‌اند.

“موتارو مومونی مختار”، مدیر مرکز غرب آفریقا برای مقابله با تروریسم در غنا گفت:‌ این زمانی بود که ما فعالیت‌های داعش را در کشورهای خودمان مشاهده کردیم. کشورهای غرب آفریقا با نهادهای ملی ضعیف و نرخ بیکاری زیاد برای جوانان در مقابله با داعش و مقاومت کردن در مقابل آن ضعیف هستند.

وی ادامه داد: ما فضاهایی داریم که به گروه‌های وابسته داعش اجازه می‌دهند تا به دور از چشم و نظارت نیروهای امنیتی کار کنند. یکسری از کشورهای ساحلی غرب آفریقا تاکنون مورد حمله این گروه‌های شبه نظامی قرار نگرفته‌اند اما این روند می‌تواند به زودی تغییر کند.

همچنین گزارش‌هایی درباره حملات خونینی از سوی نیروهای دموکراتیک متحد در شرق کنگو باعث بروز نگرانی‌هایی شده که این گروه یک شاخه از داعش است. اخیرا، ۵۰ روستایی در دو حمله که این گروه مرتکب شده، کشته شدند. در مارس سال جاری میلادی نیز آمریکا رسما نیروهای دموکراتیک متحد و داعش را به هم مربوط دانست.

اما “کریستوف وگل” از گروه تحقیق درگیری دانشگاه “خنت” بلژیک گفته که شواهد زیادی که اثبات کند این گروه‌ها با هم مرتبط هستند، وجود ندارد.

وی همچنین گروه‌های مسلح فعال در شرق کنگو را عملگرا و انعطاف پذیر دانست و ادامه داد: نیروهای دموکراتیک متحد با گروه‌های محلی ائتلاف دارند.

در جای دیگر، در حالیکه تلاش‌های مورد حمایت غرب برای ریشه‌کنی گسترش داعش در منطقه ساحل و مرکزی آفریقا دیگر مانند سابق پر توان نیست، اتحادیه اروپا، جامعه توسعه جنوب آفریقا و همسایگان منطقه‌ای به دنبال دفاع از منطقه منابع‌خیز “کابو دلگادو” در شمال موزامبیک در برابر شبه نظامیان هستند. به گفته اتحادیه اروپا، بیش از ۸۰۰ هزار تن در نتیجه ناآرامی‌ها در منطقه بی‌خانمان شده و حدود ۱.۳ میلیون تن دیگر هم به شدت نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

هیات نظامی اتحادیه اروپا تمایل دارد تا نیروهای موزامبیک را آموزش دهد درحالیکه روآندا ۱۰۰۰ پلیس و پرسنل ارتش را به این کشور اعزام کرده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.