مفتی روسیه کاشت تراشه بر روی مغز انسان را گناه دانست

«مفتی روشن عباسوف»، رئیس اداره دینی مسلمانان استان مسکو در واکنش به برنامه روسیه با عنوان «مغز، سلامتی، هوش، نوآوریها برای سالهای ۲۰۲۹-۲۰۲۱» که در چارچوب آن قرار است میکرورایانه هایی در مغز انسان کار گذاشته شود، گفت اگر این کار به تشخیص پزشک نباشد، گناه است.

رسانه های روسیه اعلام کردند، دولت روسیه در حال تدوین برنامه جدیدی است که براساس آن می توان با کاشت ریز رایانه ها در مغز افراد اطلاعات را به طور مستقیم از دستگاه های خارجی انتقال داد.

مفتی روشن عباسوف، رئیس اداره دینی مسلمانان استان مسکو به ریانووستی گفت که تراشه گذاری انسان ها، اگر به تشخیص پزشک نباشد، گناه است، بخاطر اینکه بدن انسان نیاز به اصلاح یا کامل شدن ندارد.

عباسوف گفت: «خداوند در قرآن کریم می گوید: «ما انسان را به عالی ترین شکل خلق کردیم». این آیه نشان می دهد که بدن انسان به اصلاح یا کامل شدن نیاز ندارد و اینکه این گناه است، تنها مگر اینکه بحث بر سر تجویز پزشک باشد.

از دیدگاه پزشکی، دستگاهی که به انسان ها کمک می کند تا از پس بیماری یا نقص عضو برآیند را می توان از جمله داروها تلقی کرد».

او خاطر نشان کرد که پزشکی امروز از دستگاههای گوناگون برای پروتزگذاری داخلی و خارجی، پروتزهای با فناوری پیشرفته و دریچه های مصنوعی قلب استفاده می کند، به همین خاطر «اگر در آینده میکروتراشه هایی ساخته شوند که بتوانند به رفع عوارض کمک کنند یا کلا اینگونه بیماری ها، برای مثال پارکینسون را درمان کنند، این زندگی میلیون ها انسال را راحت تر می کند».

به نظر او، باعث خوشحالی است که حکومت «درک می کند که این حوزه چشم انداز دارد و برای توسعه آن پول خرج می کند».

در عین حال او خاطرنشان کرد که استفاده از تراشه گذاری که به تشخیص پزشک نیست، برای مثال برای مدیریت، از جمله از راه دور ادوات فنی: اتومبیل، هواپیما، خانه های هوشمند، مجاز نیست.

او گفت: «اینها دقیقا از جمله مواردی هستند که به لحاظ شرعی تغییرات و اضافه کردن های غیرمجاز به بدن انسان محسوب می شوند. اگر در این مسیر حرکت کنیم، هر بار با کار گذاشتن دستگاههای جدید و با استدلال حرکت کردن همگام با زمان، پیشرفت و راحتی های زندگی، از بدن انسان در نهایت ممکن است هیچ چیز باقی نماند. خداوند متعال همه ارگان های احساسی و ابزار لازم برای تعامل با دنیای خارج و بدست آوردن اطلاعات از آن را به ما داده است.

کومرسانت پیشتر نوشته بود: یک گروه کاری برای این برنامه ایجاد شد تا برنامه جدیدی را تحت عنوان «مغز ، سلامت ، هوش ، نوآوری» برای ۲۰۲۱-۲۰۲۱” اجرا کند که به ۵۴ میلیارد روبل ( ۷۲۰ میلیون دلار) نیاز دارد.

این پروژه برای توسعه فناوری های رابط مغز و رایانه شامل سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری است که به شما امکان می دهد دستگاه های خارجی (نظیر رایانه ) را مستقیماً با استفاده از سیگنال های مغزی الکتریکی کنترل کنید.

به گفته تهیه کنندگان پروژه ، این برنامه ها می تواند در بهبود بینایی یا رفع بیماری الزایمر تاثیر داشته باشد.به ویژه ، برنامه ریزی شده است که “رابط های فناوری انسانی” برای کنترل سیستم های پیچیده – هواپیماها ، نیروگاه های هسته ای ، اتومبیل ها – به طور مستقیم و از راه دور ایجاد شود.

این برنامه را آکادمی علوم روسیه با مشارکت دانشگاه دولتی مسکو تهیه کرده است و گویا به تأیید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز رسیده است.

برخی خبر ها هم حاکی است که «در اواخر سال گذشته در سطح دولت تصمیم گرفته شد که طراحی آن به مصلحت نیست».

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.