واکنش اداره مسلمانان قفقاز در قبال تروریست‌های آذری

الله‌شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز نسبت به حضور جهادگران آذری در سوریه برای عضویت در گروه‌های تکفیری و مبارزه علیه حکومت سوریه واکنش نشان داد.

 

وی گفت: عده‌ای فکر می‌کنند که رفتن به سوریه و مبارزه با حکومت سوریه در راه دین صورت می‌گیرد. ما فتوای رسمی خود را بر علیه این اقدام به مسؤولین مربوطه ارسال خواهیم کرد. چرا که دولت نیز از این وضعیت ناراحت است و قصد دارد مانع اعزام جهادگران شود.

پاشازاده تأکید کرد: باید با همکاری دولت و اداره مسلمانان قفقاز تدبیری اندیشیده شود تا مانع از این اقدامات شویم. با ارسال فتوای خود بر علیه کسانی که به نام جهاد به سوریه می‌روند، منتظر واکنش‌های تند برخی تشکل‌های دینی هستیم اما ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم. ما می‌دانیم که این افراد از سوی بعضی گروه‌ها کمک مالی دریافت می‌کنند و تلاش می‌کنند حتی در داخل کشور اقدامات تخریبی انجام دهند.

چندی پیش شورای قضات اداره مسلمانان قفقاز فتوایی علیه جهادگران اعلام کرد. در این فتوا آمده است: در اسلام، شهادت، ایمان، حق و حقیقت و مبارزه در راه وطن دارای ارزش والایی است. طبق احادیث شریف،‌ کسانی که در راه مبارزه با بی‌عدالتی در حق وطن، دین، خاک و خانواده کشته می‌شوند، شهید هستند. شرط شهادت در اسلام ایستادن در برابر تجاوز است.  

در ادامه این بیانیه آمده است: متأسفانه مدتی است تحریفاتی در خصوص فرهنگ شهادت مشاهده می‌کنیم. به تازگی برخی از هم‌وطنان‌مان با پیوستن به مناقشات مسلحانه در کشورهای دیگر نام چنین اقداماتی را جهاد نهاده‌اند و از کشته شدن در این  میدان‌ها با عنوان شهادت یاد می‌کنند.

اداره مسلمانان قفقاز در بخش دیگری از این بیانیه تأکید کرده است: اداره مسلمانان قفقاز به عنوان یک مرکز دینی،‌ صدای اعتراض خود را بر هرگونه ترور، اجبار و تندروی تحت عنوان دین، بلند کرده‌ایم. ما با مبلغین هرگونه خوارجی‌گری، تکفیرگری، وهابیت،‌ سلفی‌گری و نورچی‌گری و دیگر جریان‌های تندرو دینی در داخل کشور مخالفیم و از دولت می‌خواهیم با هر گروهی که خلاف قانون «آزادی حقوق دینی» عمل می‌کند مقابله کند.

فعالیت‌های گروه‌های تکفیری و افراطی تحت تأثیر جهادگران چچنی و داغستانی و با حمایت غیر مستقیم عربستان روز به روز در جمهوری آذربایجان در حال گسترش است. به طوری که علی‌رغم آن که 20 درصد از خاک این کشور تحت اشغال ارمنستان است، ده‌ها وهابی و سلفی آذربایجانی در سوریه در حال مبارزه با دولت مرکزی هستند و تعدادی از آن‌ها نیز تا کنون کشته شده‌اند.
الله‌شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز نسبت به حضور جهادگران آذری در سوریه برای عضویت در گروه‌های تکفیری و مبارزه علیه حکومت سوریه واکنش نشان داد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.