دلیل خداحافظی مقتدی صدر با سیاست

مقتدی صدر، روحانی معروف شیعه عراق که حضورش در سیاست همواره با حاشیه همراه بود از سیاست کناره‌گیری کرد.

 

او گفته است که نه مقام دولتی خواهد داشت و نه برای نمایندگی در مجلس عراق نامزد تعیین خواهد کرد. وی در این بیانیه تأکید کرده است که تمامی دفاتر خود به جز 19 دفتری را که مربوط به فعالیت‌های غیر سیاسی هستند، تعطیل می‌کند.

مقتدی صدر و گروه مسلح او موسوم به «جیش المهدی» پس از حمله نظامیان خارجی تحت رهبری مریکا به عراق در سال ٢٠٠٣ در آن کشور شهرت یافتند،. بارها با نظامیان امریکایی در عراق درگیر شدند.

همچنین نیروهای وفادار به مقتدی صدر در سال ٢٠٠٨ مستقیماً با ارتش عراق که تحت فرماندهی نوری مالکی است، درگیر شدند و پس از بازداشت بسیاری از آنها، مقتدی صدر گفت که جیش المهدی را منحل خواهد کرد.

مواضع و لحن سیاسی او سرانجام وقتی در سال ٢٠١١ از ایران به عراق بازگشت نسبت به گذشته متعادل‌تر بوده است.

با وجود این، او و اطرافیانش علناً مخالف تصمیم نوری مالکی نخست‌وزیر برای نامزدی در انتخابات عراق در ماه آوریل آتی هستند.

مقتدا صدر بخشی بزرگی از محبوبیت خود را مدیون پدرش آیت‌الله صدر بود که به دست مأموران صدام به قتل رسید. اغلب طرفداران او را قشر جوان و فقیر شیعه در یکی از شهرک‌های شیعه‌نشین در حاشیه بغداد به نام شهرک صدر تشکیل می‌دهند.

او که پس از شهادت پدرش به دست رژیم صدام در خفا به سر می برد با سقوط صدام وارد سیاست شد و با تأسیس جیش‌المهدی به مبارزه با نظامیان امریکایی پرداخت.

فعالیت‌های سیاسی او که یک دهه به طول انجامید اخیراً با توافق‌هایی بین وی و جناح حاکم به نرمی گراییده بود.

در حال حاضر شش وزیر دولت عراق و یکی از معاونان مالکی وابسته به جریان صدر هستند و این گروه 40 کرسی از مجموع 325 کرسی مجلس عراق را در اختیار دارد.

در پی اعلام وی به کناره گیری گیری از فعالیت سیاسی در سایت رسمی اش گمانه زنی هایی برای این تصمیم وی مطرح شده است.

به گزارش دین آنلاین از میان مهمترین دلایل و انگیزه ها برای تصمیم وی به کناره گیری، اصرار برخی از هواداران وی به لزوم مسلح شدن و ادامه دادن به فعالیتهای مسلحانه مهمترین دلیل بر این تصمیم وی قلمداد می شود
مقتدی صدر، روحانی معروف شیعه عراق که حضورش در سیاست همواره با حاشیه همراه بود از سیاست کناره‌گیری کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.