خشونت علیه زنان در ترکیه

چندی پیش خبرگزاری الجزیره خبر منتشر کرد مبنی بر این که یک زن در خیابانی شلوغ و در نزدیکی مقر پلیس توسط شوهرش با ضربات چاقو به قتل رسیده است.

گویا این زن پیش‌تر از پلیس ترکیه خواسته بود تا در مقابل تهدیدات شوهرش از او حمایت کند. زنی دیگر نیز در جنوب شرق ترکیه به دلیل گوش دادن به موسیقی نامناسب توسط خانواده‌اش زنده به گور شد.

این‌ها خبرهایی است که هر از گاهی در رسانه‌ها درباره خشونت علیه زنان در ترکیه منتشر می‌شود.

باید گفت ترکیه کشوری است سنتی، گرچه بخش‌هایی از آن رو به اروپایی شدن گذاشته است اما تداوم عقاید سنتی و مذهبی هم‌چنان در فرهنگ این کشور شرقی دیده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بارز فرهنگ ترکیه، خشونت علیه زنان است. اما در این باره باید ترکیه را دو قسمت کرد. نخست مناطق شهری و صنعتی و پیش‌رفته ترکیه که تقریباً شامل غرب این کشور می‌شود. دوم مرکز و شرق ترکیه و به عبارتی مناطق کردنشین. مناطقی که کم‌تر توسعه یافته یا اصلاً توسعه نیافته‌اند و غالباً به دلیل سیاست‌های حکومت‌های پیشین، هیچ توجهی به توسعه فرهنگی و اقتصادی این مناطق نشده است.

خشونتی که گه‌گاه صدای اعتراض فعالان حقوق بشر را نیز درآورده، بیشتر معطوف به همین مناطق توسعه نیافته و سنتی ترکیه است یعنی مناطق کردنشین. البته در خانواده‌های ترک‌ها نیز خشونت به صورت رقیق‌تر دیده می‌شود و آن هم باز مربوط به خانواده سنتی است نه خانواده‌های امروزی.

این ویژگی بارز فرهنگی چنان است که به فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه نیز راه یافته و همواره جلوه‌هایی از مردسالاری و تندی با زنان در محصولات تلویزیونی و سینمایی این کشور به نمایش درمی‌آید.

ترکیه یکی از بدترین کشورهای جهان برای زنان محسوب می‌شود. 1400 زن در خلال سال‌های 2002 تا 2009 در این کشور به قتل رسیده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی که توسط دولت ترکیه ارائه شده است، حدود 28 هزار زن در سال 2013 مورد حمله قرار گرفته‌اند. از بین این افراد حدود 214 نفر توسط شوهران یا دوستان خود به قتل رسیده‌اند.

حدود 40 درصد زنان ترکیه در مراحل مختلف زندگی مورد خشونت‌های فیزیکی قرار گرفته‌اند. ترکیه در زمینه خشونت علیه زنان گوی سبقت را از آمریکا و انگلیس ربوده است. در گزارش سال 2013 کمپین جهانی مقابله با تفکیک جنسیتی، ترکیه در زمینه خشونت علیه زنان بین 136 کشور رتبه 120 را به خود اختصاص داده است.

به عقیده برخی فعالان حقوق زن، مردان ترکیه‌ای برای حفظ جایگاه خود که اکنون از طرق مختلف مورد تهدید قرار گرفته است، به خشونت متوسل می‌شوند. آنها از این طریق می‌خواهند قدرت خویش را احیا کنند. او می‌افزاید، بر اساس اخباری که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، هر روز کم‌تر از سه زن ترکیه‌ای توسط شوهران یا دوستان خود به قتل می‌رسند. هرچند این خبر تاکنون توسط نهادهای رسمی تأیید نشده است.
ترکیه در دوران گذار از سنت به مدرنیته است. مدرنیته‌ای که یکی از وجوه بارز آن، هویت‌یابی زنان و مطلع شدن آنان از حقوق خود و مطالبات‌شان برای ایفای نقش فعال‌تر در جامعه است.

 
چندی پیش خبرگزاری الجزیره خبر منتشر کرد مبنی بر این که یک زن در خیابانی شلوغ و در نزدیکی مقر پلیس توسط شوهرش با ضربات چاقو به قتل رسیده است.در گذار از سنت به مدرنیته

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.