لغو ممنوعیت سفر بنگلادشی‌ها به سرزمین‌های اشغالی

اقدام مقامات بنگلادشی مبنی بر لغو ممنوعیت سفر بنگلادشی‌ها به سرزمین‌های اشغالی با استقبال اسرائیل مواجه شده‌است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ینی شفق، مقامات بنگلادشی روز گذشته اعلام کردند که در گذرنامه‌های جدید این کشور دیگر عبارت متن «معتبر برای همه کشورهای جهان به جز اسرائیل» درج نخواهد شد.

از سال ۱۹۷۱ که این کشور مسلمان‌نشین آسیای جنوبی پا به عرصه وجود نهاد، رهبران این کشور علنا به نفع فلسطین و علیه ظلم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین موضع‌گیری کردند.

طی حملات اخیر صهیونیست‌ها به مردم فلسطین، شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش و عبدالمؤمن، وزیر امور خارجه این کشور، بر حمایت خود از مبارزه قانونی فلسطینیان تأکید و حملات اسرائیل به غیرنظامیان را محکوم کردند.

امتیاز احمد، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه داکا در این باره گفت اخیرا پس از آنکه برخی از کشورهای عربی روابط خود را با اسرائیل عادی کردند، بنگلادش حمایت خود را از آرمان فلسطین ابراز کرد. بنابراین من فکر نمی‌کنم که برداشتن دو کلمه از گذرنامه‌ها موضع اخلاقی دیرینه بنگلادش را در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین متزلزل کند.

همچنین عبدالمؤمن، وزیر امور خارجه بنگلادش، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت که این اقدام هیچ ارتباطی با سیاست خارجی بنگلادش ندارد و این تصمیم شش ماه پیش گرفته شده است.

در همین حال، گیلعاد کوهن، معاون مدیرکل امور خارجه رژیم صهیونیستی در امور آسیا و اقیانوسیه در توئیتر خود اعلام کرد: یک خبر عالی! بنگلادش ممنوعیت سفر به اسرائیل را برداشته است. این یک مرحله رو به جلو است؛ من از دولت بنگلادش می‌خواهم که حرکت رو به جلو و ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل را ادامه دهد تا هر دو ملت بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند.

اما وزارت امور خارجه بنگلادش، در بیانیه‌ای توضیح داد: حذف این جمله برای حفظ استاندارد بین‌المللی گذرنامه‌های الکترونیکی بنگلادش انجام شده است و به معنای تغییر سیاست خارجی بنگلادش در قبال مسائل خاورمیانه نیست.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.