پیشنهاد تغییر نام کشور ارمنستان

«آرمن آشوتیان» وزیر آموزش و علوم ارمنستان، به طور رسمی خواستار تغییر نام این کشور شد.

 

به گزارش ایراس، وی با بیان این که از لحاظ تاریخی ارمنستان به دو بخش ارمنستان غربی و شرقی تقسیم شده خواستار تغییر نام این کشور به جمهوری «ارمنستان شرقی» شد.

آشوتیان در بیان دلایل خود برای این تغییر نام گفت: ارمنستان شرقی تا پیش از قرن نوزدهم میلادی جزئی از امپراتوری ایران بود و بعد از آن بخشی از امپراتوری روسیه شد. بعدها بخشی از ارمنستان شرقی برای دو دوره کوتاه‌مدت و پیش از آن که توسط بلشویک‌ها اشغال شود، اولین جمهوری ارمنستان را تشکیل داد اما بعد از اشغال توسط بلشویک‌ها تبدیل به اتحاد جمهوری ارمنستان شد.

 آشوتیان در ادامه گفت: بر همین اساس در سال ۱۹۹۱ این کشور با عنوان جمهوری ارمنستان نامیده شد. ارمنستان غربی نیز اکنون بخشی از ترکیه است که جمعیت آن در فاصله زمانی ۱۹۱۵ میلادی تا ۱۹۲۳ توسط حاکمان عثمانی کشته شده و یا اخراج شدند. از همین رو پیشنهاد می‌دهم تا نام ارمنستان به جمهوری ارمنستان شرقی تغییر یابد.

در پاسخ به این پیشنهاد، برخی از نهادها و جریان‌ها آن را حرکتی سیاسی خوانده‌اند که ممکن است موجب بروز تنش‌هایی میان ارمنستان و کشورهای دیگر از جمله ترکیه شود. این در حالی است که ترکیه و ارمنستان به دلیل آنچه آن را ایروان نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی می‌نامند، روابط چندان خوبی با هم ندارند. ترکیه موضوع نسل‌کشی را قبول نداشته و معتقد است که در مورد تعداد کشته شدگان ارمنی در جریان جنگ جهانی اول اغراق و فرافکنی می‌شود.

به گزارش دین‌آنلاین، کشور ارمنستان علی‌رغم این که از نظر سیاسی و اقتصادی جایگاهی در سطح منطقه و جهان ندارد، اما همواره ادعاهای مختلفی را در سطح بین‌المللی مطرح کرده است. از آن جمله می‌توان به تلاش برای به رسمیت شناساندن نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در سطح جهانی اشاره کرد. برخی گروه‌های تندرو ارمنی حتی بخش‌هایی از آذربایجان ایران نیز به دلیل وجود کلیساهای تاریخی، بخشی از سرزمین کهن ارمنستان می‌نامند.
«آرمن آشوتیان» وزیر آموزش و علوم ارمنستان، به طور رسمی خواستار تغییر نام این کشور شد.

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. حسین

    اتفاق بحران قره باغ یک مناقشه دینی است و دنیای غرب هم به خاطر این به اشغال قره باغ و اخراج یک میلیون مسلمان چشم پوشیده است چرا که اشغالگران مسیحی هستند. لطفا چشمهایمان را به روی واقعیات نبندیم.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.