نگاهی به کتاب «اندیشه عقلانی در سیره اهل بیت(ع)»

ائمه اطهار(ع) سعی کردند با جهالت، انحراف، بدعت‌ها و افراط و تفریط و هر مقوله‌ا‌ی که بر خلاف عقل و عقلانیت دینی است، مبارزه و مقابله کرده و مردم را نسبت به آن آگاه سازند، این که ائمه اطهار(ع) چه میزان در این رسالت موفقند، یک سوی این جریان به خواست و اراده مردم برمی‌گردد که چه میزان بر خلاف هوای نفس و بر اساس عقل و منطق بخواهند رفتار کنند.

کتاب «اندیشه عقلانی در سیره اهل بیت(ع)» نوشته اکرم ویسمه از سویی انتشارات حکیم روز روانه بازار نشر شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «یکی از ممیزهای حیات بشری با حیوانات و نباتات برخورداری انسان از محبت الهی که عقل است. عقل بزرگترین نعمت پروردگار و بشر است و نوری که انسان را به سوی حقیقت راهنمایی می‌کند و از گمراهی و انحراف بازمی‌دارد.

عقل راهنمای انسان به سوی عبادت خالق خویش است، از سویی رسیدن به سعادت نتیجه پیروی از عقل است. عقل حکم به پیروی از رسولان خلفای الهی که‌ هادی بشر هستند می‌کند و از سوی دیگر یکی از رسالت‌های انبیای الهی و اوصیای ایشان تلاش در راستای رشد عقلانیت در جوامع و کمک به بالندگی خرد مردم و تعلیم به کارگیری آن در مسائل شخصی و اجتماعی است، تا عقلانیت در جامعه رشد نکند تمدنی شکل نخواهد گرفت و جامعه به پویایی و تمدن دست نخواهد یافت.

امت‌ها و تمدن‌هایی که از بین رفتند، به دلیل پیروی از هوای نفس و مخالفت با عقلانیت دینی بوده تا عقل بشر تکامل نیابد حکومت الهی حضرت مهدی مستقر نخواهد شد. ائمه معصومین(ع) که مفسر و مبین قرآن و علوم الهی‌اند و وظیفه هدایت مردم به منزل سعادت را به عهده دارند، برای تحقق جامعه دینی بر رشد عقلانیت دینی و اسلامی‌ در مردم تاکید و برای دستیابی به آن تلاش بسیار کردند.

در این کتاب درصدد هستیم تا علاوه بر تعیین مفهوم عقلانیت دینی بر توصیف و تحلیل اقدامات ائمه اطهار(ع) در رشد عقلانیت در جامعه اسلامی ‌به ویژه در پیروان مکتب اهل بیت(ع) پرداخته شده روشن شود که اهل بیت(ع) چگونه مردم را در ابعاد مختلف اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به سوی عقلانیت و دوری از جهالت سوق دادند.

ائمه اطهار(ع) سعی کردند با جهالت، انحراف، بدعت‌ها و افراط و تفریط و هر مقوله‌ا‌ی که بر خلاف عقل و عقلانیت دینی است، مبارزه و مقابله کرده و مردم را نسبت به آن آگاه سازند، این که ائمه اطهار(ع) چه میزان در این رسالت موفقند، یک سوی این جریان به خواست و اراده مردم برمی‌گردد که چه میزان بر خلاف هوای نفس و بر اساس عقل و منطق بخواهند رفتار کنند.»

در پشت جلد این کتاب نیز می‌خوانیم: «طبق موازین دینی و فرمایشات معصومین(ع) عقل حقیقتی است که با آن خداوند متعال پرستش شود و بهشت به دست آید. از آنجا که هدف همه انبیا و ائمه اطهار(ع) رساندن انسان به مقام عبودیت و بندگی و در پی آن نیل به سعادت و بهشت است ائمه اطهار(ع) همه تلاش و همت شان در رشد عقلانی و فرد و جامعه بوده است…»

کتاب «اندیشه عقلانی در سیره اهل بیت(ع)» نوشته اکرم ویسمه با شمار گان هزار نسخه در ۱۳۰ صفحه به بهای ۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات حکیم روز روانه بازار نشر شده است.
منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.