آمریکایی‌ها و مذهب بایدن

اکثر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان می‌دانند که بایدن کاتولیک است، اما در مورد نقش دین در زندگی خصوصی و عمومی او اختلاف نظر عمیقی وجود دارد.

جو بایدن دومین رییس‌جمهور کاتولیک آمریکا پس از جان اف کندی است. براساس تحقیقات جدید مرکز پیو بیشتر آمریکایی‌ها از جمله اکثریت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان می‌دانند او کاتولیک است. اما بین این دو گروه سیاسی درباره میزان مذهبی بودن بایدن تفاوت دیدگاه وجود دارد.

این شکاف سیاسی حتی در میان کاتولیک‌ها نیز گسترش دارد، زیرا آنها با توجه به احزابی که در آن عضوند، درباره دیدگاه‌های مذهبی بایدن به ویژه در حوزه سقط جنین اختلاف نظر دارند.

به طور کلی، تقریباً شش نفر از هر ده بزرگسال آمریکایی – از جمله ۶۳٪ دموکرات‌ها و مستقلانی که به حزب دموکرات گرایش دارند، به همراه اکثریت کمی از جمهوری‌خواهان (۵۵٪) – می‌گویند جو بایدن کاتولیک است. بیشتر ۴۷ درصد باقی‌مانده درباره دین بایدن شک دارند و یک ‌دهم آنها معتقدند که بایدن دینی غیر از کاتولیک دارد یا بی‌دین است.

هرچند اکثر طرفین می‌دانند که بایدن کاتولیک است، در مورد نقش دین در زندگی خصوصی و عمومی او اختلاف نظر عمیقی دارند. تقریباً نه نفر از هر ده دموکرات می گویند که بایدن حداقل “تا حدودی” مذهبی است، در حالی که ۴۵ درصد از این تعداد فکر می‌کنند او فردی “بسیار” مذهبی است. در مقابل، تقریباً دو سوم افرادی که جمهوری‌خواه‌اند یا به آن گرایش دارند (۶۳٪) می‌گویند که بایدن “خیلی زیاد” یا “اصلا” مذهبی نیست.

در مجموع سهم آمریکایی‌هایی که می‌گویند بایدن شخصیتی “بسیار” یا “تا حدودی” مذهبی است، از ۵۵٪ در فوریه ۲۰۲۰ به ۶۴٪ در حال حاضر رسیده است. اما تقریباً همه این افزایش در میان دموکرات‌ها اتفاق افتاده‌است. در میان اعضای حزب بایدن ، ۱۳٪ اوایل سال گذشته او را بسیار مذهبی توصیف کردند، در حالی که امروز این باور به ۴۵ درصد افزایش یافته‌است.

حتی در میان کاتولیک‌ها، دیدگاه حزبی در نظر آنها درباره میزان دینداری بایدن موثر است. نه نفر از هر ده کاتولیک دموکرات و کسانی که به حزب دموکرات گرایش دارند، معتقدند بایدن حداقل تا حدی مذهبی است و از جمله نیمی از آنها می‌گویند او “بسیار” مذهبی است.

در مقابل، در میان کاتولیک‌های جمهوری‌خواه و کاتولیک‌های متمایل به حزب جمهوری‌خواه اکثریت ۵۶٪ می‌گویند که بایدن “زیاد” یا “اصلا” مذهبی نیست، و در حالی که هشت نفر از هر ده دموکرات کاتولیک می‌گویند بایدن به اندازه درباره ایمان خود صحبت می‌کند، فقط نیمی از جمهوری‌خواهان کاتولیک (۴۲ درصد) چنین باوری دارند.

ترجمه: نفیسه نیک‌بخت

منبع مرکز تحقیقات پیو
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.