اعتراض مفتی و اسقف مارونی‌های لبنان به وضعیت این کشور

عبداللطیف دریان، مفتی لبنان و پترس الراعی، اسقف مارونی‌های این کشور به بی کفایتی مسئولان لبنان در تشکیل دولت اعتراض کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، عبداللطیف دریان، مفتی لبنان در پیامی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان گفت، شاید لبنانی‌ها تاکنون شاهد چنین سختی‌هایی که امسال چشیدند، نبودند.

وی به مسوولان لبنانی گفت: ای مسوولان بی‌مسوولیت آیا این درخواست سختی است که کشور دولت مسوولیت پذیری داشته باشد؟

دریان تاکید کرد، لبنان در این شرایط به دولت مسوولیت پذیری در برابر پارلمان نیاز مبرم دارد.

مفتی لبنان ادامه داد، تلاشی برای به فساد کشاندن دستگاه قضایی و مختل کردن آن وجود دارد گویی یک مزرعه خصوصی است.

دریان گفت: کشور ما در شکیبایی مردمش و نظم اخلاقی آنها شگفت انگیز است، آنها صدها هزار مهاجر، آواره، اپیدمی و نبود دولت را قبل و بعد از انفجار بندر بیروت تحمل کردند و هر روز اخبار رسوا کننده میان مسوولان بی‌مسوولیت را تحمل می‌کنند.

وی افزود: برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی اول است که به همراه نظام معیشتی، نظام بانکی که فکر می‌کردیم مستقل و ایمن است و به هوی و هوس حاکمان وابسته نیست، فرو می‌پاشد. نظام بانکی وسیله‌ای برای سرقت پول سپرده گذاران به نفع سیستم افراد فاسد است. حاکمان که عامل این فاجعه هستند بیشتر به مناصب خود و مقدرات لبنانی‌ها چسبیده‌اند.

مفتی لبنان گفت، کشور گرفتار بحران قانون اساسی نیست بلکه قربانی انحصار، فروپاشی و وابستگی به محورهاست.

پترس الراعی، اسقف مارونی‌های لبنان هم ابراز نگرانی کرد که هدف از ایجاد اخلال در تشکیل دولت وادار کردن لبنانی‌ها به قبول نوعی سازش است. قبل از تشکیل دولت در لبنان، هیچ گونه بررسی جنایی وجود ندارد.

وی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفت، در بررسی کیفری برای کشف دلایل بحران مالی لبنان تعلل می‌شود تا بررسی کیفری کنار گذاشته شود. کنار گذاشتن این بررسی‌ها به معنای ضربه زدن به ابتکارعمل فرانسه است. بدون این بررسی‌ها، هیچ کمکی، کنفرانس سیدر، حمایت کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و صندوق پولی وجود ندارد.

الراعی در این زمینه گفت، جدیت طرح بررسی کیفری به جامعیت متقابل آن است نه به گزینشی بودن آن. قبل از تشکیل دولت هیچ‌گونه بررسی کیفری وجود ندارد. تمامی کسانی که به تشکیل دولت توجه دارند، شایسته است دست از این اخلالگری بکشند. همه اقدامات برای سرپوش نهادن بر گره اصلی است و آن اینکه برخی لبنان را در درگیری منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان گروگان قرار داده‌اند.

وی ادامه داد، مسوولان لبنان به همه در داخل و خارج از کشور اعلام کردند که به خاطر اهداف خاصی که در دل دارند، نمی‌خواهند دولت تشکیل دهند و یک منفعت مشترک دارند و آن هم ایجاد اخلال و به زانو درآوردن بی‌دلیل ملت با گرسنه نگه داشتن، فقیر نگه داشتن و ناامید کردن آنها است.

الراعی افزود، اما مساله نگران‌کننده این است که هدف از ایجاد اخلال در تشکیل دولت ممانعت از ورود کمک‌ها برای نجات ملت از فروپاشی مالی باشد. برخی می‌خواهند وضع بدتر شود تا مردم فقیرتر و گرسنه‌تر شوند، ناامید شوند یا مهاجرت کنند یا هرگونه سازشی را بپذیرند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.