درگیری سنگین شبه‌نظامیان سنی با نیروهای دولتی عراق در فلوجه

نیروهای دولتی عراق در حال نبرد با شبه‌نظامیانی هستند که بخش‌هایی از دو شهر فلوجه و رمادی را تصرف کرده‌اند.

شبه‌نظامیان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) چند ایستگاه پلیس را تصرف و در نقاطی از شهر فلوجه ایست‌های بازرسی برپا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه درگیری‌ها در شهر رمادی فروکش کرده، اما فرمانده نیروهای ضد تروریستی عراق گفته است که در شهر فلوجه نبردی سنگین در جریان است.

یک مقام ارشد پلیس عراق هم گفته است که شبه‌نظامیان تعدادی از زندانیان را هم آزاد کرده‌اند.

هر دو شهر رمادی و فلوجه در استان انبار در غرب عراق واقع شده‌اند که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش فعالیت شبه‌نظامیان سنی بوده است.

پیکارجویان «دولت اسلامی شام و عراق» تصاویر ویدیویی از خود منتشر کرده‌اند که آن‌ها را در حال آتش زدن خودروهای دولتی و خواندن بیانیه‌های هشدارآمیز علیه دولت نوری مالکی، نخست وزیر شیعه عراق نشان می‌دهد.

براساس گزارش‌ها، اعضای بعضی قبایل سنی منطقه هم به خیابان‌ها آمده‌اند تا در کنار نیروهای دولتی و علیه پیکارجویان سنی مبارزه کنند.

 

 

دستگیری روحانی شیعه

روز دوشنبه (۳۰ دسامبر) اقدام نیروهای عراقی در شهر رمادی، برای برچیدن چادر معترضان سنی، به برخوردهای شدیدی منجر شد که در نتیجه آن ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند.

در اعتراص به این اقدام ۴۴ نماینده از ائتلاف سیاستمداران سنی استعفانامه خود را به پارلمان عراق ارائه دادند.

گروه‌های سنی در عراق می‌گویند که دولت شیعه این کشور با برخوردهای تبعیض‌آمیز آنها را تحت فشار گذاشته و از نظر سیاسی به حاشیه رانده است. دولت آقای مالکی این اتهامات را رد می‌کند.

روز شنبه، ۲۸ دسامبر هم بازداشت احمد العلوانی، یکی از نمایندگان سنی پارلمان عراق به رویارویی خشونت‌باری منجر شد که دست کم ۵ نفر در آن کشته شدند.

در همین حال روز پنجشنبه یک انفجار انتحاری در شهر 'بلد روز' در شمال شرق بغداد هم دست کم ۱۲ کشته بر جای گذاشت.

در تحولی دیگر که از سوی ناظران به عنوان تلاشی برای آرام کردن گروه‌های سنی ارزیابی شده، دولت عراق رهبر گروه شبه نظامی شیعی است، دستگیر کرده است.

واثق البطاط، روحانی شیعه، فرمانده سپاه مختار است که اخیرا در عراق تشکیل شده است.

در ماه‌های اخیر خشونت‌های فرقه‌ای در عراق به شدت افزایش یافته است.

 

سازمان ملل متحد می‌گوید در سال ۲۰۱۳ که خونبارترین سال عراق در پنج سال گذشته بوده، ۷۸۱۸ غیرنظامی و ۱۰۵۰ نفر از ماموران امنیتی انتظامی کشته شده‌اند.

 
نیروهای دولتی عراق در حال نبرد با شبه‌نظامیانی هستند که بخش‌هایی از دو شهر فلوجه و رمادی را تصرف کرده‌اند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.