امام حسین (ع) علیه فردی باغی قیام کرد نه خلیفه اسلام

شیخ عبدالناصر الجبری گفت: قیام امام حسین (ع) علیه فردی باغی بود نه خلیفه جامعه اسلامی.

به گزارش دین آنلاین وی که در نشستی علمی دردانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «قیام امام حسین (ع) از نگاه اهل تسنن» سخن می گفت افزود: قیام امام حسین علیه السلام قیام یک شهروند مسلمان علیه حاکم جائر زمانه و بر حسب وظیفه شهروندی و مسلمانی نبود بلکه قیام امام و خلیفه بر حق رسول خدا و از جایگاه امامت علیه شخصی یاغی و طغیانگر و غاصب حق امامت بود.

در این نشست که به همت دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ظهر پنج شنبه 21 آذرماه و  در سالن کنفرانس امام موسی صدر این دانشگاه برگزار می شد شیخ عبدالناصر الجبری از علمای برجسته لبنان و فعال در زمینه تقریب مذاهب به بررسی نقطه نظر علمای اهل تسنن درباره قیام حضرت امام حسین (ع) در واقعه کربلا پرداخت.

رئیس دانشکده الدعوه الاسلامیه بیروت و دبیرکل حرکه الامه الاسلامیه لبنان در این نشست در ابتدای سخنان خود با اشاره به نسب مبارک امام حسین (ع) که از طریق حضرت زهرا (س) به پیامبر می رسد این نسبت را بسیار پر اهمیت و دلیل بر لزوم و واجب و فرض دانستن احترام به شخصیت ایشان و نیز امام حسن (ع) به عنوان سرور جوانان اهل بهشت و سبط پیامبر از سوی همه مسلمین از جمله اهل سنت دانست و گفت: تنها لحظه ای فکر کردن به این واقعیت کافیست تا معلوم شود هیچ کس حق ندارد کوچکترین اهانت و بی حرمتی به ایشان داشته باشد تا چه رسد به اینکه آن ظلم ها بر ایشان صورت گیرد.

ایشان در ادامه با اشاره به حدیث شریف کساء امام حسین (ع) را سفینه نجات دانست و گفت: وقتی پیامبر هنگام سجده متوجه حضور حسنین بر روی دوش مبارکشان می شوند و چنان سجده را طولانی می کنند که اصحاب گمان می کنند پیامبر در سجده قبض روح شده دیگر چه جای توجیهی می ماند بر ظلم هایی که به این دو امام روا داشته شد.

میهمان دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه با اشاره به آیه مودت گفت که مساله لزوم احترام به امام حسین و ائمه دیگر برآمده از اجتهاد و تفقه نیست بلکه نص صریح قرآن است که در این آیه آمده است و به صراحت بیان شده است.

الجبری سپس با اشاره بر شرط صلوات بر رسول خدا در نماز برای قبول واقع شدن آن گفت به اعتقاد من حتی یاد کردن از ائمه به ویژه امام حسین (ع) بدون وضو درست نیست.

وی همچنین گفت: زمانی که خلافت به پادشاهی تغییر شکل داد امام حسین (ع) برای اصلاح امت پیامبر قیام کرد و قیام او علیه فردی باغی بر امامت بود نه علیه خلیفه و این حق امامت از جمله موضوعاتی بود که در مفاد مطرح شده از سوی امام حسن (ع) در صلح نامه وی با معاویه مورد تاکید قرار گرفته بود.

ایشان در ادامه با اشاره به انتقادی از سوی برخی کارشناسان در خصوص عدم برگزاری عزاداری از سوی اهل تسنن برای امام حسین (ع) گفت: این دلیل بر این نیست که همه اهل تسنن نسبت به ایشان بی توجه هستند بلکه با نگاهی در تاریخ می توان دید که اهل تسنن هم برای ایشان عزاداری می کرده اند اما رفته رفته با ورود برخی بدعت ها مانند قمه زنی به این آیین ها اهل تسنن برای تبری جستن از چنین بدعت هایی از عزاداری ها خودداری کردند.

وی همچنین در اشاره به برخی آیین های جشن سال نو قمری در برخی کشورهای اسلامی گفت: اغلب این سنت ها برخاسته از فرهنگ فولک لوریک این مناطق است نه مذهب تسنن آنها و به منظور اهانت به عزاداری ماه محرم نیست.

الجبری در پایان سخنرانی، علاقه به ائمه و محبت آنها را امری فراتر از شیعه دانست و گفت: ما اهل تسنن هم به زیارت ائمه می رویم و محبت آنها را در دل داریم.

 
شیخ عبدالناصر الجبری گفت: قیام امام حسین (ع) علیه فردی باغی بود نه خلیفه جامعه اسلامی.شیخ عبدالناصر الجبری

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.