دولت یازدهم و سیاست سهمیه بندی جنسیتی

مشاورعالی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ضمن اعلام مخالفت این وزارتخانه با موضوع سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها، تاکید کرد، سهمیه بندی، راه حل مناسبی برای تشویق پسران در ورود به دانشگاه و یا حل مشکل اشتغال نیست.

جعفر توفیقی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: وزارت علوم از دیرباز با سیاست سهمیه بندی جنسیتی موافق نبوده و درزمان حاضر هم این موضوع را کارشناسی نمی دانیم زیرا معتقدیم راه حل مناسبی برای مشکلات نیست.

وی به دو دلیل اصلی که بحث سهمیه بندی جنسیتی درپی آنها شکل گرفته است اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد، بحث اشتغال خانمها در برخی تخصص ها و حرفه هاست و بحث دوم نیز به پیشی گرفتن خانمها در آزمون ورودی دانشگاه ها برمی گردد.

توفیقی با بیان اینکه سهمیه بندی جنسیتی، روش مناسبی برای هیچکدام از مسائل مطرح شده نیست، خاطرنشان کرد: اساسا تصور جامعه و افکار عمومی از سهمیه بندی جنسیتی، نوعی تبعیض و امری مغایر با عدالت اجتماعی است، ضمن اینکه ما می توانیم برای مشکلات جامعه، راه حل های مناسب تری اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: مثلا در زمینه اشتغال باید فرصت های شغلی را هم برای مردان و هم برای زنان افزایش داد نه اینکه به بهانه بیکار ماندن مردان، بر سر راه تحصیل زنان در برخی رشته ها محدودیت ایجاد کرد.

این استاد دانشگاه، ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دختران برای انتخاب مناسب و صحیح رشته های تحصیلی و آینده شغلی را متذکر شد و گفت: باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم، آینده شغلی، بازار کار و ویژگی های مشاغل مختلف را برای دختران داوطلب ورود به دانشگاه، ترسیم کنیم تا خود آنها تصمیم بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: با اطلاع رسانی می توان شرایطی را فراهم کرد تا دختران خود تشخیص دهند که در چه رشته ای می توانند برای بازار کار و جامعه مفید باشند و چه رشته تحصیلی با علایق و ویژگی های شخصیتی و فیزیکی آنها تناسب بیشتری دارد.

توفیقی تاکید کرد: دستیابی به اهداف و رفع مشکلات از طریق فرهنگ سازی، بسیار راحت تر و کم هزینه تر است ضمن اینکه سیاست هایی همچون سهمیه بندی جنسیتی، عمدتا نارضایتی ایجاد می کند.

وی بیان داشت: از سوی دیگر، در برخی شغل ها که جزو مشاغل سخت برای خانمها تشخیص داده می شوند، فرصت های کاری خوبی برای خانمها وجود دارد که حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار از جمله آنهاست.

مشاورعالی وزیرعلوم درخصوص رشته مهندسی معدن که در کنکور سال گذشته، پذیرش دختران در آن حذف شده بود، نیز گفت: کار کردن در معدن واقعا برای خانمها سخت است اما در همین رشته مهندسی معدن هم فرصت های شغلی بسیار مناسبی در سایر حوزه ها و خارج از معادن وجود دارد که می توان به دختران فارغ التحصیل اختصاص داد.

وی با یادآوری اینکه طی سال های اخیر، آمار قبولی دختران در دانشگاه نسبت به پسران پیشی گرفته است، گفت: این واقعیت وجود دارد که همه ساله حدود 60 درصد راه یافتگان به دانشگاه ها را دختران تشکیل می دهند اما سهمیه بندی، راه حل مناسبی برای تشویق پسران در ورود به دانشگاه نیست.

توفیقی تصریح کرد که باید دلایل نداشتن انگیزه لازم داوطلبان پسر به صورت کارشناسی ریشه یابی و مرتفع شود.

در آزمون ورودی سال های گذشته، محدودیت هایی در پذیرش دختران در برخی رشته های تحصیلی اعمال شد که این موضوع نارضایتی داوطلبان دختر را به همراه داشت.

دولت یازدهم، رفع سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها را در دستورکار خود قرار داده است.
مشاورعالی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ضمن اعلام مخالفت این وزارتخانه با موضوع سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها، تاکید کرد، سهمیه بندی، راه حل مناسبی برای تشویق پسران در ورود به دانشگاه و یا حل مشکل اشتغال نیست.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.