آیت الله شبیری زنجانی: عیب است که همه علوم ترقی می کند اما ما تنزل می کنیم

آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با جمعی از طلاب جوان شاهین شهر نسبت به تنزل علمی در حوزه ها هشدار داد و گفت: این عیب است که همه علوم ترقی می کند اما ما تنزل می کنیم و دیگر شیخ مرتضی انصاری در بین ما به وجود نمی آید.

 

آیت الله شبیری ضمن سفارش طلاب به مباحثه کردن دروس گفت: حاج آقا مهدی حائری مدت ها در آمریکا بود. ایشان می فرمودند در آنجا بحث بود که چگونه امتحان ها در مسیر واقعیت قرار گیرد. چون یک روزی را برای امتحان قرار می دهند. در این امتحان یک نفر رد و یک نفر قبول می شود حال آنکه ممکن است کسی که رد شده بهتر از شخص قبول شده باشد؛ اما در روز امتحان برای او مشکلی پیش آمده است و نتوانسته خوب امتحان بدهد یا اینکه ممکن است همه مطلب را خوانده به جزء یک قسمت کوتاه و همان قسمت فقط در امتحان آمده و کسی که 20 گرفته ، فقط همان قسمت را خوانده است. امتحانات صد در صد مطابق واقع نیست و از طرفی امروز در دنیا امتحان را هم لازم می دانند.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: آقای حائری گفته بود ما در حوزه امتحانی داریم که صد در صد مطابق واقع است و آن هم مباحثه است. اشخاص همیشه بحث می کنند و این دیگر به یک وقت معین اختصاص ندارد و همواره مایه علمی طلبه مشخص است. قبلا مباحثه خیلی جدی بود و شماها هم این روش را دنبال کنید. همان مطالبی را که یاد می گیرید تمرین کنید. این عیب است که همه علوم ترقی می کند اما ما تنزل می کنیم و دیگر شیخ مرتضی انصاری در بین ما به وجود نمی آید. راه ترقی همین جلسات مباحثه است. امتیاز حوزه بر سایر مکان ها جلسات مباحثه است.

وی در ادامه سخنانشان به نقش مطالعه زندگی بزرگان در پیشرفت علمی و معنوی طلاب جوان اشاره کرد و افزود: انسان به تفریح نیاز دارد و یکی از تفریحات سالم مطالعه شرح حال علماست. زندگی بزرگان را مطالعه کنید ببینید آنان چه کردند که به این مقامات رسیدند. مطالعه شرح حال علماء در هدایت و تربیت انسان بسیار تاثیر دارد. می توان از ارواح این بزرگواران برای رسیدن به کمالات معنوی کمک گرفت.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم برنقش رفیق بر تربیت انسان تاکید کرد و گفت: در انتخاب رفیق دقت کنید. مجالستان مجالس تقوی باشد و مواظب باشید در مجالس گناه و معصیت وارد نشوید.

منبع: شفقنا

 
آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با جمعی از طلاب جوان شاهین شهر نسبت به تنزل علمی در حوزه ها هشدار داد و گفت: این عیب است که همه علوم ترقی می کند اما ما تنزل می کنیم و دیگر شیخ مرتضی انصاری در بین ما به وجود نمی آید.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.