نخستین مجله “فقه مقارن” به زبان عربی منتشر شد

اولین شماره مجله فقه مقارن به زبان عربی با عنوان” الفقه المقارن بثوبه الجدید و قضایا الامه المعاصره” توسط مرکز نوسازی مطالعات تطبیقی دینی در بیروت منتشر و در کشورهای لبنان، مصر، تونس، کویت، یمن و اردن توزیع شد.

 

اعضای هیئت علمی این مجله را شخصیتهایی از مذاهب مختلف کشورهای اسلامی در جهان اسلام عبارت از: بشیر البوزیدی از تونس، حسان موسی از الجزایر، عبدالرحمان السالمی از عمان، شیخ غازی الشبیب از عربستان سعودی، صاحب محمد نصار از عراق، سید عبدالله بن حمود العزی از یمن، شیخ محمد زراقط از لبنان، محمد کمال الدین امام از مصر و سیف الله صرامی از ایران تشکیل می دهند.

این مرکز که ریاست آن بر عهده حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی است در اولین شماره مجله خود، 10 مقاله با موضوعات " منهج مقارن علم است یا شیوه؟"، "نسبت مقاصد الشریعه با نظام‌های تطبیقی"، "تاریخ مقارنه و فقه مقارن"، "سهم ابن رشد مالکی در فقه مقارن"، "  منهج فقه مقارن از نظر شیخ طوسی و قفال"، " بررسی قانون بین المللی حقوق بشر از نظر فقه اسلامی"، "کابرد اثر نفی غرر در معاملات به صورت تطبیقی" و مقالات دیگری در ارتباط با مسائل مهم امت اسلامی با نگاه تطبیقی در 264 صفحه را منتشر کرده است.

در مقدمه این مجله آمده است: این مجله با هدف زمینه‌سازی طرح مباحث روشی به صورت مقارن در جهان اسلام و نیز طرح مسائل جدید و نوپیدای فراروی امت اسلامی در زمینه های مختلف حیات اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و حقوقی انتشار می یابد و مصمم است تا به مثابه مجله‌ای فقهی برای همه گرایش های فقهی عمل کند و دیدگاه همه مذاهب اسلامی را ارائه نماید. فقه مقارن، نه تنها مجال را برای بحث علمی گسترش می دهد،  که تجمیع دیدگاه‌های مختلف در یک زمینه و مقایسه و مقارنه آن ها را پی می گیرد تا مباحث   فقهی رونقی جدی یابد و فقه امت برای امت شکل گیرد.

فقه مقارن همچنین قادر است زمینه تعامل و تفاعل گسترده‌ای بین مذاهب و مجموعه‌های فقهی ایجاد کند و این مساله به حرکت علمی در خدمت تمدن اسلامی، نشاط و رونقی اساسی خواهد بخشید. فقه مقارن امروز به مثابه یک عامل جوهری می تواند قوت و اقتدار فقه اسلامی را افزایش و خدماتی را به جهان اسلام ارائه دهد. دیگر فواید فقه مقارن این است که بحث اسلوب ها و روش های تفکر علمی و فقهی را در جهان اسلام به صورت فعال مطرح می کند.

فقه مقارن  علیرغم برخوردار بودن از جایگاهی در گذشته و وجود آثاری در آن دوره‌ها، از پاره‌ای مشکلات شامل "جامع نبودن آن نسبت به همه مذاهب اسلامی"، "عدم وضوح شیوه فقه مقارن به صورت کامل"، "دور بودن وضعیت فعلی فقه مقارن از نگاه های علمی به زمینه‌هاو مسائل جدید" رنج می برد.

بر اساس چنین وضعیتی، مجله فقه مقارن با هدف زمینه‌سازی طرح مباحث روشی به صورت مقارن و تطبیقی در جهان اسلام و طرح فضاهای جدید و نوپیدا در حیات اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و حقوقی انتشار یافته است و مصمم است تا یک مجله فقهی برای همه رویکردها، دیدگاه‌ها و مذاهب فقهی مختلف و منعکس کننده آرای مذاهب اسلامی متعدد باشد. این مجله از همه عالمان در جهان اسلام می‌خواهد تا به تعمیق بحث‌های علمی در این مجله بپردازند و نیز می‌طلبد تا گفتمان‌های فقهی معاصر را در ارتباط با مسائل سرنوشت ساز را ارائه دهند.

مرکز نوسازی مطالعات تطبیقی دینی از سال 1391 توسط حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در کشور لبنان تأسیس و فعالیت خود را در زمینه فقه مقارن و مطالعات تطبیقی آغاز کرده است. این مرکز با هدف تدوین و نشر کتب علمی در زمینه های معاصر و به صورت تطبیقی و برگزاری نشست های علمی در این زمینه ها تاسیس شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

 
اولین شماره مجله فقه مقارن به زبان عربی با عنوان” الفقه المقارن بثوبه الجدید و قضایا الامه المعاصره” توسط مرکز نوسازی مطالعات تطبیقی دینی در بیروت منتشر و در کشورهای لبنان، مصر، تونس، کویت، یمن و اردن توزیع شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.