گزارش تلویزیون ترکیه از برگزاری مراسم شب عرس در قونیه

مراسم گرامی‌داشت هفتصد و چهلمین سالگرد درگذشت مولانا معروف به «شب عرس» در قونیه برگزار می‌شود.

 

به گزارش دین آنلاین به نقل از تلویزیون دولتی ترکیه، در نخستین شب این هفته، برنامه‌هایی هم‌چون راهپیمایی محبت و خوش‌بینی، سماع کودکان و دعای گلبانگ اجرا شد.

این مراسم با همکاری سازمان‌ها و نهادهای بسیاری در قونیه و با عنوان «دل‌ها شاد شود» در نزدیکی تپه علاء‌الدین که مولانا جلال الدین رومی با شمس تبریزی در آن‌جا روبه‌رو شد، آغاز شد. به دنبال آن از این محل تا موزه مولانا راهپیمایی «محبت و خوش‌بینی» برگزار شد و سپس کودکان در موزه مولانا به اجرای رقص سماع پرداختند. بعد از آن نیز دعای گلبانگ خوانده شد.

گفتنی است هم‌زمان با مراسم شب عرس، نمایشگاه «میراث نسخه‌های مقدس» نیز از سوی استانداری قونیه در موزه مناره‌های سنگی و آثار چوبی گشایش یافته است. هم‌چنین نمایشگاه میراث زنده سلجوقی» نیز در موزه آثار چینی کاراتای در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

هم‌چنین مراسم اهدای جوایز هفتمین نمایشگاه عکس «باورهای جهانی و درب‌های قونیه» و ۴۶ نمایشگاه جداگانه با موضوعات عکس، نقاشی، هنرهای دستی و کتاب از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

برگزاری کلاس‌های درس مثنوی به ترکی و انگلیسی، برگزاری کنسرت تصوف ترک، مراسم سماع از سوی انجمن موسیقی تصوف ترک قونیه نیز از برنامه‌های این هفته خواهد بود.

برنامه‌های هفته «شب عرس» که از هفتم تا هفدهم دسامبر ادامه خواهد داشت، شخصیت‌های سیاسی، هنرمندان، اندیشمندان و دوستداران مولانا از سراسر جهان را به سوی شهر قونیه ترکیه روانه می‌کند.
مراسم گرامی‌داشت هفتصد و چهلمین سالگرد درگذشت مولانا معروف به «شب عرس» در قونیه برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.