اسناد کربلای معلی برای ثبت جهانی ارسال می‌شود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از ارسال اسناد و مدارک کربلای معلی به یونسکو برای ثبت منطقه‌ای این اثر به نام ایران و عراق در حافظه جهانی خبر داد.

«اسحاق صلاحی» روز دوشنبه قبل از عزیمت به عراق در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد ثبت اسناد مربوط به کربلا گفت: بر اساس جلسات و مصوبه کمیته ملی حافظه جهانی قرار شد مصادیق مطرح اسناد کربلای معلی ثبت منطقه‌ای شود.

وی با بیان این که این اقدام در طول فعالیت کمیته حافظه جهانی انجام نشده بود، افزود: بنا داریم این مدارک در بخش منطقه‌ای به نام ایران و عراق در حافظه جهانی به ثبت برسد.

صلاحی اظهار داشت: بخشی از اسناد کربلا در ایران، بخشی در ترکیه و قسمتی هم در عراق نگه‌داری می‌شود. اسناد ایران سازماندهی و فهرست‌نویسی شده و قرار است در دیدار با همتای عراقی بر روی سایر اسناد گفت‌وگو صورت گیرد.

وی گفت: قرار است در سفر سه روزه به عراق با مسؤولان کمیسیون ملی یونسکو در عراق در مورد ارسال مدارک به حافظه جهانی یونسکو در هفته آینده و این که این اسناد به نام ایران و عراق ثبت منطقه‌ای شود، گفت‌وگوهایی صورت گیرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در این سفر دیداری با مسؤولات عتبات امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ص)، مسؤولان فرهنگی کتابخانه ملی و نسخ خطی در بغداد و رؤسای کتابخانه‌های نجف اشرف و کاظمین خواهیم داشت.
ساماندهی نسخ خطی و مرمت و بازسازی آن از مباحث مورد بحث در این جلسات خواهد بود.

منبع: ایرنا
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از ارسال اسناد و مدارک کربلای معلی به یونسکو برای ثبت منطقه‌ای این اثر به نام ایران و عراق در حافظه جهانی خبر داد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.