قرضاوی و استعفا از الازهر

در خبرها آمده بود که یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان از هیئت علمای ارشد به عنوان بالاترین مرجعیت دینی وابسته به الازهر استعفا داد.

 

به گزارش دین آنلاین، خبر استعفا ابتدا در صفحه توییت شخصی قرضاوی منتشر شد و بلافاصله بر خروجی خبرگزاری‌های مختلف جهان قرار گرفت.

قرضاوی اخیراً به دنبال عزل «محمد مرسی» رئیس‌جمهور منتخب اما برکنار شده مصر، حوادث اخیر در این کشور را کودتای نظامی توصیف کرد و مردم را به ادامه تظاهرات خیابانی و اعتراض به کودتا دعوت کرد.

در بیانیه وی آمده بود: من این استعفا را تقدیم ملت مصر می‌کنم. زیرا ملت مصر صاحب الازهر است نه شیخ الازهر. زیرا از دیدگاه من منصب شیخ الازهر و مناصب نزدیک به آن در حال حاضر با زور سلاح و کودتای شوم نظامی غصب شده است، همانگونه که منصب رئیس‌جمهور مصر غصب شد و روزی که ملت آزادی خود را بازیابد و همه امور به صاحبان آن بازگردد، در آن صورت علما باید شیخ خود و هیئت علمای ارشد را با اراده آزاد و مستقل انتخاب کنند.

اما هم‌اکنون شبکه العالم خبر از تکذیب استعفای قرضاوی می‌دهد. العالم به نقل از برخی منابع در هیئت الازهر می‌نویسد: پیام استعفای فرضی قرضاوی بیشتر از آن که مشتی اهانت به الازهر باشد، اقدامی برای سنجش واکنش‌ها بود.

عباس شومان قائم‌مقام الازهر در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه المحور 2 اظهار داشت: هیئت الازهر به مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر در اینترنت توجهی نمی‌کند تا این که سندی رسمی به دست ما برسد. وقتی چیزی رسمی رسید، بررسی خواهد شد.

وی گفت: تعدادی از اعضا از احمد الطیب شیخ الازهر خواسته بودند که جلسه‌ای فوق‌العاده برای برکناری قرضاوی و نه استعفای وی برگزار کند که شیخ الازهر با آن مخالفت کرده بود.

گفتنی است قرضاوی مصرالاصل، فارغ‌التحصیل الازهر و هم‌اکنون تبعه  و ساکن قطر است. وی رهبر معنوی اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود.

روابط قرضاوی با احمد الطیب رئیس الازهر در پی تحولات سیاسی اخیر مصر تیره شد چرا که قرضاوی اقدام ارتش مصر در عزل محمد مرسی را کودتا نام نهاد.
در خبرها آمده بود که یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان از هیئت علمای ارشد به عنوان بالاترین مرجعیت دینی وابسته به الازهر استعفا داد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.