نگرانی فرانسه از قدرت‌یابی دوباره داعش در سوریه، عراق و لبنان

وزیر دفاع فرانسه خانم “فرانسوا پارلی” در دیماه گذشته از تجدید حیات داعش اظهار نگرانی شدید کرد و گفت: فرانسه معتقد است داعش همچنان حضور دارد و حتی می‌توانیم بگوییم که داعش دوباره در سوریه و عراق در حال ظهور است. وی ادامه داد: از زمان سقوط آخرین پناهگاه داعش در سوریه در منطقه باغوز ما شاهد قدرت گرفتن دوباره داعش در سوریه هستیم.

باغوز، روستایی کوچک در شرق سوریه در نزدیکی البوکمال و روی خط مرزی عراق و سوریه است که پس از سقوط البوکمال و بازپس گیری آن توسط نیروهای هم پیمان با دولت سوریه، به مرکز استقرار داعشی‌ها تبدیل شد. این روستا توسط نیروهای دمکراتیک کرد سوریه با حمایت نیروی هوایی آمریکا و آتش توپخانه نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه تروریسم آزاد شد و رسانه‌های غربی از آن به عنوان آخرین پایگاه متشکل نیروهای داعش در سوریه یاد می‌کنند.

برخی آمارها حاکی از آن است که از زمان سقوط باغوز در مارس ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۱۲۰۰ از نیروهای مردمی و ارتش سوریه توسط داعش کشته شده‌اند. از مهمترین عملیات داعش سه کمین متوالی در منطقه دیرالزور، البوکمال و رقه بوده است که در دسامبر گذشته انجام شد که طی آن بیش از ۵۰ تن از نیروهای مردمی و ارتش سوریه کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.

برآوردهای غیر رسمی حاکی از آن است که بیش چهار هزار نفر از نیروهای داعش در صحرای سوریه در نزدیکی مرزهای عراق و اردن و نیز شرق فرات حضور دارند و هر از گاهی با عملیات نظامی اهدافی را در خاک سوریه و عراق هدف قرار می‌دهند. برخی آمارهای دیگر نیز حاکی از آن است که نیروهای داعش که در داخل عراق، سوریه و لبنان پراکنده شده‌اند به حدود ده هزار نفر می‌رسد که در قالب نیروهای شبه نظامی پراکنده در زمان مناسب گرد هم می‌آیند.

اوج نگرانی از تجدید حیات داعش در سوریه و عراق در سفر اخیر عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت داخلی لبنان به پاریس نمایان می‌شود. یک منبع موثق لبنانی در این باره می‌گوید: عباس ابراهیم در روز شنبه مورخ ۲۷ مارس (هفتم فروردین) سفری به پاریس انجام داد و بسیاری گمان می‌کردند که مسئله تشکیل دولت لبنان و طرح فرانسه موضوع سفر وی بوده است اما برخلاف این گمانه زنی‌ها وی فقط به خاطر بررسی موضوع داعش و شبکه‌های تروریستی که از نگاه پاریس در حال تجدید سازمان در لبنان، سوریه و عراق هستند به پاریس رفته و جلسات وی نشست‌های امنیتی در این رابطه بوده است، از همین رو دیدارهای وی با مقامات مسئول در مبارزه با تروریسم و به شکل خاص داعش در پاریس بوده است.

در این سفر مقامات امنیتی فرانسه اسناد و اطلاعات موجود درباره تلاش‌های جدید داعش را به مدیرکل امنیت داخلی لبنان ارائه کرده‌اند. به اعتقاد فرانسوی‌ها فعالیت دوباره داعش در این کشورها و به خصوص لبنان می‌تواند بسیار مخرب و خطرناک باشد زیرا لبنان با توجه به شرایط داخلی‌اش زمینه و آمادگی جذب فعالیتهای سازمانهای تروریستی مثل داعش را دارد و اگر چنین اتفاقی در این کشور بیفتد روند بسیاری از تحولات از جمله تشکیل دولت، آرامش نسبی در این کشور، پناهندگان سوری، فعالیت نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در جنوب لبنان “یونیفل”، اعتراض‌های خیابانی و برنامه‌های کشف و استخراج نفت و گاز در سواحل لبنان بر هم خواهد خورد و آنگاه لبنان به سوی سرنوشتی نامعلوم پیش خواهد رفت.

براساس آخرین اطلاعات، تحرکات و سازماندهی جدید داعش در منطقه مشترک بین مرزهای عراق، سوریه و اردن موسوم به صحرای “یابس” صورت می‌گیرد که به شکل طبیعی باید توسط نیروهای آمریکایی مستقر در التنف سوریه رصد و پیگیری شود. منطقه اشغالی التنف در مجاورت صحرای یابس قرار دارد. این منطقه در جنوب صحرای سوریه قرار دارد و بر همین اساس است که عملیات داعش در منطقه دیرالزور افزایش یافته است.

تحولات عراق و  مصوبه قانونی پارلمان این کشور برای اخراج نیروهای آمریکایی پس از ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهندس المهدی، مخالفت حشد الشعبی و نیروهای مقاومت با آمریکایی‌ها این گمانه زنی را تقویت کرده است که آمریکا چشم خود را به روی تجدید حیات داعش بسته است تا از این نیروهای تروریستی برای تسویه حساب‌ها در داخل عراق استفاده کند. تجربه اوج قدرت داعش بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ ثابت کرده است که دود سهل انگاری در مبارزه با داعش ابتدا به چشم اروپا می‌رود چه آن که شاهد بودیم نیروهای تروریستی داعش چگونه صدها نفر را در قلب فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به قتل رسانده و یا مجروح کردند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.