انقلاب بی‌دین‌ها در انگلیس

چند سال پیش یکی از جامعه‌شناسان برتر انگلیس مقاله‌ای درباره ظهور و رشد بخشی به نام “بی‌دین” در نظرسنجی‌های عمومی نوشت. به گفته پروفسور لیندا وودهد “بی‌دین‌ها” در قالب انقلابی آهسته و بدون‌برنامه‌ریزی حضور خود را اعلام کردند؛ اکثریت فرهنگی‌ای که خود را با هیچ دین رسمی تعریف نمی‌کنند.

نظرسنجی جدید در انگلیس نشان می‌دهد که برای اولین بار، تعداد انگلیسی‌هایی که خود را مسیحی توصیف می‌کنند به زیر ۵۰ درصد رسیده‌است. درحالی که در سال ۲۰۰۱ ، در پاسخ به سوال “دین شما چیست؟” ۷۲ درصد در بریتانیا خود را “مسیحی” دانستند. این رقم تا سال ۲۰۱۱ به ۵۹٪ کاهش یافت. در مقابل، نسبت پاسخ “بی‌دین” یا “هیچ دین خاصی” ، از ۱۵ به ۲۵ درصد رسیده است.

همچنین هنگامی که در نظرسنجی‌های سال ۲۰۱۸ از انگلیسی‌ها پرسیده شد که ” آیا خود را معتقد به دین خاصی می‌دانید؟” ۳۸ درصد خود را مسیحی و ۵۲ درصد خود را معتقد به هیچ دین خاصی دانستند.

به دلیل رشد جمعیتی یا دلایل دیگر تعداد افرادی که در انگلیس خود را متعلق به اقلیت‌های دینی مانند اسلام می‌دانند در حال رشد است.

رشد دین‌داران غیرمسیحی یا بی‌دین‌ها برای مسیحیان این کشور ملاحظات هشداردهنده‌ای دارد؛ چرا که نسل جدید و هزاره مسیحیان در جهشی قابل توجه از پیوستن به جمع دین سازمان‌یافته سرباز می‌زنند.

پروفسور وودهد در سری تحقیقاتی که آن را به نام ریچارد داوکینز، آتئیست مطرح بریتانیایی نام‌گذاری کرده‌است، دریافته است که اکثر بی‌دین‌ها در انگلستان از نظر اجتماعی لیبرال هستند و فقط اقلیت کوچکی از  آنها طرفدار افراطی سکولاریسم و کمتر از نیمی از آنها آتئیست هستند.

بخش اکثریت گروه بی‌دین‌ها افرادی هستند که پاسخ آنها به سوال درباره دین “شاید، شک دارم و نمی‌دانم” است. همچنین بخشی از آنها شامل افرادی است که به خدا یا نیرویی برتر اعتقاد دارند.

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.