برخی از این حرف ها خون برپا می کند

حجت‌‌الاسلام دکتر احمد احمدی: والله این همان رازی است که امام موسی صدر می فهمید و به آن عمل می کرد اما ما نمی فهمیم. برخی از این حرف ها خون برپا می کند….

 

دکتر احمد احمدی استاد فلسفه غرب دانشگاه و شاگرد علامه طباطبائی با حضور در خبرآنلاین به تشریح دستاوردهای دیدار با علمای نجف در حاشیه شرکت در کنگره جهانی غدیر پرداخت و با اشاره به الگویی همچون امام موسی صدر گفت: امروز علمای نجف و عراق همه از اعتدال سخن می گویند و در نشست هایی که در حاشیه این کنگره در نجف داشتیم همه بر این محور تاکید داشتند.

راز این نوع شخصیت ها در چیست؟

وی افزود: "در این کنگره یک مسیحی لبنانی سخنرانی خیلی خوبی کرد. البته مسیحی های لبنان با بقیه خیلی فرق دارند. اینها در یک عالم دیگری اند. نمی دانم این چه سری است که این علمای لبنان را اینقدر بیدار و هشیار می کند. حتی شما نمونه امام موسی صدر را ببینید. نمونه کامل اعتدال است. این مرد بزرگ و اندیشمند شیعه، جهان اسلام را تحت تاثیر رفتارهای خود قرار داده است. امروز به چنین شخصیتی نیاز داریم. واقعا عرض می کنم که امروز جهان اسلام به کسی چون امام موسی صدر نیاز دارد. ما چه در داخل چه در خارج  اینگونه روحانی ها را لازم داریم. واقعا راز این نوع شخصیت ها در چیست؟ راز این روحانیت لبنان عجیب است. یک درک درستی از شرائط زمان و مکان دارند و فهم عمیقی از جهان کسب کرده اند. ما با خیلی از اینها دیدار و گفت و گو کرده ام"

دکتر احمدی افزود: " برای نمونه می خواهم عرض کنم یک مسیحی در جنوب لبنان یک بستنی فروشی داشت که مسلمان ها و شیعه ها نمی رفتند آنجا و می گفتند نجس است. جناب سید موسی صدر رفتند و یک بستنی با همان لباس روحانی خوردند و یک تاثیر عظیمی بر آن منطقه گذاشت. این نقش یک روحانی شیعه را می رساند. راز این در اعتدال و فهم جهان امروز است. لبنان اساسا یک برخورد دیگری دارد. یا مثلا سید حسن نصرالله طوری کار کرده که همه دوستش دارند."

پشت شیشه ماشینشان می نویسند: " لعن الله قاتلیک یا فاطمه."

این استاد فلسفه غرب ادامه داد: " من از بسیاری از روحانیت اهل سنت در نجف می شنیدم که می گفتند ما نسبت به امیرالمومنین محبت داریم و ما با شیعه مشکلی نداریم. بعد می آییم ایران یک سخنرانی از یک آقای روحانی اینجا می شنویم که می گوید لعن و نفرین می کنند ابوبکر و عمر را. این کم شعوری در ماست . این حرف ها تبدیل می شود به گلوله. من چند سال پیش چابهار رفته بودم. روحانی آنجا می گفت مردم پشت شیشه ماشینشان می نویسند: " لعن الله قاتلیک یا فاطمه." نمی فهمیم . والله این همان رازی است که موسی صدر در ارتباطش با جهان  اسلام و جهان مسیحیت می فهمید اما خیلی از ما نمی فهمیم. این حرف ها خون برپا می کند. این حرف سبب کشته شدن یا مجروح شدن یک بدبخت می شود. او وقتی کشته می شود بچه اش یتیم می ماند، زنش بی سرپرست می ماند. این درست است؟ امیرالمومنین نمی توانست شمشیر بکشد و با اینها دعوا کند؟ اما نکرد. گفت من غیر از این است که می خواهم برای بقای دین کاری بکنم؟ این نکته ای بود که هرجایی رفتیم، هم آقای فیاض و هم آقای حکیم می گفتند : اعتدال، اعتدال. "

آیت الله سیستانی: به دنیا بگوییم نمی دانیم و نمی توانیم بهتراست که ادعابکنیم و نتوانیم

وی افزود: " اینها افراط گری های ما را در بعضی جاها دیده اند. من آن دفعه که خدمت آیه الله سیستانی رسیدم، ایشان هم همین نگرانی را داشت که حواستان باشد خیلی بلند پروازانه عمل نکنید. ما به دنیا بگوییم نمی دانیم و نمی توانیم بهتر از این است که یک ادعایی بکنیم و نتوانیم آن را تحقق ببخشیم. این هم مسائلی بود که ما از سخنان مراجع چه این دفعه که رفتیم و چه آن دفعه که من خدمت آیه الله سیستانی رفتم، دریافتیم. این به ما درس می دهد که طرف اگر در یک خانه گلی در کوچه های تنگ نجف نشسته است می داند که دنیا چه دنیایی است. وقتی از کتابخانه استنفورد 8 میلیون کتاب را در این سایت ها وارد کردند، دیگر جوری نیست که بتوانید هر چه دلتان خواست بگویید. امروز آدم از هرچه که می گوید باید بترسد. باید بترسد از اینکه یک حرف نسنجیده بگوید و بعد این سبب می شود که شیعه کشی باب شود. "

لازم به ذکر است کنگره بین المللی غدیر حرکتی مهمی در جهان اسلام به حساب می آید که امسال برای دومین بار در نجف اشرف برگزار شد. حضور چهره های مختلف از ادیان و همچنین حضور استادان و برجستگان علمی از ایران از جمله چهره هایی چون دکتر شفیعی کدکنی و دکتر نصر الله پور جوادی و دکتر احمد احمدی و متفکرینی همچون آیت الله استادی از قم، فرصتی گرانقدر و ظرفیتی بی نظیر برای جهان اسلام و شیعه آفرید.

منبع: خبرآن‌لاین
حجت‌‌الاسلام دکتر احمد احمدی: والله این همان رازی است که امام موسی صدر می فهمید و به آن عمل می کرد اما ما نمی فهمیم. برخی از این حرف ها خون برپا می کند….

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.