کتاب «طب و امر قدسی» منتشر شد

کتاب «طب و امر قدسی» جیکوب نیدلمن (از بزرگان سنت گرایی) و ترجمه امیرحسین پورنامدار به همت انتشارات حقیقت منتشر شده است.

کتاب حاضر شامل ترجمه دو مقاله از نیدلمن است: «دو علم طب: نکاتی در باب فهم طب به مثابه علمی مقدس» و «روانپزشکی و امر قدسی». در مقاله نخست سه مبحث مطرح شده است: «بیماری و معنی»، «طب و قوای دوگانه» و «دو دانش».

موضوع اصلی این کتاب همانطور که از عنوانش برمی‌آید، شرح و تفسیر ربط طب با حقیقت قدسی ادیان است. این ربط مبتنی بر مبادی و اصولی بوده که اکنون یا به طور کلی فراموش شده یا آنچنان عامیانه و سطحی و خرافی از زبان غیر اهل آن مطرح می‌شود که از همان ابتدا با موضع نفی و انکار مواجه شده و امکان هر گونه تحقیق و جست‌وجوی عمیق را در این باره مسدود می‌کنند.

به طور کل سوالاتی از این دست در کتاب مطرح می‌شود که چرا درگذشته طب را علمی مقدس می‌دانستند که بدن و بیماری‌ها را دارای معنایی نه صرفاً مادی و جسمانی می‌دانست؟ چرا در سیر تاریخ همواره پزشکی ارتباطی وثیق با دین داشته است؟ این ارتباط مبتنی بر چه مبانی و اصولی بوده که اکنون یا به‌طور کلی فراموش شده یا عامیانه و سطحی و سودجویانه تلقی می‌شود؟

نویسنده در این کتاب نمی‌خواهد پزشکی مدرن را دینی کند؛ بلکه در پی طرح این سؤالات و پاسخ به آنهاست تا مشکلات و عوارض سوء غفلت از این حقایق را نشان دهد. به جهت تاریخی هیچگاه پزشکی از دین – چه ادیان ابراهیمی و چه ادیان غیر ابراهیمی – جدا نبوده، ولی فهم این ارتباط هم به صرف دانستن برخی دستورهای طبی یا داروهایی که از جانب بزرگان دین تجویز می‌شده یا جعلی و منسوب به آنهاست، حاصل نمی‌شود.

مترجم این کتاب امیرحسین پورنامدار دانش آموخته رشته فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه تهران است. «عالم زیر و زبر: هانری کربن و عرفان اسلامی» نوشته تام چیثام از دیگر ترجمه‌های منتشر شده اوست.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.