نشست بررسی کتابهای کلیسای کاتولیک، ارتدکس و پروتستان برگزارمی‌شود

به همت سازمان سمت نشست ️نقد و بررسی سه کتاب کلیسای کاتولیک، کلیسای ارتدکس و کلیسای پروتستان ۱۸ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، به همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، نشست ️نقد و بررسی سه کتاب کلیسای کاتولیک، کلیسای ارتدکس و کلیسای پروتستان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این نشست با حضور مولفان️ کتابها حسین توفیقی، جواد باغبانی و عباس رسول‌زاده و سخنرانان لیلا هوشنگی ️عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) و احمدرضا مفتاح عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و جواد فیروزی ️عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان برپا می شود.

همچنین ملیحه معلم عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» دبیر این نشست است.

نشست یادشده چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ برپا می شود. علاقه مندان می توانند برای مشاهده این نشست به صورت مجازی به اینجا وارد شوند.

کتاب شناخت کلیسای کاتولیک نوشته جواد باغبانی و عباس رسول زاده، زیر نظر: حسین توفیقی با مشارکت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و به همت سازمان سمت در سال ۱۳۹۳ منتشر و برگزیده هفدهمین دوره کتاب سال است.

در معرفی این اثر آمده است: اسلام و مسیحیت از ادیان توحیدی و ابراهیمی‌اند و متون مقدس هر دو دین شامل پیام‌های مشترکی در موضوعات اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی است. قرآن کریم پیروان این ادیان را به تعامل با یکدیگر در توحید و خداپرستی فراخوانده است. کلیسای کاتولیک با پیروانی حدود یک میلیارد نفر، بزرگ‌ترین جامعه مسیحی است. این کلیسا در مقایسه با دو جامعه مسیحی ارتدکس و پروتستان قدمت بیشتری دارد. ازآنجاکه سخن گفتن درباره فرقه‌ای از یک دین بدون سخن گفتن از اصل آن دین ممکن نیست، بخشی از مباحث این مجموعه، درباره اصل مسیحیت است.

کتاب شناخت کلیسای پروتستان نوشته جواد باغبانی و عباس رسول زاده، زیر نظر حسین توفیقی با مشارکت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و به همت سازمان سمت در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است.

در معرفی این اثر آمده است: مسیحیت در طول تاریخ دوهزارساله خود چندین تحول مهم را پشت سر گذاشته است. یکی از این تحولات، نهضت اصلاحات در قرن شانزدهم میلادی بود که کلیسای پروتستان از درون آن پدید آمد. اصلاحات پروتستانی بخشی از انحرافات مسیحیت را زدود، ولی اعتقاداتی مانند تثلیث و فدا، و مناسکی مانند تعمید و عشای ربانی در این کلیسا به قوت خود باقی ماند.

کتاب شناخت کلیسای ارتدکس نوشته عباس رسول زاده زیر نظر حسین توفیقی با مشارکت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و به همت سازمان سمت در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است.

در معرفی این اثر آمده است: شناخت ادیان اندیشه انسان را توسعه داده، دستاوردهای مثبتی را به همراه دارد. سرچشمه بسیاری از اختلاف های پیروان ادیان بی خبری آنان از عقاید یکدیگر است. اسلام و مسیحیت پیام های مشترکی دارند که با تأکید بر آنها می توان در راه وحدت گام برداشت. هنگامی که نور اسلام بر بخش هایی از مصر، شام، بین النهرین و شمال افریقا تابید، مسیحیان این مناطق تحت حاکمیت مسلمانان قرار گرفتند و زندگی آرامی را تجربه کردند. گفتنی است مسیحیت را می توان در سه جامعه دینی کاتولیک، ارتدکس و پروتستان مطالعه کرد و از آنجا که آشنایی جامعه فرهنگی ایران با کلیسای ارتدکس از دو کلیسای دیگر کمتر است، کتاب پیش رو خوانندگان را با سازمان ها، شوراها، اعتقادنامه ها، شمایل، شعائر، سنت، عرفان و رهبانیت کلیسای ارتدکس، همچنین تفاوت ها، رقابت ها و رفاقت های این کلیسا با دو کلیسای دیگر آشنا می کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.