اثر «عالمان قفقاز» منتشر شد

کتاب «عالمان قفقاز» با حمایت اداره مسلمانان قفقاز منتشر شد. در مراسم رونمایی ازا ین اثر شخصیت‌های علمی و فرهنگی از ایران و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

 

به گزارش جهان ادیان، الله‌شکور پاشازاده در این مراسم گفت: بعد از قرارداد ترکمنچای همه اسناد مرتبط با جمهوری آذربایجان به تفلیس و نیز شهر سن‌پترزبورگ روسیه منتقل شد. به همین دلیل قرار است قراردادی با گرجستان و روسیه برای استفاده از این آرشیو نوشته شود.

وی تأکید کرد گروه ویژه‌ای برای رسیدگی به این مسئله تشکیل شده است.

موضوع این کتاب بررسی نقش و تاریخ علمای دینی در منطقه قفقاز است.

کار نگارش این اثر به عهده حجت‌الاسلام عادل مولایی بود. وی اصالتاً اهل جمهوری آذربایجان اما تبعه ایران است.

حجت‌الاسلام مولایی در مراسمی که به مناسبت آغاز به کار این پروژه برگزار شده بود گفت: چهارده سال زمان صرف پژوهش درباره عالمان دینی در قفقاز شده است. تألیف این کتاب با انجام تحقیقات کتابخانه ای و میدانی انجام شد و عکس‌های عالمانی که شرح حال آنها آمده، توسط یک نقاش بازسازی شده است.

وی تأکید کرد عالمان بسیاری در تاریخ ایران حضور داشته‌اند که خون و جان‌شان از آذربایجان بوده است. کار ما هنوز تمام نشده است و می‌کوشیم کار را به مرحله تکمیل نهایی برسانیم.

گفتنی است در کتاب ستارگان دنیای علم قفقاز، شرح حال و آثار یکصد تن از مراجع تقلید، شیخ‌الاسلام‌ها، فقها عالمان دینی منطقه قفقاز از نیمه دوم قرن دوم هجری قمری تا دوران معاصر گردآوری شده است. اثر در 2000 نسخه به شکلی نفیس منتشر شده است. نسخه فارسی این اثر نیز با عنوان «گل‌های پریشان در باد» چندی پیش در تهران منتشر شد.
کتاب «عالمان قفقاز» با حمایت اداره مسلمانان قفقاز منتشر شد. در مراسم رونمایی ازا ین اثر شخصیت‌های علمی و فرهنگی از ایران و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.