تابوشکنی مدرسه اسلامی تراجنسی‌ها در پاکستان

یک مدرسه در پاکستان سعی دارد تا برای افراد تراجنسی زمینه آموزش قرآن و همچنان مهارت‌ها را فراهم کند. رانی خان مسئول این مدرسه می‌گوید که سعی دارد تا مانع کشیدن افراد تراجنسی به کارهایی شود که اجتماع آنان را وادار می‌کند و به آنها اجازه دهد تا مانند دیگران زندگی عادی و مکانی برای عبادت داشته باشند.

رانی خان که یک شال دراز سفید را روی سرش گذاشته است، روزانه در یگانه مدرسه دینی تراجنسی‌ها درس قرآن می‌دهد. او این مدرسه را از پول پس انداز خود ایجاد کرده است.

این مدرسه یک نقطه عطف مهم برای جامعه تراجنسی‌ها و همجنسگرایان (LGBTQ) در کشور بنیادگرای اسلامی پاکستان است؛ جایی که هرچند هیچ محدودیتی برای حضور افراد تراجنسی در مدارس مذهبی یا نماز خواندن در مساجد وجود ندارد، اما آن‌ها با طرد اجتماعی روبرواند.

خان ۳۴ ساله می‌گوید: «اکثر خانواده‌ها افراد تراجنسی را قبول ندارند و این افراد به کارهای خراب رو می‌آورند.» او افزوده است که آنان مانند سایر افراد سر خود را پوشانده و قرآن تلاوت می‌کنند: «زمانی من نیز یکی از آنان بودم.»

وی که کوشش می‌کند اشک‌اش را نگهدارد، به یاد می‌آورد که چگونه خانواده‌اش از او بیزار شده و در ۱۳ سالگی وی را مجبور به گدایی کردند.

در سن ۱۷ سالگی او با یک گروه تراجنسی‌ها یکجا شده و در عروسی‌ها می‌رقصیدند. اما او پس از آن که یک دوست تراجنسی فقیدش را در خواب دید که از او می‌خواهد تا کاری برای جامعه انجام دهد، رابطه‌اش را با مسایل دینی بیشتر کرد.

خان قرآن را در خانه آموخت و همچنان دروس دینی را در مدارس فرا گرفت. سپس او مدرسه خودش را ایجاد کرد: »من در حال تدریس قرآن هستم تا خدا را راضی نگهدارم و زندگی خود را در اینجا و در آخرت بسازم.«

این آموزگار تراجنسی می‌گوید این مدرسه مکانی را در اختیار افرد تراجنسی گذاشته تا آنان بتوانند عبادت و از اعمال گذشته شان توبه کنند.

او می‌گوید که مدرسه او از دولت کمک دریافت نمی‌کند، ولی برخی مقام‌های دولتی وعده کرده اند که برای یافتن کار به شاگردان این مدرسه کمک کنند.

خان که در این مدرسه برای شاگردانش خیاطی و گلدوزی نیز آموزش می‌دهد، امیدوار است که عاید به دست آمده از آن در زمینه تامین مالی مدرسه کمک کند.

پارلمان پاکستان در سال ۲۰۱۸ جنسیت سوم را در این کشور به رسمیت شناخته و به این افراد حقوق اساسی فردی مانند حق رای و انتخاب جنسیت در مدارک شخصی‌شان را تصویب کرد.

با این وجود تراجنسی‌ها در پاکستان هنوز در حاشیه قرار دارند و اکثراً به گدایی، رقصیدن و تن فروشی برای امرار زندگی مجبور می‌شوند.

حمزه شفقت، معاون کمیشنر حکومتی در اسلام آباد به خبرگزاری رویترز گفته که مدرسه آنان را کمک می‌کند تا در متن جامعه مدغم شوند: »…اگر این مدل در شهرهای دیگری نیز عملی شود، اوضاع بهبود خواهد یافت.»

پیش از این یک مکتب ویژه تراجنسی‌ها در داکه پایتخت بنگله دیش و سال گذشته یک کلیسای مخصوص تراجنسی‌های مسیحی در کراچی پاکستان نیز گشایش یافت.

در سرشماری سال ۲۰۱۷ شمار تراجنسی‌ها در پاکستان ۱۰ هزار تن به ثبت رسیده بود، اما گروه‌های مدافع حقوق تراجنسی‌ها در پاکستان مدعی اند که شمار آنان در میان جمعیت ۲۲۰ میلیونی این کشور به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

سیمران خان یکی از شاگردان این مدرسه اظهار می‌دارد: «وقتی قرآن می‌خوانم به قلبم آرامش می‌بخشد.» این تراجنسی ۱۹ ساله که سایر مهارت‌ها را نیز در این مدرسه یاد می‌گیرد، همچنین می‌گوید: «این بسیار بهتر از زندگی مملو از اهانت است.»

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.