«چالش‌های پیش روی بانکداری اسلامی» کتاب شد

کتاب «چالش‌های پیش‌روی بانکداری اسلامی» توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) وارد بازار نشر شد.

کتاب «چالش‌های پیش‌روی بانکداری اسلامی» تألیف آقایان منور اقبال، اوصاف احمد و طریق الله خان با ترجمه حسین میسمی و مسلم بمانپور توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) وارد بازار نشر شد.

به گزارش دین آنلاین به نقل از سایت این دانشگاه کتاب حاضر از سوی سه تن از صاحبنظران مشهور در حوزه بانکداری اسلامی به نگارش درآمده است.

این تحقیق، بر روی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی بانک های اسلامی مشغول در بخش خصوصی، که در یک محیط ترکیبی با بانک‌های متعارف فعالیت می‌کنند، تمرکز می‌نماید چرا که این مجموعه از بانک ها بخش عمده‌ای از بانکداری اسلامی را تشکیل می‌دهند.

روش شناسایی که در این تحقیق استفاده شده هم تحلیلی می‌باشد و هم تجربی. در بخش تحلیلی، ادبیات موجود در بحث بانکداری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و لیست جامعی از موضوعاتی که مرتبط با آینده بانکداری اسلامی است، تدارک داده شده است.

 در بخش کاربردی، کوشش شده تا اطلاعات آماری مرتبط با فعالیت های اصلی بانک های اسلامی، جمع‌آوری شود و با تکنیک‌های مختلف آماری مورد بررسی قرار گیرد.

برای این تحقیق پرسشنامه‌ای ۳۰ سؤالی تهیه و برای ۱۰۰ نفر از محققین، بانکداران و فقها در سراسر جهان فرستاده شده که ۶۰ نفر از این افراد، فرم را پر کرده و آن را باز گردانده اند. با توجه به اطلاعات به دست آمده، مشاهده شده که فقدان مهندسی مالی، عدم نقدینگی دارایی‌ها (به دلیل فقدان اسناد دارایی قابل معامله)، نتایج به وجود آمده از بحث جهانی‌سازی، فقدان بحث مشارکت در سود در بخش دارایی‌ها و فقدان سازوکار مناسب، چالش اول در مواجهه با بانکداری اسلامی در نظر گرفته شده‌اند.

این کتاب از پنج بخش تحت عناوین زیر تشکیل شده است. بخش اول با عنوان "قلمرو و روش‌شناسی"، بخش دوم تحت عنوان "بررسی وضع موجود در مالیه اسلامی"، بخش سوم با عنوان "چالش‌های پیش روی بانکداری اسلامی: ابعاد سازمانی (نهادی)"، بخش چهارم با عنوان "چالش‌های پیش روی بانکداری اسلامی؛ ابعاد عملیاتی" و بخش پنجم با عنوان "خلاصه، نتایج و پیشنهادات.
 
کتاب «چالش‌های پیش‌روی بانکداری اسلامی» توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) وارد بازار نشر شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.