آیا کلیسای ارتدکس مسئولیت مرگ نوزاد رومانیایی در مراسم غسل تعمید را می‌پذیرد؟

در کشوری که کلیسای ارتدکس قدرت زیادی دارد، مقامات کلیسا تا کنون مسئولیت اتفاقی که در مراسم غسل تعمید برای یک کودک افتاده‌است را نپذیرفته‌اند و کلیسا را بی‌گناه دانسته‌اند.

یک کشیش کودک شش‌هفته‌ای را زیر آب فرو می‌برد، کودک گریه می‌کند، کشیش دو بار دیگر کودک را در آب غوطه‌ور می‌کند. ابتدا لبان و بعد صورت کودک کبود می‌شوند و سپس از گریه و حرکت می‌افتد. تلاش کادر درمانی در کلیسا و در بیمارستان بی نتیجه می‌ماند. کالبدشکافی نشان می‌دهد که در ریه‌های کودک ۱۰۰ میلی‌لیتر آب بوده است.

این حادثه غم‌انگیز که در آخرین شنبه ژانویه در شهر سوچاوا در شمال رومانی رخ داد بحث در باره آئین‌های دینی و نقش کلیسای ارتدکس در جامعه را دامن زده است.

ایوانا آنه دوگیو، روزنامه‌نگار مشهور رومانیایی معتقد است، “فاجعه نوزاد سوچاوا تنها به یک کشیش و آیین‌های کلیسا مربوط نیست بلکه به تمامی جامعه ربط دارد.

میهایی شورا، فیلسوف و مقاله‌نویس ۱۰۴ ساله در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «یک نوزاد تازه به دنیاآمده موجودی شکننده است، تشکیل‌شده از زندگی و نور، نه توده‌ای گوشتی که دیگران بتوانند او را بچرخانند و بگردانند تا زمانی که اطمینان حاصل کنند، او “وظیفه” خود را درست انجام داده است.»

پلیس در حال تحقیق در این باره است که آیا کشیش با آگاهی از احتمال مرگ نوزاد اقدام به این کار کرده و در واقع مرتکب قتل شده است یا خیر.

بیش از ۶۰ هزار نفر طومارى را امضا کرده‌اند و خواهان لغو غسل تعمید به شکل سنتی، یعنی سه بار غسل کامل نوزادان شده‌اند.

کلیسای پرنفوذ

اکثر شهروندان رومانی مسیحی ارتدکس هستند.  یشتر آنها خود را “کاملاً مذهبی” نمی‌دانند اما اغلب، به‌ویژه در مناطق روستایی، درگیر یک تفکر سنت‌گرایانه مسیحی هستند. کلام کشیش برای بسیاری از آنها حجت است و حتی در شهرهای بزرگ بسیاری از مردم مناسک بی‌شمار مسیحی را به‌جا می‌آورند.

مقامات کلیسای ارتدکس این کشور هنوز در بسیاری از زمینه‌های سیاسی و اجتماعی موضع‌گیری قاطعانه می‌کنند و خود را در بسیاری از مسائل دارای صلاحیت می‌دانند، به‌ویژه در زمینه سیاست خانواده و آموزش.

در این راستا آنها اغلب مواضع ضدلیبرال، بنیادگرایانه و ضدمدرنیسم ارائه می‌کنند.

رومانی بر خلاف کشورهای غرب اروپا تاکنون جدایی کامل دین از حکومت را تجربه نکرده است. در قانون اساسی سال ۱۹۲۳ این کشور مسیحیت ارتدکس به عنوان دین رسمی ذکر شده است که بر دیگر ادیان برتری دارد.  در رتبه‌بندی موسساتی که دارای بیشترین اعتماد اجتماعی هستند کلیسای ارتدکس همواره در رده‌های بالا قرار دارد.

کلیسای ارتدکس خود را بی‌گناه می‌داند

مقامات کلیسا در بسیاری از موارد از مصونیت ویژ‌ه‌ای برخوردار هستند و خود را در قبال پیامدهای آنچه که تبلیغ می‌کنند یا انجام می‌دهند مسئول نمی‌دانند.

در رابطه با مرگ نوزاد سوچاوایی نه تنها هنوز کسی مسئولیتی به عهده نگرفته است بلکه اسقف تئودوسی، یکی از جنجالی‌ترین اسقف‌های کلیسای ارتدکس گفته است که به احتمال زیاد مادر کودک به او بیش از حد شیر داده و این باعث مرگ فرزندش شده است.

اسقف تئودوسی در واکنش به طومار ۶۰هزارنفری تاکید کرده است که مراسم غسل تعمید «در هزار سال آینده» هم به همین شکل سنتی برگزار خواهد شد.

او حتی خواستار غسل نوزادان در آب سرد شده است، زیرا به گفته او این عمل باعث خواهد شد که از نظر معنوی “حساس” شوند و از نظر جسمی قوی، طوری که در آینده دچار سرماخوردگی نخواهند شد.

تئودوسی در سال‌های اخیر خبرساز شده است، نه تنها به دلیل مواضع جنجال‌برانیگزش بلکه به دلیل فساد، اظهارات نادرست و کلاهبرداری. او به همین دلیل چندین بار محاکمه شده اما تاکنون محکوم نشده است.

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.