آیت‌الله مظاهری: در عزاداری امام حسین(ع) به مقدسات مذاهب دیگر توهین نشود

آیت الله حسین مظاهری در استفتائی به اهمیت و نحوه عزاداری اهل بیت(ع) و به خصوص حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخته است.

به گزارش دین‌آن‌لاین به نقل از خبرگزاری حوزه، متن کامل استفتاء و پاسخ مطرح شده به شرح زیر است:

 

پرسش:

ما جمعی از جوانان در یکی از شهرهای مرزی ایران هستیم که قصد برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشّهداء «سلام‌الله‌علیه» را داریم، از این جهت از حضرت عالی استدعا داریم که با توجه به فرارسیدن ماه محرم، توصیه‌های اخلاقی درمورد اهمیت ماه محرم و عزاداری و نیز نحوۀ عزاداری را به ما هدیه کنید.

 

پاسخ:

1- عزاداری برای حضرت سیدالشّهداء «سلام‌الله‌علیه»، شعار شیعه و از افضل اعمال و قُربات الهی است و مورد تأکید نبیّ‌‌اکرم «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و حضرات ائمّه هدی«سلام‌الله‌علیهم» بوده است.

 

2- هدف از عزاداری زنده نگاه‌داشتن تشیّع و احیاء فضائل اخلاقی و تقویت روحیۀ ایثار، گذشت، فداکاری و شهادت‌طلبی برای دین خداست و از این جهت هم افضل اعمال و قُربات است.

 

3- در مجلس عزاداری باید هم سخنرانی و موعظه در خصوص اخلاق، اعتقادات و احکام باشد و هم مصائب اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» ذکر شود و تعطیلی سخنرانی یا روضه خوانی یا کمرنگ شدن یکی از آنها به صلاح نیست.

 

4- راه صحیح و مشروع عزاداری، راهی است که در آن، افراط و تفریط وجود نداشته باشد، بلکه باید به شکل متعارف و به شیوۀ سنّتی که از سابق به ما رسیده، باشد. همچنین در عزاداری باید از انجام کارهای غیر متعارف که مورد تأیید شرع مقدّس نیست و موجب وهن تشیّع و عزاداری است، پرهیز شود.

 

5- مراقب باشید در مجلس عزاداری شما، احساسات اهل سنّت تحریک نشود و به مقدّسات آنان اهانت نشود که علاوه بر حرمت، برای جلسۀ عزا و برای تشیّع مضر است.
آیت الله حسین مظاهری در استفتائی به اهمیت و نحوه عزاداری اهل بیت(ع) و به خصوص حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.