در کتابی به قلم رییس جمهوری صورت گرفت: نگرشی نوین در فهم سیره ائمه(ع)

«مقدمه‌ای بر تاریخ امامان شیعه» اثری است از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که با تاکید بر ابعاد سیاسی و اجتماعی امامان شیعه از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده است.

 

به گزارش دین‌آن‌لاین به نقل از ایبنا، این کتاب مجموعه سخنرانی‌های دکتر حسن روحانی(رییس جمهوری کشورمان) را در مسجد حکیم اصفهان در تاریخ تیرماه 1356 شامل می‌شود. مدارک و منابع مربوط به آیات، روایات و نقل‏های تاریخی به‌عنوان پانوشت بر این سخنرانی‌ها اضافه شده و تغییراتی نیز در تنظیم مطالب اعمال شده‌است.

موضوع محوری کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ امامان شیعه» فعالیت‌های سیاسی ائمه(ع) است زیرا هدف نگارنده کتاب، انتقال این پیام است که ائمه‏(ع)، عالمان و راهنمایانی گوشه‌گیر و دور از صحنه سیاست نبوده‌ بلکه همواره درگیر مبارزات پیگیر و مستمر (آشکار، مخفی یا سرّی) در برابر حکومت‌های ستم‌پیشه عصر خود بوده‌اند و نادیده گرفتن مبارزات و تلاش‌های ائمه هدی(ع) به معنای تحریفی بزرگ در تاریخ زندگی و شخصیت آن بزرگواران است.

این کتاب در هفت فصل با عناوین «ضرورت بازخوانی و بازنویسی تاریخ ائمه (ع)»، «راهبرد سه وجهی»، « پیشوای تنها»، «حراست از کیان تشیع»، «اعتلای مکتب تشیع»، «رسمیت مذهب تشیع» و «نقش زنان در مبارزات» تنظیم شده است.

نگارنده در مقدمه کتاب خود می‌نویسد: «دلیل این‌که در این سخنرانی‏ها فقط یک بُعد از زندگی امامان شیعه (از ابعاد گوناگونی که در سیره ائمه وجود دارد) مورد بحث قرار گرفته، این است که در آن مقطع زمانی یعنی اواخر دوران رژیم پهلوی، برای بررسی این بعد خاص، احساس نیاز بیشتری می‌شد. به‌علاوه، دیگر ابعاد زندگی ائمه(ع)‏ معمولاً در کتب پیشینیان مورد بحث و تحقیق قرار گرفته بود و نیاز چندانی برای بررسی مجدد آن احساس نمی‏شد.

در این کتاب دید و نگرش نوآورانه‌ای نسبت به سیره امامان شیعه در زمینه مسایل اجتماعی و سیاسی و با شیوه و متد جدیدی در بررسی تاریخی استفاده شده است. این روش می‌تواند مسیر جدیدی را برای تحقیق و بررسی در اختیار پژوهشگران قرار دهد. چرا که به گفته نویسنده کتاب،  به‌کارگیری این شیوه تحقیق، پژوهشگر را از بخشی از تحریف‌های تاریخی در زندگی ائمه هدی(ع) مصون و از برخی نتیجه‌گیری‌های ناصواب افرادی که در نوشته‌های خود رنج دقت و زحمت مطالعه لازم را بر خود هموار نکرده‌اند، بر حذر می‌دارد.»

به زعم نویسنده، این کتاب با استدلال‌های روشن، منطقی و متکی به آیات و روایات و شواهد تاریخی، بخشی از قضاوت‌های نادرست در شخصیت ائمه(ع) را که اغلب غیرمنصفانه، سطحی و بدون آشنایی به موقعیت تاریخی آن عصر بوده و همچنین داوری‌های ناروا و تحریف‌های بی‌اساس را که ناشی از استفاده از روش نادرست در تحقیق بوده‌اند، برملا می‌سازد. در واقع فصول اول و دوم کتاب عهده‌دار تبیین روش صحیح و دقیق در ترسیم سیمای واقعی امامان شیعه(ع) است.

  کتاب «مقدمه ای بر تاریخ امامان شیعه» با زیرعنوان «دریچه‌ای به سوی بازخوانی سیره ائمه» از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با شمارگان دو هزار و 500 نسخه، در 376 صفحه و به قیمت 80 هزار ریال منتشر شده است.
«مقدمه‌ای بر تاریخ امامان شیعه» اثری است از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که با تاکید بر ابعاد سیاسی و اجتماعی امامان شیعه از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.