حذف ضریح امامین عسکریین(ع) از فهرست آثار جهانی

یونسکو در اقدامی به بهانه عدم تطبیق با معیارهای ترمیمی، نام ضریح امامین عسکریین(ع) در سامرا را از فهرست آثار جهانی حذف کرد.

 

شورای استان صلاح‌الدین عراق در این باره اعلام کرد: این در حالی است که مدیریت آثار شهر سامرا گفته که ملاک‌های جهانی ترمیم را در بازسازی این مرقد و مناره مسجد جامع این شهر موسوم به ملویه رعایت کرده است.

احمد الکریم رئیس شورای استان صلاح‌الدین گفت: سازمان جهانی یونسکو نام ضریح امامین عسکریین(ع) را از فهرست آثار جهانی حذف کرده، با این استدلال که بازسازی و ترمیم این بنا آن را از شکل معمول خود و چهارچوب مورد نظر یونسکو در ترمیم آثار خارج ساخته است.

خانم کفاء فرحان حسین، عضو شورای استان نیز گفت: مدیریت آثار شهر سامرا در گذشته به ما گفته بود که با یونسکو همکاری دارند، اما ناگهان متوجه شدیم که هماهنگی با یونسکو وجود ندارد و همین عدم هماهنگی موجب ترمیم خارج از قوانین و ملاک‌های فنی مورد نظر این سازمان شده است.

وی افزود: تمام اعضای شورای استان در این جلسه بر لزوم توقف عملیات ترمیم اجماع داشتند و توافقاتی مقدماتی با یونسکو صورت گرفته تا از این پس عملیات ترمیم با نظارت این سازمان صورت پذیرد و قرار است در هفته‌های آینده تعدادی از کارشناسان و محققان ایتالیایی برای اطلاع یافتن از وضعیت بناهای سامرا از این شهر بازدید کنند.

از سوی دیگر عمر عبدالرزاق مدیر آثار سامرا نیز تأکید کرد که تمام عملیات ترمیم مرقد طبق ملاک‌های بین‌المللی و طبق ویژگی‌های مورد نظر یونسکو صورت گرفته است.
یونسکو در اقدامی به بهانه عدم تطبیق با معیارهای ترمیمی، نام ضریح امامین عسکریین(ع) در سامرا را از فهرست آثار جهانی حذف کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.