محمد واعظ زاده خراسانی

امید حسینی نژاد

آیت‌الله محمد واعظ زاده خراسانی یکی از شخصیت‌های برجسته معاصر ماست. وی که در بستر پدری خطیب و تأثیرگذار در مشهد رشد کرد و اتفاقات مهمی را در کنار او به چشم خود دید. او شاگرد دو مکتب مهم دوره خود یعنی مکتب معارف خراسان و مکتب قم بود و بهره‌های فراوانی از هر دو بستر گرفت.

محمد واعظ‌زاده خراسانی سال‌ها شاگردی بزرگانی چون میرزا مهدی اصفهانی، شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله  کاظم دامغانی، آیت‌الله میلانی را کرد و پس از عزیمت به قم از محضر بزگانی چون آیت‌الله بروجردی، امام خمینی، علامه طباطبایی و برخی بزرگان دیگر بهره برد. اما پس از ورود به دانشگاه مشهد مسیر جدیدی را در پیش گرفت. سال‌ها حشرونشر با شخصیت‌های برجسته دانشگاهی سبب شد تا در سال 1348 کنگره هزاره شیخ طوسی را در دانشگاه مشهد برگزار کند. اتفاق بزرگی که سبب جمع شدن بزرگ‌ترین اندیشمندان جهان اسلام در دانشگاه مشهد شد.

پس از رحلت این عالم بزرگ در سال 95 این‌جانب به فکر تدوین یادنامه‌ای برای ارج‌گذاری مقام والای این عالم بزرگ افتادم. عظمت علمی و اجتماعی ایشان سبب شد تا طرح نامه مفصل برای جمع‌آوری یادداشت‌ها و مقالاتی درخور بنویسم. پس از گذشت یک سال در سال 97 این یادنامه توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه خراسان منتشر شد. بزرگان مختلفی افتخار نوشتن یادداشت و مصاحبه برای این یادنامه دادند و به لطف خدا این اثر به زیور طبع آراسته شد.

در حال حاضر این‌جانب مشغول آماده‌سازی مجموعه آثار آیت‌الله واعظ زاده با همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی هستم. این طرح در سال 99 به تصویب شورای پژوهش بنیاد رسید و هم‌اکنون مشغول آماده‌سازی آثار قلمی این بزرگ‌مرد عرصه علم و دین هستم.

مطالبی که از آن یادنامه در این پرونده گزیده شده عبارت است از:

«سال‌شمار و زندگی‌نامۀ تفصیلی آیت‌الله محمد واعظ‌زاده‌خراسانی» به قلم دکتر عباسعلی سلطانی

«بهره در بانک‌های دولتی ربا نیست» متن سخنرانی مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده در مجمع بررسی‌‌های اقتصاد اسلامی

«اِکسیر وحدت در جام تقریب»، به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرحوم سیدهادی خسروشاهی

«حاشیه‌ای بر کتاب مستطابِ “موسوعهُ القرآنیۀ الکبری، المعجم فی فقه لغه القرآن و سرّ بلاغته”»، به قلم دکتر سیدمصطفی محقق‌داماد

«عرصه‌هایی در نصوص اقتصاد اسلامی»، به قلم دکتر جواد ایروانی

«مرشدی پیشرو در افق امت واحده اسلامی»، به قلم عبدالعزیز ساشادینا

«یادی از آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی» نوشته امید حسینی‌نژاد

«المعجم فی فقه لغه القرآن از ابتکارات ممتاز ایشان بود» در گفت‌وگو با محمد مسجدجامعی

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. علی تبریزی

    مقاله جالب و پر و پیمانی در باره استاد مطهری در یادنامه ایشان نوشت ۱۳۵۹ ش

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.