همه دغدغه‌های دولتی علما

دو هفته گذشته از مهمترین روزهای دولت یازدهم بود. بیشتر تیترهای روزنامه‌های این روزها به نقد یا تأیید رفتارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دولت پرداختند. گذشته از به‌جایی یا نابه‌جایی بسیاری از نقدها و انتقادها به دولتیان، آنان همواره می‌کوشند جانب قم را بدارند و گوش از نصایح علما برندارند. گزارش زیر میزان تأکید و دغدغه علما را بر مسائل مختلف دولتی در دو هفته گذشته نشان می‌دهد.

آیت الله جوادی آملی

* رعایت ادب و احترام در برخورد با دیگران به ویژه در عرصه بین‌‌المللی، یکی از اصول اصیل در تعاملات است. ادب و احترام به عنوان یک اصل در سخنرانی جناب آقای روحانی در سازمان ملل بسیار مشهود بود.

* رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی کاخ سفید با نهایت سربلندی پاسخ رئیس جمهور ایالات متحده را داد.

* اگر به دنبال دانشگاه دینی هستیم، باید دروس ما دینی شود. این گونه نیست که در این مسئله مهم، تنها به رعایت احکام شرعی و انجام عبادات توسط دانشجویان اکتفا کرد.

* وزارت علوم باید با تدبیر، دانشجویان ایرانی خارج از کشور را به میهن بازگرداند.

* در مرزهای ما عده‌ای هستند که متاسفانه نتوانستیم برای آنها شغل مناسب تهیه کنیم و با آنها مشکل جدی روبرو هستند. مسئولین نظام باید سعی کنند که آن منطقه را منطقه سرسبز قرار بدهند، شغل و تولید و کار ایجاد بکنند که بهانه را از دست مواد مخدری‌ها و قاچاقچی‌ها بگیرند.

* باید به هر کسی که بدحجاب یا کم‌حجاب است، تذکری هم بدهید. تذکر شما به احترام لباس نیروی انتظامی که در بردارید بیش از تذکر دیگران اثر دارد.

  

آیت الله مکارم شیرازی

* در شهر قم باید به راه‌اندازی مراکز فرهنگی و حمایت از آنها اهتمام ورزیده شود و با مسائلی که در مقابل فرهنگ قرار دارد نیز مقابله کرد.

* قم باید به جایگاهی برسد که هر کس وارد آن می‌شود در لحظه ورود، متوجه حضور در شهری دینی و روحانی شود در این عرصه باید مسائل جانبی از جمله معماری اسلامی، نظافت و غیره نیز بر این مسئله دلالت داشته باشد.

* در دولت قبلی درباره مسائل فرهنگی بد رفتار شد، البته این کار دامن شهرداری را هم گرفت و موجب روی گردان شدن مردم از آنها شد.

* مسائل ناهنجاری چون بی‌حجابی و بدحجابی علاوه بر آسیبی که بر شهر قم وارد می‌کند لطمه سنگینی به نظام می‌زنند.

* در تاریخ اسلام خطری به اندازه جریان‌های تکفیری به اسلام و مسلمین صدمه وارد نکرده است. باید این خطر را جدی گرفت و برای جلوگیری از آن فکر کرد.

* ارتباط با ایران بعد از 35 سال، بزرگترین امتیاز برای غربی‌ها محسوب می شود.

 

آیت الله صافی گلپایگانی

* از اساتید صالح، متخصص و متدین در تمامی زمینه‌های علمی استفاده شود.

*نسبت به علوم انسانی و دانشگاه‌ها حساسیت بیشتری به خرج داده شود.

 

آیت الله وحید خراسانی

* همه کارها در کشور باید بر اساس عقل و منطق انجام شود.

* اگر مسئولین کشور این دو مقوله علم و امانت را با هم داشته باشند، بسیاری از دردها و مشکلات فعلی حل خواهد شد.

* باید در دانشگا‌ه‌ها دو علم خداشناسی و امام زمان‌شناسی به دانشجویان آموخته شود.

* آقای روحانی، آدم خوبی است و تعادل را در کارها رعایت کرده است.

 

آیت الله سبحانی

 

* از خبر عزل آقای دانشجو خیلی ناراحت شدم، ایشان مردی بسیار متدین، با فکر و دارای خدمات درخشنده ای بودند. تفکیک جنسیتی از خدمات آقای دانشجو در دانشگاه آزاد بود.

* بنا نیست که هر دولت جدیدی بر سر کار آمد افراد صالح را بردارد، اگر می خواهد عوض کند، باید به جای صالح، اصلح را انتخاب کند.

* ما در جامعه دچار بی حجابی، بدحجابی و بی‌عفتی‌ها هستیم که سرچشمه آن قرارگرفتن دو جنس مخالف در کنار هم است.

 

آیت الله مظاهری

* حکومت اسلامی باید وزارتخانه‌ای به نام امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد که امر به خیرات و واجبات و نهی از محرمات کند و در اجتماع، سازندگی اخلاقی داشته باشد.

* اگر مردم نسبت به یکدیگر رحم داشتند، فساد اخلاقی نداشتیم و برخی زنان و دختران جامعه، در مقابل مردان و پسران، مراعات حجاب را می‌کردند.

* فساد اداری و تاخیر در رسیدگی به مشکلات مردم، علامت آن است که بسیاری از افراد با همدیگر خوب نیستند و رأفت و مهربانی مورد نظر اسلام، بین آنان حاکم نیست.

* مسأله آب و خشکی و زاینده‌رود، اکنون اساسی‌ترین مشکل استان اصفهان است که باید سریع به آن رسیدگی شود.

 

آیت الله علوی گرگانی

* تصویر یکی از مباحث اصلی در نظام خلقت است. هنر تصویرگری یکی از هنرهایی است که از جانب خداوند نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

* در عرصه های مختلف هنری می توانیم مردم را به سوی خداوند متعال رهنمون سازیم.

* بسیج از جمله نهادهای مردمی است که می‌تواند یاری‌گر نیروی انتظامی در مقابله با بدحجابی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باشد.

 

آیت الله موسوی اردبیلی

* در سال های اخیر، بعضا شاهد وجود دافعه در دانشگاه‌ها بودیم؛ این روند باعث مهاجرت نخبگان علمی به خارج از کشور می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود.

* می‌گویند که دانشگاه باید اسلامی باشد، اما با این شعار نباید خشونت را ترویج داد.

* شکایات مختلفی از عملکرد وزارت علوم در سال های اخیر به دست ما رسیده که حاکی از وجود مشکلات فراوان در این وزارتخانه مهم است.

* نباید آن چیزی که دلمان می‌خواهد را به نام اسلام ارائه کنیم.

 به نقل از: خبرآنلاین

 
دو هفته گذشته از مهمترین روزهای دولت یازدهم بود. بیشتر تیترهای روزنامه‌های این روزها به نقد یا تأیید رفتارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دولت پرداختند. گذشته از به‌جایی یا نابه‌جایی بسیاری از نقدها و انتقادها به دولتیان، آنان همواره می‌کوشند جانب قم را بدارند و گوش از نصایح علما برندارند. گزارش زیر میزان تأکید و دغدغه علما را بر مسائل مختلف دولتی در دو هفته گذشته نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.