عدم تساهل دینی یا نژادپرستی؛ کدام بیشتر به تعصب‌ورزی می‌انجامد؟

براساس گزارش‌ها عدم تساهل دینی بیشتر موجب تعصب‌ورزی است تا نژادپرستی، به گونه‌ای که افراد به دلیل تفاوت باورهای دینی نسبت به دیگران بیشتر دید منفی دارند تا به دلیل تفاوت قومی و ملی.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، دین آخرین مرز تعصب فردی است؛ چراکه بر اساس داده‌های پژوهشی در انگلیس، اختلاف در باورهای دینی بیشتر از تفاوت قومی و ملی باعث دیدگاه منفی افراد به یکدیگر می‌شود.

بر اساس پژوهش مؤسسه وولف، که بر روی 11700 بزرگسال در انگلیس انجام شده، دین خط قرمز بسیاری از انسان‌هاست؛ به ویژه هنگامی که پای مسلمانان درمیان باشد.

در بین دسته‌های دینی مختلف، مسلمانان معمولاً گروهی هستند که نسبت به آنها دیدگاه منفی بیشتری وجود دارد و خود آنها نیز بیشترین دیدگاه منفی را به پیروان دیگر ادیان دارند.

در جامعه آماری این پژوهش، تقریباً سه‌چهارم افراد غیرسیاه‌پوست یا غیرآسیایی با این موضوع که یکی از افراد نزدیک خانواده با فردی سیاه‌پوست یا آسیایی ازدواج کند مشکلی ندارند، در حالی که ۴۳ درصد از همین افراد ترجیح می‌دهند که افراد نزدیکشان با مسلمانان ازدواج نکنند.

پژوهش دوساله مؤسسه وولف که بر شاخص‌های ازدواج و تعصب و تحمل تمرکز کرده است، حاکی از تمایل عمومی و دید مثبت به ازدواج‌های بیناقومی و بین‌المللی در مقابل ازدواج‌های بینادینی است.

غیرمسلمانان انگلیسی نسبت به واژه “مسلمان” دیدگاه منفی‌تری در مقایسه واژه “پاکستانی” دارند، با وجود آنکه بخش اعظم پاکستانی‌های مقیم انگلیس مسلمان هستند.

تعصب و پیش‌داوری برپایه دین در بین باپتیست‌ها، افراد بالای ۷۵ سال، افراد با سطح تحصیلات کم و اقلیت‌های قومی غیرآسیایی شدت بیشتری دارد. همچنین مردها نسبت به زن‌ها تمایل کمتری به ازدواج یکی از نزدیکانشان با افرادی از قوم، ملیت یا مذهب دیگر دارند.

در بین هندوها، سیک‌ها، یهودیان و بودایی‌ها و افراد غیرمذهبی، اکثریت ترجیح می‌دهند که کسی از نزدیکانشان با مسلمانان وصلت نکند، در حالی که این دیدگاه در اقلیت قابل توجهی از مسیحیان نیز وجود دارد. اکثریت مسلمانان نیز ترجیح می‌دهند که کسی از فامیل نزدیک آنها با بودایی‌ها، هندوها، یهودی‌ها، سیک‌ها و یا افراد غیرمذهبی ازدواج نکند. از هر ۱۰ مسلمان ۴ نفر به ازدواج نزدیکانشان با مسیحیان متمایل نیستند.

نکته قابل توجه در این پژوهش، تفاوت نسلی بین اعضای گروه‌های اقلیت دینی است؛ چراکه برای مثال زنان مسلمان انگلیسی در نسل‌های جدیدتر در حال تلاش برای به دست آوردن آزادی بیشتری در انتخاب زمان و فرد مورد نظر خود برای ازدواج هستند.

مترجم: نفیسه نیکبخت

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.