واکنش صاحب‌نظران به آزادی حجاب در ترکیه

رؤسای اتحادیه‌های آموزش ترکیه با تصمیم جدید دولت ترکیه مبنی بر آزادی حجاب معلمان مخالفت کرد.

 

به گزارش روزنامه ملیت، ولی دمیر رئیس اتحادیه «ائیتیم ـ ایش» درباره این تصمیم گفت: آزادی حجاب در جامعه تحت عنوان آزادی پوشش به معنی غیر دانستن بقیه مردم و عملیاتی برای زیر سؤال بردن آزادی دیگر گروه‌ها است.

 

وی افزود: دبستان‌ها در دوران معاصر، همان مدرسه‌های دوران عثمانی نیستند. معلمان الگوی دانش‌آموزان هستند. به همین خاطر نباید اجازه دهید شخصی به دلیل اجبار عقیدتی خود با حجاب در مدرسه حاضر شود. دبستان‌ها محل آموزش دین نیستند بلکه محل آموزش علم هستند.

 

وی هم‌چنین افزود: این که کسی مانع چنین افرادی شود مجرم تلقی می‌شود نیز غیر قابل قبول است.

 

اونسال ییلدیز دبیر کل اتحادیه «ائیتیم ـ سن» نیز در این باره گفت: نباید از نمادها و سمبل‌های دینی در محیط‌های عمومی استفاده کرد. این کار با آموزه‌های لائیسم در تضاد است. آشکار است که حجاب در فضاهای عمومی مانع ارائه خدمت یکسان به همه اعضای جامعه در مکان‌های عمومی خواهد شد. در این صورت هرکس دیگری منسوب به عقیده خاص دیگر، طالب ارائه خدمات بر اساس عقیده خود خواهد شد.

 

وی مجرم شناختن کسانی که مانع افرادی شوند که بر اساس عقیده خود پوشش خاص و یا عمل خاصی انجام می‌دهند، یک تهدید جدی و آشکار خواند و گفت: در این صورت اگر مسؤولین مدرسه‌ای در قبال درخواست خانواده‌ای مبنی بر این که ما بر اساس عقیده خود خواهان تحصیل فرزندمان به صورت غیر مختلط هستیم، واکنش نشان دهند، مرتکب جرم شده‌اند؟ یا اگر مسؤولین مدرسه‌ای به خواسته خانواده‌ای مبنی بر اختصاص نمازخانه در مدرسه اعتراض کنند باید مجازات شوند؟ با این شرایط کار بسیار خطرناک شده است.

 

از سوی دیگر هاشم قیلیچ رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه موافقت خود را با قانون جدید حجاب اعلام کرد. این در حالی است که این قانون به نوعی مخالف قانون اساسی ترکیه که طبق اصول لائیک نوشته شده می‌باشد. 

 

وی در این باره گفت: اگر توسعه‌ای در آزادی‌ها داده شود، من هر زمان از آن مسئله احساس رضایت می‌کنم.

 

از دیگر سو مروه کاواکچی اولین نماینده باحجاب زن در ترکیه که اجازه ادای سوگند نمایندگی را نیافت نیز این اقدام دولت ترکیه را گامی بسیار مهم خواند.

 

وی تأکید کرد با این همه خارج کردن وکلا و قضات از شمول این قانون را قرار دادن زنان محجبه به عنوان زنان درجه دو نامید و گفت این بدین معناست که زن بی‌حجاب توانایی قضاوت و وکالت را دارد ولی زن باحجاب چنین توانایی ندارد.

 
رؤسای اتحادیه‌های آموزش ترکیه با تصمیم جدید دولت ترکیه مبنی بر آزادی حجاب معلمان مخالفت کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.