علمای پاکستان در پاسخ به طالبان: حمله به کلیسا دستور اسلام نیست

پس از چند روز از انفجار انتحاری در کلیسایی در پاکستان که طالبان اقدام خود را بر اساس شریعت اسلام یاد کردند، حالا علمای پاکستان در واکنش به اظهارات آنان در بیانیه ای اعلام کرده اند حمله به کلیساها دستور اسلام نیست.

به گزارش دین آنلاین، روزهای پایان تابستان دو انفجار انتحاری در کلیسایی در منطقه کوهاتی گیت پیشاور، مرکز ایالت خیبر پختونخوا رخ داد که دست کم ۸۰ نفر کشته و بیش از یکصد نفر مجروح شدند.
 

این انفجار انتحاری که تعدادی زن و کودک را هم قربانی کرد یکی از شدیدترین حملات به مسیحیان پاکستان محسوب می شود.
 

گروه‌های مذهبی و سیاسی پاکستان به شدت این حمله را محکوم کردند، اما مردم خشمگین دولت و نیروهای انتظامی را متهم می کنند که نتوانسته اند از آنها محافظت کنند.
 

دولت پاکستان سه روز عزای ملی اعلام کرد، گروه‌های مسیحی گفتند برای قربانیان این حادثه مراسم مخصوص برگزار خواهند کرد و پاپ فرانسیس نیز این حادثه را محکوم کرد و گفت افرادی که این حمله را انجام داده اند مسیر اشتباه خشم و نفرت را در پیش گرفته‌اند.
 

متهم حادثه و انگیزه اجرای این جنایت
 

چند روز بعد از این حادثه، گروه کمتر شناخته شده "جند‌الله" پاکستان که گفته می‌شود با القاعده و طالبان در ارتباط است، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت که این حمله را در پاسخ به حمله هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده است.
 

حال، به گزارش خبرگزاری Dawn News مقامات طالبان پاکستان اعلام کردند این اقدام آنها بر اساس دستورات شریعت اسلام اجرا شده است که این اظهارنظر عجیب آنان واکنش تند علمای پاکستان را در پی داشت.

واکنش علمای دینی پاکستان
 

علمای پاکستان در بیانیه ای مشترک میان گروه ها و فرق مختلف اقدام تروریستی طالبان این کشور را در حمله به کلیسایی در پیشاور را محکوم کرده و اعلام کردند طالبان چهره ای غیرواقعی از اسلام را به نمایش گذاشته و در صدد آن است تا چهره صلح آمیز اسلام را خدشه دار کند.
 

شهیدالله شهید، سخنگوی گروه «تحریک طالبان پاکستان»، تی تی پی چندی قبل اعلام کرده بود اقدام طالبان در حمله به کلیسای پیشاور بر اساس دستورات اسلام بود.
 

در این حادثه که بزرگترین حمله به اقلیت مسیحی پاسکتان بود 80 نفر کشته و 130 نفر مجروح شدند.
 

نگاهی به چالشهای مسیحیان در پاکستان
 

مسیحیان پاکستان حدود ۴ درصد از جمعیت ۱۸۰ میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند. برخی از آمارها این تعداد را به مراتب کمتر و در حدود ۲ درصد تخمین می‌زنند.
 

فردریک عظیم غوری از مقامات محلی ایالت خیبر پختونخوا به خبرگزاری فرانسه گفته است که حدود ۲۰۰ هزار نفر مسیحی در این ایالت زندگی می‌کنند که حدود ۷۰ هزار نفر آنها در پیشاور ساکن هستند.
 

در سالهای اخیر و با افزایش فعالیت گروه‌های اسلام‌گرا در پاکستان، و افزایش فشار این گروه‌ها بر جمعیت غیر مسلمان این کشور، مسیحیان تلاش می‌کنند کمتر فعالیتهای آشکار اجتماعی داشته باشند.
 

در سالهای گذشته مسیحیان پاکستان بارها مورد حمله گروه‌های اسلام‌گرا قرار گرفته‌اند.
 

در سال ۲۰۱۱ میلادی شهباز باتی، وزیر اقلیتهای این کشور در اسلام آباد ترور شد. آقای باتی از مسحیان پاکستانی بود.
 

گزارشها به نقل از اعتراف فردی که در این رابطه دستگیر شد دلیل این ترور را "اظهارات آقای باتی در مورد قانون کفرگویی" عنوان کردند.
 

در سال ۲۰۰۹ نیز در اثر حمله حدود ۱۰۰۰ مسلمان در شهر "گوجرا" در ایالت پنجاب پاکستان ۴۰ خانه مسیحیان این منطقه به آتش کشیده شد.
 

در اثر این حادثه دست کم ۷ مسیحی در آتش سوختند.
 

دلیل این حمله ادعای "اهانت" به قرآن گزارش شد.
 

پس از چند روز از انفجار انتحاری در کلیسایی در پاکستان که طالبان اقدام خود را بر اساس شریعت اسلام یاد کردند، حالا علمای پاکستان در واکنش به اظهارات آنان در بیانیه ای اعلام کرده اند حمله به کلیساها دستور اسلام نیست.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.