نگاه ترکیه به اتحادیه اروپا، نگاه اتحادیه اروپا به بالکان

ترکیه سالهاست که سعی می کند با معرفی خود به عنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی رو به رشد و پلی بین آسیا و خاورمیانه، به اتحادیه اروپا ملحق شود.

 

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، کشور بعدی که قرار است به 28 عضو اتحادیه اروپا اضافه شود، به احتمال فراوان یکی از 6 کشور کوچک منطقه بالکان خواهد بود. زمانی که ترکیه برای نخستین بار تقاضای عضویت در اتحادیه اروپا را ارائه داد، 5 کشور از این 6 کشور بالکانی هنوز بخشی از خاک یوگسلاوی به شمار می آمدند.

 

اگرچه ترکیه حتی توانسته به عضویت ناتو در بیاید، اما چند کشور قدرتمند اتحادیه اروپا تمایلی به بازکردن درهای این اتحادیه به روی این کشور وسیع و عمدتا مسلمان نشین ندارند. در حالی که توجه اتحادیه اروپا معطوف به کشورهای کوچک منطقه بالکان است، اکنون دولت و مردم ترکیه رفته رفته تردید درباره عضویت در اتحادیه اروپا و اصولا بازنگری در اهمیت و ضرورت این عضویت را زمزمه می کنند.

 

نماینده ترکیه در اتحادیه اروپا، سلیم ینل، در ماه سپتامبر گفت: به نظر من، فعلا هیچ کس نمی گوید که ما نمی خواهیم مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را ادامه دهیم، نه بین ما و نه در اتحادیه اروپا کسی چنین حرفی نزده است. اما روزی خواهد رسید که ما در این باره تصمیم نهایی خود را می گیریم. چون شرایط فعلی راه به جایی نمی برد.

 

اتحادیه اروپا عمدتا به خاطر مخالفت فرانسه، آلمان و اتریش سه سال است که بررسی درخواست ترکیه را متوقف نگاه داشته است. از سوی دیگر نتیجه نظرسنجی موسسه پژوهشی مارشال در آلمان نشان می دهد حمایت مردم ترکیه از عضویت در اتحادیه اروپا، از 73 درصد در سال 2004، به 44 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

 
ترکیه سالهاست که سعی می کند با معرفی خود به عنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی رو به رشد و پلی بین آسیا و خاورمیانه، به اتحادیه اروپا ملحق شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.