ره آورد ادیانی بسته دموکراتیزه کردن ترکیه چه بود؟

پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره ساعاتی پیش رجب طیب اردوغان از بسته دموکراتیزه کردن پرده برداشت. در این بسته نکات مهمی حول محور حجاب، حقوق ادیان و اقلیت‌ها مشاهده می‌شود.

در این بسته درباره توهین به عقاید و اقلیت‌های دینی و مذهبی آمده است: بر اساس این بسته مبارزه مؤثرتری با جرایمی هم‌چون نفرت و تبعیض و دخالت در شیوه زندگی مردم در پیش می گیریم. بر این اساس مجازات‌های جرایم آشکار را افزایش می‌دهیم. این مجازات‌ها در مواردی که مرتبط با زبان، نژاد، رنگ، جنسیت، معلولیت، اندیشه سیاسی و دینی و مذهبی افراد باشد، به مراتب سنگین‌تر خواهد بود.

در این بسته هم‌چنین آمده است: در ترکیه نسبت به هیچ‌کس به دلیل زبان، نژاد، ملیت، رنگ و باورش نباید دچار تبعیض شود. ما با تبعیض مبارزه می‌کنیم و قوانین برابری افراد جامعه را به تصویب می‌رسانیم.

 

تضمین قانونی احترام به شیوه زندگی افراد از دیگر نکات این بسته بود. از جمله این شیوه زندگی، شامل هر چیزی که بر اساس دین و باور شخص باید بدان عمل نمود می‌باشد. عبادت و مناسک دینی افراد شامل این قانون می‌شود. کسانی که در اعمالی که برگرفته از باور، اندیشه و عقیده افراد است دخالت کنند، به یک تا سه سال زندان محکوم می‌شوند.

 

بر اساس این بسته نام دانشگاه نوشهیر ترکیه به دانشگاه حاجی بکتاش ولی تغییر کرد. هم‌چنین محدودیت‌ها در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مردمی برداشته می‌شود. مردم می‌توانند کمک‌های خود از قبیل زکات، فطریه و غیره را به هر نهادی که بخواهند اعطا کنند. 

 

از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این بسته، بحث حجاب بود. بر این اساس ممنوعیت حجاب در مراکز عمومی لغو شد. تبعیض‌هایی که در مورد نوع پوشش زنان شاغل بود از میان برداشته شد. این قانون شامل کسانی که موظف به استفاده از یونیفورم هستند و نیز نیروهای ارتش و قضات و دادستان‌ها نمی‌شود.

 

در پایان این بسته آمده است:‌ اراضی مجموعه تاریخی متعلق به سریانی‌ها با نام «مور گابریل» به این مجموعه بازگردانده می‌شود.

 

گفتنی است علی‌رغم پیش‌بینی‌ها و نظرات مختلفی که درباره محتوای این بسته در میان اقلیت‌هایی هم‌چون علویان مطرح بود، به جز کلیات، و نیز تغییر نام دانشگاه شهر نوشهیر، هیچ‌یک از انتظارات جامعه علوی در این بسته لحاظ نشده است. از آن جمله می‌توان به مسئله به رسمیت شناختن جمع‌خانه‌ها و پرداخت حقوق به دده‌های علوی اشاره کرد.

 

پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره ساعاتی پیش رجب طیب اردوغان از بسته دموکراتیزه کردن پرده برداشت. در این بسته نکات مهمی حول محور حجاب، حقوق ادیان و اقلیت‌ها مشاهده می‌شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.