حال و احوال مخالفان داخلی و خارجی دیپلماسی روحانی در نیویورک

در حالی که خبرنگار فاینشنال تایمز در ایران در صفحه توئیتر خود خبر داده که در مراسم استقبال از دکتر روحانی در فرودگاه، از سوی فردی به سمت او “کفش” پرتاب شده که از بالای سرش رد شده، گزارشها حاکی از آن است که دیپلماسی رئیس جمهوری ایران دو دسته دیگر را هم به شدت خشمگین کرده است.

 

به گزارش دین آنلاین، در پی بازگشت حسن روحانی رئیس جمهور ایران از سفر پنج روزه نیویورک، گزارش شده یکی از افراد مخالف رابطه با آمریکا در فرودگاه مهرآباد، به سمت خودروی وی کفش پرتاب کرده اما این لنگه کفش به کسی برخورد نکرده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی تعداد این افراد را نزدیک به ۱۰۰ نفر و هویت آنان را متعلق به بسیج دانشجویی دانسته است. این در حالی است که گروهی دیگر که به استقبال دکتر روحانی رفته بودند، گوسفند قربانی کردند و شعارهایی در همراهی با هیئت ایرانی سر دادند.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا هم نوشته که استقبال کنندگان با پلاکاردهایی به رنگ بنفش مبنی بر موفقیت آمیز بودن سفر رئیس جمهور در دست داشتند و شعار "روحانی متشکریم"، "دورد بر روحانی" و آری برای تو، نه برای جنگ" سر می دادند.

پیش از این وبسایت رجانیوز، از سایت های تندرو حامی جبهه پایداری خبر داده بود که گروهی از مخالفان مذاکره با آمریکا در هنگام بازگشت آقای روحانی در فرودگاه تجمع می کنند.

این وبسایت از جمله معدود رسانه هایی است که با گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی مخالفت کرده و آن را "اقدام عجیب، بی فایده و بدون دستاورد روحانی" خوانده است.

علی اصغر زارعی، نماینده تهران و عضو جبهه پایداری که در انتخابات ریاست جمهوری از سعید جلیلی، رقیب آقای روحانی حمایت می کرد، در باره گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما به رجانیوز گفته که "نباید هیئت ایرانی در آخرین دقایق حضور خود در پازل اوباما و برنامه‌ریزان کاخ سفید قرار می گرفت."

این دست اظهار نظرهای مخالفان داخلی در حالی مطرح می شود که به گزارش رسانه های بین المللی دو دسته خارجی نیز از وقایع چند روز پیش نیویورک به شدت عصبانی هستند، چنانکه مدیر شبکه "العربیه" عربستان مواضع رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ایران را نگران کننده دانست.

"عبدالرحمن الراشد" در مطلبی تحت عنوان "آیا این اوبامایی دیگر است"، در روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" نوشت: بخش نگران کننده در سخنرانی و سیاست اوباما، موضع وی در قبال ایران است.

وی افزود: به نظر می رسد که اوباما پیام های جدید را از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران درقالب یک شخصیت دوستدار صلح دریافت کرده است.

عبدالرحمن الراشد با بیان اینکه ایران در برهه گذشته در حال بازی با "زمان" بوده، مدعی شد: "ایران فقط نیاز به رسیدن به مرحله ای دارد که بتواند سلاح هسته ای تولید کند و پس از آن بازی تمام می شود .. آن ها می خواهند به لحظه ای برسند که اعلام کنند که کشوری هسته‌ای با قدرت نظامی هستند که بعد از آن، امکان حمله به تاسیسات آنها یا هرگونه حمله ای به نظام ایران حتی درصورت اقدام به جنگ یا تهدید همسایگان خود یا کشورهای دیگر وجود نخواهد داشت."

الراشد ادعا کرد: "درصورتیکه اوباما در برابر روحانی و سخنان شیرین وی ، به ایرانی ها زمان بدهد و یا از آن ها قول بگیرد که از سلاح های هسته ای خود استفاده نکنند، اشتباه غیرقابل جبران را مرتکب خواهد شد."

صدای مخالف دیگر این دست توافقات از اسرائیل به گوش می‌رسد، چنانکه "ناحوم برنیاع" در مطلبی در روزنامه "یدیعوت احارونوت" نوشت: نخست وزیر درحالی از خواب پرید که عرق سردی بر پیشانی‌اش نشسته بود؛ وی آرزو کرد که بتواند راهی بیابد که همه رویدادهای هفته گذشته در نیویورک را محو کند.
این نویسنده و روزنامه نگار صهیونیست خاطرنشان کرد: او سال گذشته با کشیدن خط قرمز روی کاریکاتوری از بمب هسته ای، دنیا را متعجب کرد.
ناحوم برنیاع ادامه داد: هیچ کس حتی کارمندان دفتر نخست وزیر (نتانیاهو) نمی توانند معنای این خط را در خصوص سلاح هسته ای توضیح دهد و بگوید که ایران در چه شرایطی و چه زمانی از این خط عبور می کند، و اسرائیل نیز چه زمانی پاسخ می دهد .. البته اگر بتواند پاسخ دهد.

وی افزود: این تصویر فقط یک یا دو روز در یوتیوب و رسانه های دنیا پخش شد؛ مردم اکنون منتظر فریب تبلیغاتی بزرگتری هستند؛ آیا نخست وزیر اینبار به جای بمب کاغذی یک بمب واقعی خواهد آورد و آن را در تریبون منفجر خواهد کرد؟
در بخش دیگری از این مطلب روزنامه یدیعوت آمده است: با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران، به نظر می آید که ایرانی ها برخلاف گذشته به دنبال دستیابی به توافق هستند؛ ولی از پایان دادن برنامه (هسته‌ای) سخن نمی گویند؛ چنین درخواستی نیز از سوی اوباما و یا رؤسای دیگر کشورهای غربی نیز مطرح نشده است.

این نویسنده صهیونیست خاطرنشان کرد: ایرانی ها چانه زنی می کنند، آنها حتی صدها سال قبل از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب می دانستند که چگونه چانه زنی کنند.
در حالی که خبرنگار فاینشنال تایمز در ایران در صفحه توئیتر خود خبر داده که در مراسم استقبال از دکتر روحانی در فرودگاه، از سوی فردی به سمت او “کفش” پرتاب شده که از بالای سرش رد شده، گزارشها حاکی از آن است که دیپلماسی رئیس جمهوری ایران دو دسته دیگر را هم به شدت خشمگین کرده است.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 2
  1. حسن

    روحانی مچکریم

  2. اوباما

    اینجا هم به من گیرهای زیادی دادند. سلامتی پریزدنت روحانی آرزوی ماست. (حسین اوباما)

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.