سید حسن خمینی: دانشگاه آزاد با شجاعت هاشمی‌رفسنجانی ایجاد شد

در آن زمان با توجه به اینکه دولت درگیر جنگ بود آقای هاشمی با شجاعتی که داشتند به این مسئله اهتمام ورزیدند.امروز آنچه که شاهد آن در دانشگاه آزاد هستیم همت دکتر جاسبی است که چه خوشمان بیاید و نیاید باید این مسئله با پذیریم.دانشگاه آزاد بدون دکتر جاسبی قابل تحلیل و بازیابی نیست خاطرنشان کرد:‌ دکتر جاسبی همت بزرگی برای شناسایی این مجموعه داشت.

مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و سرپرست وزارت علوم در واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم معارفه دکتر حمید میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد و تودیع دکتر فرهاد دانشجو رییس سابق این دانشگاه از ساعت 10 روز پنجشنبه با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

 

 

حسن خمینی: دانشگاه آزادبا شجاعت هاشمی‌رفسنجانی ایجاد شد

 

 

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در این مراسم با بیان اینکه اخلاق علمی در محیط‌های دانشگاهی کم رنگ شده است گفت: شادابی سیاسی لازمه حرکت دانشگاه آزاد است.

 

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به نحوه تاسیس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد با اهدایی امام (ره) شروع شد که دارای ویژگی‌های بسیاری است.

 

مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه آزاد اسلامی

وی با بیان اینکه در آن روزها مشکلات جامعه به رسمیت شناخته شد، اظهار کرد: آن روزها با توجه به گرایشات سیاسی و اقتصادی و نگاهی که به بخش خصوصی وجود داشت دانشگاه آزاد تاسیس شد و آن در زمانی بود که حتی مدارس غیر‌انتفاعی هم وجود نداشت.

 

وی با بیان اینکه باید از هیئت موسس ابتدایی دانشگاه آزاد که شش نفر بودند یاد ‌کرد، خاطر نشان کرد: عنایت امام به این مسئله بسیار دقیق بود.

 

خمینی افزود: پس از شناسایی مشکل و به رسمیت شناختن آن و پذیرفتن ورود بخش خصوصی نقش آقای هاشمی بسیار پررنگ بود که در آن زمان با توجه به اینکه دولت درگیر جنگ بود آقای هاشمی با شجاعتی که داشتند به این مسئله اهتمام ورزیدند.

 

وی با بیان اینکه با شجاعت آقای هاشمی و توجه دقیق به این مسئله مجموعه دانشگاه آزاد ایجاد شد،‌ اظهار کرد: امروز آنچه که شاهد آن در دانشگاه آزاد هستیم همت دکتر جاسبی است که چه خوشمان بیاید و نیاید باید این مسئله با پذیریم.

 

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد بدون دکتر جاسبی قابل تحلیل و بازیابی نیست خاطرنشان کرد:‌ دکتر جاسبی همت بزرگی برای شناسایی این مجموعه داشت.

 

وی افزود: هرچند مطمئنا کار بی اشکال نبوده است چرا که ما کار بی غلط نداریم اما این کار کار بزرگی است.

 

وی با بیان اینکه هر مجموعه‌ای برای آنکه زنده بماند باید خود را تحلیل کند اظهار کرد: این که آغاز خوبی داشتیم سرمایه است اما علت کاملی برای پایان خوبی بودن نیست.

 

خمینی با بیان اینکه باید همه ما به عنوان یک مجموعه مواردی را مورد توجه و بازنگری قرار دهیم، تصریح کرد:‌ باید معضل امروز جامعه و به رسمیت شناختن و علت یابی آن را مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم راه حل مناسبی برای آن پیدا کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد یک دانشگاه نیست بلکه یک وزارت علوم است،‌ خاطر نشان کرد: باید همواره مشکلات امروزمان را بررسی کنیم و اینکه از هم تعریف کنیم کار مهمی انجام نداده‌ایم.

 

وی افزود:‌ به هر حال در مسیر، مشکلاتی وجود دارد که باید این مشکلات را به رسمیت شناخت و برای رفع آن تلاش کرد.

 

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه همواره باید پیشرفت کرد، به رتبه دانشگاه آزاد در جامعه بین المللی اشاره کرد و افزود: در واقع رتبه یکی از آخر را داریم، البته این به این دلیل است که دانشگاه آزاد را به صورت یک کاسه می‌بینیم در صورتی که این واحد علوم تحقیقات جایگاه علمی بسیار بالایی دارد.

 

وی با بیان اینکه کم رنگ شدن اخلاق علمی در محیط‌های دانشگاهی یکی از موارد عدم پیشرفت است، اظهار کرد: البته این موضوع از استادها شروع شده و به دانشجویان رسیده است چرا که نباید چند شغلی بودن و میزان زمانی که اساتید برای دانشجویان می‌گذارند را فراموش کنیم.

 

وی افزود: بسیار ناراحت کننده است وقتی که استادی در پایان نامه دانشجویش فقط اشتباهات تایپی را می‌بیند، این اخلاقی نیست که بی دقت به پایان نامه نگاه شود.

 

وی با اشاره به بحث رفرنس دزدی اظهار کرد: امروز وقتی مطلبی را از کسی نقل می‌کنیم باید منبع آن درج شود.

 

نوه یادگار امام (ره) با بیان اینکه ضعف فضای آموزشی ما مدرک گرایی است، خاطرنشان کرد: همه می‌خواهند با شتاب به رتبه دکتری برسند.

 

وی به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی اشاره کرد و افزود: همه جا بحث برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی مطرح است ولی اصلا نمی‌دانیم که این موضوع چه شد؟ در حالی که برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، البته نباید فراموش کرد که برگزاری این کرسی‌ها به ابزار نیاز دارد.

 

وی به صحبت‌های دکتر میرزاده اشاره کرد و گفت: برنامه‌های دکتر میرزاده بسیار خوب است چرا که وی معضل را که بحث کیفیت است شناخته است و به آن توجه کرده است، اما اینکه چه باید کرد در برنامه‌اش موضوعی ندیده‌ام.

 

وی با تاکید بر اینکه باید فضای با نشاط علمی پدید آید، خاطرنشان کرد: شادابی سیاسی لازمه حرکت در دانشگاه آزاد است که موجب افزایش کیفیت می‌شود، البته باید قوانینی وضع شود تا کسی کم کاری نکند.

 

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت نیازمند شجاعت و تصمیمات هیات امنا و همت دکتر میرزاده است اظهار کرد: از نظر همت که دکتر میرزاده چیزی کم ندارد چرا که از روزی که با او آشنا شده‌ام به پرکاری معروف است هرچند مقداری عصبانی است که آن هم باید در فضای دانشگاه تعدیل شود.

 

وی با تاکید بر اینکه بنای ما ترویج دین است، تصریح کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که دین را به صورت کاریکاتوری می‌بینیم که اسلام کاریکاتوری فرهنگ کاریکاتوری هم در پی دارد.

 

وی به جلسه امروز اشاره کرد و گفت: جلسه امروز مراسم تکریم آقای دانشجو و معارفه دکتر میرزاده است، البته در مورد دکتر میرزاده صحبت‌هایی کردم ولی ادامه آن را به روز تکریم‌شان موکول می‌کنیم چون هر آمدنی رفتنی دارد.

 

این عضو هیات امنای دانشگاه آزاد به روزهای اول آشنایی‌اش با فرهاد دانشجو اشاره کرد و افزود: روز اول او را نمی‌شناختم و حتی فرد دیگری را به جای او اشتباه گرفتم ولی باید گفت که دکتر دانشجو دوره مدیریتی آرامی را سپری کردند.

 

وی افزود:‌ البته این به آن معنا نیست که اشکالی در برنامه‌اش نبوده است، اما نگاه مثبتی به حل قضایا داشتند و سعی می‌کردند که مسائل را حل کنند و از بین ببرند.

 

وی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت “دانشجو” شرایط خوبی وجود نداشت شرایط خوبی وجود نداشت اظهار کرد: اما بعد ایشان توانست فضای صمیمی حاکم کند و در این سالها مسائل را بسیار با کرامت و بزرگواری دنبال کردند.

 

حسن خمینی با بیان اینکه این ایام ایام گذراست اظهار کرد: واقعیت قضیه این است که این روزها عبور می‌کند اما همه ما کار می‌کنیم برای اینکه خدا از ما راضی باشد.

 

 

 

کارنامه دانشگاهیان کشور «درخشان» است

همچنین دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه کارنامه دانشگاهیان کشور، کارنامه‌ای درخشان است، گفت: درخشان‌ترین کارنامه نظام جمهوری اسلامی، کارنامه علمی آن است.

 

به گزارش ایسنا، توفیقی در این مراسم همچنین افزود: کمتر می‌توان دید که بزرگان کشور و همچنین مقام معظم رهبری از دستاوردهای کشور صحبت کنند و دستاوردهای علمی کشورمان را به رخ جهانیان نکشیده باشند.

 

وی دانشگاه آزاد را یکی از دستاوردهای بسیار درخشان نظام جمهوری اسلامی خواند و اظهار کرد: این دانشگاه خدمات بسیار ارزنده‌ای را به جوانان و مردم کشور به انجام رسانده است.

 

 

دکتر توفیقی

توفیقی نقش دانشگاه آزاد در پیشرفت علمی کشور را نقشی برجسته دانست و گفت:‌ همیشه در هر مسئولیتی که بودم به این دانشگاه کمک کردم، چرا که دانشگاه آزاد باید یک دانشگاه سرآمد در عرصه بین‌المللی باشد. بنابراین تا زمانی که توفیق خدمت در وزارت علوم داشته باشم تمام ظرفیت‌ها را به کار می‌گیرم که از این دانشگاه حمایت کنم.

 

سرپرست وزارت علوم درباره توسعه کمی شاخص‌های علمی کشور نیز تصریح کرد: در حال حاضر آموزش عالی از نظر گستردگی آموزشی توسعه کمی، عدالت آموزشی و دسترسی به آموزش عالی در نقاط مختلف کشور مسیر خوبی را طی کرده است و در ادامه نیز باید بحث کیفیت و استانداردهای آموزش عالی در آن در نظر گرفته شود.

 

وی همچنین از دانشگاهیان دانشگاه آزاد تشکر کرد و گفت: دانشگاهیان دانشگاه آزاد تا کنون وظیفه سنگینی را بر عهده داشتند و می‌توانیم ادعا کنیم که دانشگاه آزاد، دانشگاهی منحصر به فرد در دنیا از نظر کمیت است که بخش مهمی از تولید علم کشور ایران را به دوش کشیده است.

 

وی همچنین درباره فرهاد دانشجو رییس سابق دانشگاه آزاد گفت: من دانشجو را فرد شایسته‌ای می‌دانم و مطمئنم به هیچ چیز به جز اعتلای آموزش عالی و نظام جمهوری اسلامی فکر نمی‌کند.

 

توفیقی در خاتمه خاطرنشان کرد: برای میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد نیز آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که پرچم دانشگاه آزاد را در دست داشته باشد و مسیر را با موفقیت ادامه دهد.

 

 

 

 

دانشگاه آزاد وجه المصالحه جریان‌های سیاسی نیست

 

دکتر حمید میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد باید محیطی پرنشاط و نه وجه‌المصالحه جریان‌های سیاسی باشد، گفت: وامدار هیچ گروه یا حزب سیاسی نیستم.

 

دکتر حمید میرزاده

به گزارش ایسنا، میرزاده در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروزه مشارکت در تولید علم و تبدیل آن به ثروت به یک مسابقه جهانی بین ملت‌ها تبدیل شده است، اظهار کرد: به همین دلیل مسئولیت دانشگاهیان برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دو چندان می‌شود و غفلت از توسعه علمی کشور آثار زیانباری دارد که نسل‌های آینده را رنجور و بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی کشور را سست می‌کند.

 

وی افزود: خدا را شکر می‌کنم و خوشحالم در دانشگاهی مسئولیت گرفته‌ام که بزرگترین دستاورد علمی فرهنگی انقلاب اسلامی و بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است. خدا را شکر می‌کنم که در دانشگاهی آمده‌ام که امام عظیم‌الشان راحل اولین حامی آن مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و یادگار امام مرحوم سیداحمدخمینی بنیانگذار و موسس آن بودند.

 

میرزاده دانشگاه آزاد را گنجی مملو از دانشمندان فرهیخته، دانشجویان پرتلاش و کارکنانی دلسوز و وارسته دانست و گفت: روش‌های من و همکارانم بر اساس شفافیت، صداقت، پرهیز از افراط و تفریط، حرکت در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌ها و طرح‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان بنیانگذار اصلی این دانشگاه و اعضای هیات موسس و هیات امنای دانشگاه خواهد بود.

 

میرزاده خاطرنشان کرد: همچنین همکاری با دولت تدبیر و امید جزو اصول کاری مدیریت جدید دانشگاه است.

 

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد را امانت مردم دانست و گفت: ما باید امانت‌دار مردم باشیم، بنابراین من نه برای تقابل و دشمنی بلکه برای تعامل، نشاندن درخت دوستی، هم‌افزایی، همفکری، هم‌اندیشی، همکاری و همدلی با همه کسانی که دوستدار علم و دانش و فناوری هستند، آمده‌ام و در این راه دست دوستی و نیاز خود را برای توسعه علمی کشور و مشارکت فزاینده در تولید علم جهانی و رفع نیازهای کشور به سوی همه دلسوزان، فرهیختگان و جامعه علمی و فرهنگی کشور دراز می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه کاری با گذشته ندارم و نگاهم به آینده است، اظهارکرد: سوابق 30 سال گذشته من نشان می‌دهد که همواره مدیری مستقل بوده و وامدار هیچ گروه و حزب سیاسی نیستم. بلکه منافع دانشگاه برای من بر همه چیز ارجحیت دارد.

 

میرزاده خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید یک محیط علمی پرنشاط باشد و نه وجه‌المصالحه جریان‌های سیاسی، بنابراین برای رسیدن به این نقطه از همه ظرفیت‌های شایسته با هر گرایش سیاسی استفاده خواهم کرد و توسعه علمی دانشگاه در صدر برنامه‌های این مدیریت خواهد بود.

 

سرپرست دانشگاه آزاد همچنین با تشکر از زحمات 30 ساله عبدالله جاسبی رییس اسبق این دانشگاه گفت:‌ وی در این 30 سال بسی رنج برد، بنا داریم به پاس خدمات ارزنده او در مراسم جداگانه‌ای آیین نکوداشت برای تجلیل از وی برگزار کنیم.

 

وی همچنین با تشکر از فرهاد دانشجو رییس سابقه دانشگاه تصریح‌کرد: دانشجو در مدت فعالیت خود خدمات ارزنده‌ای را به این دانشگاه ارائه داد.

 

 

مدیران جلوی شایعات کذب و بی‌اساس را بگیرند

 

فرهاد دانشجو رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ خود و همه مدیران حال، قبل و آینده را توصیه می‌کنم که جلوی شایعات کذب و بی‌اساس را بگیرم.

 

فرهاد دانشجو

به گزارش ایسنا، فرهاد دانشجو در مراسم تودیع خود در توصیه به همه مدیران اظهارکرد: همه مدیران را توصیه ‌کنید تا جلوی شایعات کذب و برخواسته از افراد جاه‌طلب را بگیرند و نگذارند خدمات افراد ضایع شود.

 

وی با بیان اینکه به خود وقت و زمان مناسبی دهید تا نسبت به همه مدیرانتان شناخت پیدا کنید و اخلاق مدارانه از حیثیت، زحمت و تلاش آنها محافظت کنید. گفت: مطالب زیادی در دل شکسته‌ام وجود دارد، هرچند ارزش گفتن را دارد اما در این فضای صمیمانه بیان آنها را ضروری نمی‌دانم.

 

رییس سابق دانشگاه آزاد با بیان اینکه افراد زیادی در ایجاد و ارتقا دانشگاه آزاد سهم داشته‌اند گفت: امام راحل، رهبر معظم انقلاب، اعضای هیات امنا و موسس، اعضای هیات علمی، شخصیت‌ها،‌ دکتر جاسبی،‌ آیت‌الله هاشمی و همچنین دانشجویان در ایجاد این دانشگاه سهم داشته‌اند.

 

دانشجو با بیان اینکه با تصمیم هیات امنا و شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت دانشگاه آزاد را بر عهده گرفتم خاطرنشان کرد: در این مدت با توکل به خدا و همکاری مدیران فهیم و کارآمد، روسای واحدها و خانواده دانشگاه آزاد توفیقات زیادی نصیب دانشگاه آزاد شد.

 

وی به بخشی از عملکرد خود در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای همفکری و تعامل با ارزش‌های اسلامی، تغییر رویکرد دانشگاه آزاد به رویکرد آکادمیک و پژوهش محور، ایجاد فضای دوستانه و همفکری، ارتقای شان و منزلت کارمندان، ایجاد سیستم غیرمتمرکز مدیریتی، رعایت حال خانواده‌ها در تعیین شهریه،‌ افزایش حقوق اعضای هیات علمی و گسترش قانونمند و آزادمند فعالیت تشکل‌ها از جمله فعالیت‌های بنده در طول مسئولیتم بود.

 

وی افزود: خداوند متعال را شاکرم که بدون اینکه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنم این مسئولیت از دوش بنده برداشته شد و به دوش پرفسور مجرب دیگری گذاشته شد.

 

رییس سابق دانشگاه آزاد با بیان اینکه برای دکتر میرزاده آرزوی توفیق دارم خاطرنشان کرد: از همه افراد که تاکنون با من همکاری داشتند حلالیت می‌طلبم و توصیه می‌کنم برای ارتقای دانشگاه آزاد رییس فعلی دانشگاه را یاری کنند.

 

 

 

برکناری رییس دانشگاه امیرکبیر صحت ندارد/ معاون پژوهشی وزارت علوم تغییر کرد

 

دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم در حاشیه این مراسم درباره برخی شنیده‌ها مبنی بر برکناری رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: برکناری رییس این دانشگاه صحت ندارد.

 

به گزارش ایسنا، توفیقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه معاون پژوهشی وزارت علوم تغییر کرده است، اظهار کرد: قصد داریم از وحید احمدی که عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس است استفاده کنیم هرچند که دکتر مهدی نژاد انسان پرتلاش و با سابقه‌ای بودند اما باید فضا را آماده کنیم که انسان‌های توانمند و شایسته دیگری نیز وارد عرصه فعالیت شوند و ابعاد جدید کاری را دنبال کنند.

 

وی افزود: دکتر مهدی نژاد استعفا نداده است، بلکه ما با اجازه و مشورت وی نسبت به این تغییر اقدام کردیم.

 

توفیقی درباره مسئولیت احتمالی دیگر دکتر مهدی نژاد معاون سابق پژوهشی وزارت علوم گفت: او به عنوان هیات علمی دانشگاه مالک اشتر به فعالیت خود ادامه خواهد داد و در مورد سایر مسئولیت‌ها برای وی بعدا صحبت می‌شود.

 

سرپرست وزارت علوم همچنین درباره احتمال تغییر در معاونت‌های آموزشی و فرهنگی وزارت علوم نیز تصریح کرد: در این باره مشغول رایزنی هستیم که اگر به جمع بندی رسیدیم اقدام می‌کنیم.

 

وی همچنین با بیان اینکه وزارت علوم مسئول حمایت از بخش دولتی و غیردولتی آموزش عالی است گفت: ‌دانشگاه آزاد مهمترین و بزرگترین دانشگاه غیر دولتی است که ما نیز برنامه حمایت از این دانشگاه را داریم.

 

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از فرهاد دانشجو با اهدای هدایایی از جمله یک تابلوفرش دستباف مزین به آیات قرآن ، یک قاب عکس بزرگ که در آن تصاویر فرهاد دانشجو، حجت الاسلام محمدیان و مقام معظم رهبری نیز دیده می‌شوند، تقدیر کردند.

همچنین جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز قرآن نفیسی چاپ یونسکو به فرهاد دانشجو اهدا کرد.

در این مراسم علیرغم انتظار و دعوت قبلی، عبدالله جاسبی رییس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی حضور نداشت.

همچنین علاوه بر تعدادی از اعضای هیات امنا و شورای شهر تهران، فاطمه هاشمی نیز در این مراسم حضور داشت.

در خاتمه مراسم در حالی برگزار شد که معاونان سابق دانشگاه آزاد در زمان ریاست جاسبی در صندلی‌های ردیف‌های جلویی و معاونان فرهاد دانشجو در ردیف‌های انتهایی سالن نشسته بودند.
در آن زمان با توجه به اینکه دولت درگیر جنگ بود آقای هاشمی با شجاعتی که داشتند به این مسئله اهتمام ورزیدند.امروز آنچه که شاهد آن در دانشگاه آزاد هستیم همت دکتر جاسبی است که چه خوشمان بیاید و نیاید باید این مسئله با پذیریم.دانشگاه آزاد بدون دکتر جاسبی قابل تحلیل و بازیابی نیست خاطرنشان کرد:‌ دکتر جاسبی همت بزرگی برای شناسایی این مجموعه داشت.مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه آزاد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.