برگزاری نماز جمعه در ایاصوفیه پس از ۸۶ سال

شهروندان ترکیه پس از ده‌ها سال، امروز در نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه که به تازگی از موزه به مسجد تغییر کاربری داده است، شرکت کردند.

⁦⁩امروز جمعه ۳ مرداد مراسم نماز جمعه در ایاصوفیه به دنبال تغییر کاربری این مکان از موزه به مسجد، طی مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و جمعی از مقام‌های این کشور برگزار شد.

رییس جمهوری ترکیه روز گذشته به همراه همسر خود و جمعی از مقام های این کشور از جمله فواد اوکتای معاون رئیس جمهوری در مراسم رونمایی از تابلو “مسجد بزرگ ایاصوفیه” حضور یافته بود.

مسجد ایاصوفیه استانبول تا فتح این شهر در سال ۹۱۶ میلادی به عنوان کلیسا و از زمان فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح عثمانی به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با فروپاشی امپراطوری عثمانی و دگردیسی ترکیه به سمت دنیای مدرن و به قدرت رسیدن مصطفی کمال آتاتورک، به دستور وی در سال ۱۹۳۴ میلادی «ایاصوفیا» تبدیل به موزه شد. اما از زمان روی کار آمدن نجم‌الدین اربکان بحث تبدیل شدن ایا صوفیا به مسجد مطرح شد و به خصوص از سال ۲۰۰۵ برخی از جریانات و تشکل‌ها در داخل ترکیه به دنبال این بودند که ایاصوفیا را مانند گذشته به مسجد تبدیل کنند. رجب طیب اردوغان هم از چنین فکری استقبال کرد.

 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.