معلولا شهر چهل کلیسا در آتش و خون

در تمام دو سال و نیمی که از بحران سوریه می‌گذرد، شهر «معلولا» به همراه ساکنانش همواره در این بیم و هراس به سر می‌برد که مبادا مورد تعدی و تعرض گروه‌های مسلحی قرار گیرد که تحت عناوین مختلف در سوریه فعالیت می‌کنند.

 

به گزارش اسلام تایمز سرانجام این بیم و هراس‌ها به حقیقت پیوستند تا «نماد و سمبل مسیحیت» در سوریه که تاکنون جز به استقبال از مهمانان و بازدیدگان از خود چه مسیحی و چه یهودی و چه مسلمان عادت و خو نداشته، مورد حمله تروریست‌های مسلح گروه «جبهه النصره» قرار گیرد و تروریست‌های مسلح سلفی تکفیری پای به شهری در سوریه بگذارند که هنوز که هنوز است، میراث چندین هزار ساله خود را بکر و دست نخورده حفظ کرده است.

 

شهر «معلولا» در 50 کیلومتری «دمشق»، مرکز سوریه و در پای صخره‌ها و در دل کوه‌ها قرار دارد. به گونه‌ای که منازل اهالی این شهر به شکلی بسیار زیبا و تاریخی در داخل این کوه‌ها ساخته شده و بر بالای یکی از آنها صلیب بزرگی نهاده شده که روی آن عبارت «نور جهان» حک شده است. 

 

اغلب ساکنان شهر «معلولا» مسیحی هستند و باید معلولا را تنها شهر جهان به شمار آورد که ساکنان آن همچنان به زبان «آرامی» یا همان زبانی که حضرت مسیح(ع) به آن سخن می‌گفت، سخن می‌گویند.

 

این شهر معروفیت جهانی خود را مدیون کلیساها و دیرهای تاریخی و باستانی خویش است که از جمله این دیرهای تاریخی باید از دیر «قدیسه تقلا» نام برد که «اولین زن شهید» آیین مسیحیت به شمار می‌آید و این عبارتی است که بر سر درب دیر نصب شده است.

 

جمعیت شهر به خاطر ساختار و بافت کوهستانی این شهر متغیر است. گفته شده که جمعیت آن در تابستان به حدود 20 هزار نفر و در زمستان به 2500 نفر می‌رسد.

 

وقتی گروه‌های مسلح سلفی جهادی پای به این شهر گذاشتند، فریاد زدند که امروز «پایتخت صلیبی‌ها» در سوریه را فتح کردند. 

 

معلولا به شهر دیرهای جهان معروف است و یکی از معروف‌ترین این دیرها دیر «مار سرکیس» است که قدمت آن به 1700 سال قبل باز می‌گردد. در اینجا می‌توان تنها قربانگاه جهان بنا شده بر راه و رسم بت‌پرستی را مشاهده کرد، چون پیش‌تر این دیر، معبد بت‌پرستان قبل از مسیحیت بوده است. بنابراین عمر واقعی این دیر به 2300 سال پیش باز می‌گردد.

 

از دیگر دیرهای معروف شهر معلولا باید از دیر «قدیسه تقلا» و «قدیسه برباره» نام برد که یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این شهر به شمار می‌آید و اهالی آن تأکید می‌کنند که حضرت مسیح از اینجا گذر کرد و از اینجا بود که مسیحیت در سراسر جهان منتشر شد.

 

معروفیت شهر معلولا مدیون «قدیسه تقلا» است که از چنگال دشمنان مسیحیت فرار کرد و به این شهر پناه آورد و در سال 85 میلادی فوت کرد و در همین شهر دفن شد.

 

وی در ادامه می‌افزاید: در نیمه اول قرن یکم میلادی بود که مسیحیت وارد معلولا شد که به زبان آرامی به معنی گذرگاه و معبر است و به اعتقاد مسیحیان این شهر، این نام به این جهت بر این شهر گذاشته شد که شاید گذرگاه و محل عبور قدیسه تقلا به آسمان‌ها بود تا به مأمن واقعی خود برسد.

 

دیرهای دیگری نیز در معلولا وجود دارند که می‌توان به «دیر باخوس» و کلیسای «قزما و دمیانوس» اشاره کرد که تا پیش از آغاز بحران سوریه سالیانه هزاران مسیحی را برای بازدید از این کلیساها و دیرها راهی این شهر شوند و هم‌اکنون تمام این آثار به تاراج و یغمای گروه‌های مسلح جهادی درآمده است.

 

یکی از مهم‌ترین دلایل حمله گروه‌های مسلح سلفی جهادی وابسته به گروه «جبهه النصره» به شهر معلولا از بین بردن میراث و آثار بر جای مانده از آیین و دنیای مسیحیت در دمشق است، در حالی که همه می‌دانند سرزمین شام پس از بیت‌المقدس مهد حضرت مسیح(ع) به شمار می‌آید و اینها همان گروه‌هایی هستند که مورد حمایت بی‌دریغ مالی و نظامی جهان غرب مسیحی است.

 
در تمام دو سال و نیمی که از بحران سوریه می‌گذرد، شهر «معلولا» به همراه ساکنانش همواره در این بیم و هراس به سر می‌برد که مبادا مورد تعدی و تعرض گروه‌های مسلحی قرار گیرد که تحت عناوین مختلف در سوریه فعالیت می‌کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.