واکنش‌ها به ساخت مسجد و جمع‌خانه در یک نقطه

در پی اعلام خبر ساخت مجتمعی شامل مسجد و جمع‌خانه که با توافق عزالدین دوغان از بزرگان علوی و فتح‌الله گولن از سران دینی اهل‌سنت ترکیه، واکنش‌های مثبت و منفی علویان، ترکیه را در بر گرفت.

 

به گزارش دین‌آنلاین، گروهی از علویان با برپایی تظاهرات مخالفت خود را با تأسیس چنین مجتمعی اعلام کردند. آنان شعار می‌دادند: «ما علوی دولتی نمی شویم»، «دست از اعتقادات ما بردارید».

 

مخالفان در خیابانی نزدیک به محل برگزاری مراسم کلنگ‌زنی در آنکارا، ضمن بستن خیابان، با سنگ و چوب با پلیس درگیر شدند. پلیس 16 نفر را بازداشت کرد. ضد و خوردها به مصدوم شدن مردم و پلیس انجامید. خبرنگاران حال یکی از پلیس‌ها را وخیم اعلام کرده‌اند.

 

کمال بلبل رئیس انجمن «پیر سلطان ابدال» ضمن درخواست آزادی دستگیر شدگان گفت: راه‌اندازی چنین مجتمعی در راستای آسیمیلاسیون علویان و حل کردن آنان در جامعه اهل‌سنت ترکیه است.

 

کمال بلبل افزود: ما با برادران اهل سنت خود مشکلی نداریم. ما در مقابل حکومت که در پی آسیمیلاسیون است ایستاده‌ایم. وی از علویان خواست تا از حضور در این جمع‌خانه خودداری کنند.

 

ارجان گچمز رئیس وقفیه فرهنگی حاجی بکتاش ولی نیز این کار را بی‌حرمتی به مسجد و جمع‌خانه دانست. ما از گذشته عزالدین دوغان و وابستگی‌اش به نهادهای قدرت خبر داریم. این بار هم او فتح‌الله گولن را از نهادهای قدرت دانسته و چنین اقدامی کرده است.

 

دوغان دمیر رئیس انجمن‌های علوی ترکیه نیز گفت: این کار یکی از راه‌های کشاندن علویان به مساجد است. و در این میان عزالدین دوغان تبدیل به آلت دست مسببان شده است.

 

صلاح‌الدین اؤزل رئیس فدراسیون علوی بکتاشی نیز در این زمینه گفت: آنان در هزار سال گذشته نتوانستند ما را آسیمیله کنند و این بار هم موفق نخواهند شد. آنان ابتدا باید این سخن علویان را قبول کنند که «عبادتخانه علوی، جمع‌خانه است».

 

این اقدام با حمایت برخی شخصیت‌ها و نهادهای علوی هم‌چون «انجمن علوی ـ بکتاشی ترکمن» مواجه شده اما برخی شخصیت‌های سیاسی وابسته به حزب عدالت و توسعه از این طرح حمایت کرده‌اند. علوی و بکتاشی‌های ساکن یونان نیز حمایت خود را اعلام کردند.

 

احمد کارا حسین رئیس درگاه «سید علی سلطان» که هم‌اکنون جزو خاک یونان محسوب می‌شود، ضمن حضور در مراسم کلنگ‌زنی این طرح، از چنین اقدامی استقبال کرد و گفت: این اقدام البته جدید نیست چرا که 700 سال پیش سید علی سلطان با پایه‌گذاری یک جمع‌خانه در کنار مسجد، به پرورش شاگردان و ترویج برادری و مودت پرداخت و هم‌اکنون نیز این وضعیت در این منطقه جاری است و در درگاه سید علی سلطان، هم مسجد و هم جمع‌خانه وجود دارد و علوی و سنی به آن خدمت می‌کنند.

 
در پی اعلام خبر ساخت مجتمعی شامل مسجد و جمع‌خانه که با توافق عزالدین دوغان از بزرگان علوی و فتح‌الله گولن از سران دینی اهل‌سنت ترکیه، واکنش‌های مثبت و منفی علویان، ترکیه را در بر گرفت.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.