برخورد دوگانه یونسکو با اماکن مقدس ادیان الهی

آثار و اماکن متبرکه اسلامی در حال محو شدن از جهان است؛ اما مسیحیان تلاش کردند آثار خود را حفظ کنند و مسئولین شهرسازی رم، هرگز اجازه ندارند در ۱۰ کیلومتری واتیکان مکانی بلندتر از واتیکان را بسازند. اما در مکه، مکان مقدس مسلمانان جهان چه فاجعه فرهنگی – تاریخی در حال انجام است؟

واژه حریم در لغت به معنی پیرامون، گرداگرد و مکانی که حمایت و دفاع از آن واجب است معنی شده است مسجدالحرام به‌عنوان حریم خصوصی و مقدس مسلمانان جهان به شمار می‌رود که این روزها در قبال سکوت عجیب مسلمانان جهان و سازمان یونسکو، در میان برج‌های سر به فلک کشیده و مملو از نمادهای فراماسونری محصورشده است و کعبه، خانه‌ای که مسلمانان جهان گرداگرد آن به راز و نیاز باخدای یکتا می‌پردازند در میان آسمان‌خراش‌ها گم‌شده است و این گام‌های آهسته و پیوسته دشمنان اسلام، برای نابودی تمام تاریخ چند هزارساله، میراث فرهنگی و هویت دینی مسلمانان، در حال انجام است و همچنان غیرت مسلمانان به جوش نیامده است. (طبق قانون سازمان یونسکو، حریم قانونی مکان‌های مقدس از نظر ساخت بنا، در مجاورت این مکان‌ها باید رعایت شود)

هویت، انسان و مکان

هویت را می‌توان تجلی فرهنگ در محیط دانست زیرا مکان‌ها از انسان معنا می‌گیرند و انسان نیز مجموعه‌ای از باورها و اندیشه‌ها است که فرهنگ او را شکل می‌دهد و نمود و تجلی از فرهنگ انسان را در مکان و محیط می‌توان مشاهده نمود که همان هویت اوست. فن و هنر معماری از مهم‌ترین نشانه‌ها و ویژگی‌های فرهنگ هر قوم و هر دوره تاریخی و نشان‌دهنده فضای زیست انسان در هر زمان می‌باشد.

معماری همیشه و در همه حال تابع اصول و ضوابط معین و شناخته‌شده‌ای است و پیوندی استوار و ناگسستنی بافرهنگ، الگوهای رفتاری و ارزش‌های جامعه دارد و به همین دلیل است که سبک معماری هر دوره، انعکاسی از فرهنگ و هنر آن دوره محسوب می‌شود، همچنان که تغییرات در معماری با تغییراتی که در سایر عرصه‌های زندگی به وقوع می‌پیوندد متناسب است و این تغییرات لازمه معماری پویا وزنده است تا بتواند نیازهای جدید انسان را پاسخگو باشد.

حضرت ابراهیم (ع) معمار خانه خدا

مکان مقدس مسلمانان، هویت تاریخی- دینی تمام مسلمانان جهان می‌باشد. ˈ مکه منوره ˈدارای سابقه تاریخی‌ای با قدمت ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح دارد و ˈکعبهˈ (خانه خدا) در این مکان بنیان نهاده شده است. معمار ˈخانه خداˈ، پیامبر خدا حضرت ابراهیم (ع) است و ساکنان این مکان مقدس نیز اهل‌بیت حضرت ابراهیم (ع) به‌عنوان اولین افرادی هستند که در مکه زندگی نموده‌اند. پس‌ازآن ˈحضرت ابراهیم (ع) ˈ خانه خدا را با قوانین خاصی یعنی تساوی اجزا می‌سازد و خداوند امر می‌کند که این مساوات اجزا در مکانی باشد که سرشار از آرامش باشد و بدین ترتیب خانه خدا به دست پیامبر خدا ساخته می‌شود.

کلیسای سن پیتروˈ بزرگ‌ترین کلیسای جهان

اما مکان مقدس مسیحیان، ˈکلیسای سن پیتروˈ (Basilica di San Pietro in Vaticano) است که در مجاورت واتیکان در مرکز شهر رم پایتخت کشور ایتالیا قرار دارد و حدود ۲۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد. بنای کلیسای ˈسن پیتروˈ در رم به مدت یک سده تمام در دست‌ساخت بود. ابتدا در دوره رنسانس با طرح برامانته (۱۵۰۶)، سپس با طرح تازه میکل آنژ (۱۵۴۶) به‌صورت پلان متمرکز و ایستا ساخته شد. پاپ توسعه کلیسا را به کارلو مادرنو (۱۶۰۷) واگذار نمود. او سه بلوک را به صحن کلیسا افزود و نقشه را از تقارن محوری تبدیل نمود. سپس با ساخت یک نمای کشیده با سنتوری بر فراز ورودی که موردانتقاد فراوان هم قرار گرفت چشم از جهان فروبست. سرانجام تکمیل کار بر عهده جووانی برنینی (۱۶۲۳) گذارده شد. ˈکلیسای سن پیتروˈ بزرگ‌ترین کلیسای جهان است که در مجاورت واتیکان در مرکز شهر رم پایتخت کشور ایتالیا قرار دارد. مسئولین شهرسازی رم، هرگز اجازه ندارند در ۱۰ کیلومتری واتیکان مکانی بلندتر از واتیکان را بسازند.

مسئولین شهرسازی رم، هرگز اجازه ندارند در ۱۰ کیلومتری واتیکان مکانی بلندتر از واتیکان را بسازند

بیت العتیق

از ملاک‌ها و مبانی انتخاب خانه خدا «بیت العتیق» بودن آن است؛ یعنی تحت سیطره هیچ حاکمی نباشد و خانه‌ای آزاد باشد. و به‌عنوان مکانی برای آرامش مسلمانان شناخته شود. طبق قانون جهانی سازمان یونسکو، حریم قانونی مکان‌های مقدس از نظر ساخت بنا، در مجاورت این مکان‌ها باید رعایت گردد. اما در همین مکان مقدس یعنی مکه، ۳۰ سال پیش، آرامگاه مادر پیامبر (ص)، توسط بولدوزرها به‌کلی ویران شد. این تخریب‌ها طی ۳۰ سال گذشته زیاد بوده است و حدود ۳۰۰ مکان تاریخی که تنها متعلق به پیامبر (ص) نبوده و متعلق به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) می‌باشد، ویران‌شده است. در سال ۱۹۲۵ مقامات وقت سعودی اقدام به تخریب تمام ضریح‌های مقبره بقیع که در آن شماری از ائمه (ع) و همسران پیامبر و فرزندان و اصحاب ایشان به خاک سپرده‌شده بودند، کردند. همچنین آنان خانه‌ای را که روزگاری متعلق به حضرت «خدیجه»، همسر پیامبر (ص) بود را تخریب و به حمام عمومی حجاج تبدیل کرده‌اند و مکانی که گفته‌شده پیامبر (ص) در آن دیده به جهان گشوده‌اند، پیش از آنکه تبدیل به کتابخانه شود، به بازار خریدوفروش دام تبدیل کرده‌اند. آنان همچنین، منطقه‌ای «اجیاد» و تپه‌ای که این منطقه بر آن قرار داشت را نیز ویران نموده‌اند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.