امام جمعه مشهد قرآن را چگونه چنین زن ستیزانه تفسیر می کند؟ نگاهی به انتقاد امام جمعه مشهد به گماشتن زنان در مقام سخنگویی

امام جمعه مشهد باری دیگر سخنانی جنجالی گفته است تا واکنش حریفان سیاسی خود را برانگیزد؛ سخنانی که البته منتقدانی جدی در حوزه اندیشه سیاسی و اجتماعی دارد.

شاید اگر این بار بخواهیم بتوانیم مجموعه ای از سخنان امام جمعه مشهد را در انتقاد به حضور زنان در ابعاد گوناگون اجتماع ارائه دهیم که تفاوت مبنایی وی با بزرگان نظام را در «مسئله جایگاه زن در اسلام» نشان می دهد.

برای نمونه چندی پیش وی در انتقاد به حضور زنان در مجامع بین المللی ورزشی مانند المپیک سخنانی گفت که چندی بعد مقام معظم رهبری به آنها پاسخ گفتند.

وی گفته بود: «متأسفانه در این مراسم یکی از بانوان ورزشکار جلودار حرکت گروه ورزشکاران بوده و این مخالف اصول اسلام و نظام و شعارهای دولت و ارزش‌های انقلاب است.» در حالی که چندی بعد رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان، قهرمانان و مدال آوران رشته های ورزشی در مسابقات جهانی و بازیهای المپیک و پارالمپیک 2012، فرمودند: « هنگامی که یک زن مسلمان ایرانی و دارای حجاب، بر سکوی قهرمانی می ایستد و همه را وادار به تکریم می کند، کار با عظمتی انجام شده است.»

حال این بار، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مذاکراتش با رئیس جمهور در خصوص انتصاب سخنگوی زن در وزارت خارجه گفت: به روحانی گفتم سخنگوی وزارت خارجه بیانگر سیاست خارجی یک دولت اسلامی و دینی است، لذا نباید در این خصوص خلاف آیه قرآن عمل کرد.

سید احمد علم الهدی همچنین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انتصابات اخیر دولت گفت: چون آقای روحانی مدعی هستند که فراجناحی عمل می کنند باید در دولت  از همه جریانها به خصوص جریان حزب الهی که در کشور شناخته شده هستند استفاده کند، نه اینکه همه نیروهای حزب الهی را حتی در رده های دوم و سوم کنار بزنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به انتخاب یک زن به عنوان سخنگوی وزارت خارجه گفت: در خصوص این موضوع با رئیس جمهور در حاشیه اجلاس خبرگان صحبت کردم.

وی گفت: در دیدارم با روحانی به آیه هجده سوره مبارکه زخرف اشاره کردم و گفت خصوص انتظار نداشتیم. البته باید از زنان عالمه و فاضله در دولت استفاد کرد اما سخنگوی وزارت خارجه بیانگر سیاست خارجی یک دولت اسلامی و دینی است، لذا نباید در این خصوص خلاف آیه قرآن عمل کرد.

در این آیه پس از اشاره به پندار مشرکان مبنی بر مؤنث بودن فرشتگان – با آنکه مؤنث را برای خود نمی پسندیدند – آمده است: «آیا کسی که در زر و زیور پرورش می یابد و گاه جدال و مخاصمه روشن نمی اندیشد؟»

مطالعه تفاسیر گوناگون نشان می دهد توصیف بیان شده در آیه بنابر یک احتمال، سخن خداوند است و بنابر احتمال دیگر، حکایت از سخن مشرکان و زبان حال ایشان. افزون بر این، بنابر احتمال نخست نیز دلالت آیه بر مفاد ایشان جای بسی تامل دارد.

نگاهی به تفسیر آیه 18 زخرف

 
امام جمعه مشهد باری دیگر سخنانی جنجالی گفته است تا واکنش حریفان سیاسی خود را برانگیزد؛ سخنانی که البته منتقدانی جدی در حوزه اندیشه سیاسی و اجتماعی دارد.سیدرضا سجادی نژاد

مطالب مرتبط
منتشرشده: 9
  1. حمیده

    این روزها همین طور دین گریزی در حال افزایش است. حرف های امثال علم الهدی و هم فکرانش هم کاتالیزور این روند است. این ها از تهاجم فرهنگی برای جامعه خطرناکترند.

  2. کاظم شمس

    موافق ترین تفسیر ایه نسبت به غرض ایشان این است که: بیان خداوند در قران است که اغلب زنان این چنین اند و در بیان بحث و مخاصمه کمتر از مردان اند؛ اولا: این بیان نمی فرماید که حرام است زنان به این دلیل در چنین عرصه هایی نباید حضور یابند که تعبیر به خلاف قران است بلکه حداکثر ارشاد به این خصوصیت غالب در زنان است که عقلا ان را رعایت می کنند و از کسانی استفاده می کنند که از مصادیق ارشاد قران نباشند.چرا تعبیر به خلاف قران شود.ثانیا: اگر طبق این برداشت ایشان از توصیفات قران عمل شود، مگر قران انسان را ظلوم و جهول توصیف نمی کند که علی القاعده شامل مردان هم هست، چگونه است اینجا به خصوصیت عمومی تعبیر میشود و ایشان خود را مصداق ان نمی دانند و امام جمعه بزرگترین شهر مذهبی جهان اند که اولین شرط امامت جمعه، عدالت است!ثالثا ایشان که نظر رهبری در این مورد را می دانند که این قبیل انتسابات را بی اشکال می دانند چرا بازهم اصرار دارند که این کار را خلاف شرع بدانند؟!ایا مخالفت با نظر رهبری فقط برای دیگران اشکال دارد؟رابعا ایا مخالفت ناشی از سوز دینی است و یا تخطئه سیاسی و بهانه ای برای ابراز مخالفت، چون به یاد نداریم نسبت به چنین انتسابات دولت قبل، ایشان این نوع تعبیرات داشته باشد.اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

  3. محمدی عراقی

    اهمیت امامت جمعه شهرهای بزرگی چون مشهد اقتضا می کند که شخصیتهایی گماشته شوند که با احتیاط بیشتر سخن می گویند و از محبوبیت بیشتر در نزد مردم و علما برخوردارند.

  4. اسکندری

    منظور ایشون از نیروهای حزب اللهی چه کسانی هستند؟ بهتر نیست ایشون یه فهرستی از نیروهای حزب اللهی مدنظرش بده به آقای روحانی بگه اینها رو کنار نذار؟

  5. شیخ بهایی!

    بر طبق نظر ایشان پس لابد زینب (س) هم اشتباه کردند که در دربار یزید خطبه خواندند و از اساس و پایه این شعار:” کربلا در کربلا میماندی اگر زینب نبودی”،هم منافی نص قرآن کریم است.عجیب است که موقع رای گیری و راه پیمایی و حتا حاضر شدن در نماز جمعه حضور زنان مشکل ندارد و بلکه لازم و واجب است و نشانگر رفتار اسلامی اما هنگام تقسیم مسولیتها جای زن در پستوی خانه است.در کشوری که نیم و بلکه بیشتر تحصیل کردگان زنان می باشند از تمام مناصب دولتی یک شغل سخنگوئی هم به زنان حرام است!!!

  6. حسینی دولت آبادی

    آقای علم الهدی نظرات مشابه دیگری هم درباره زنان دارند.

  7. رحیمی

    دلبته این دقت نظرهای ایشان مخصوص اهل تعبد و متشرعین است. ما در مشهد علمایی داریم که معتقدند زنان در تشییع جنازه هم نباید همراه باشند.

  8. سعید مولایی

    آقای علم الهدی کاشکی یک جا هم یک نظری با رحمت نظر داشته باشند.

  9. افسانه

    این حرفها توهین به ما زنهاست.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.