“محمد عماره” درگذشت

دکتر “محمد عماره”، یکی از اندیشمندان و نویسندگان برجستۀ جهان اسلام، بعدازظهر دیروز جمعه (28 فوریه/ 9 اسفند 1398) در سن 89 سالگی در مصر درگذشت.

“خالد عماره”، فرزند دکتر محمد عماره، صبح امروز (شنبه) با اعلام این خبر در صفحۀ شخصی فیسبوک خود نوشت: پدرم بعد از سه هفته بیماری، بعدازظهر دیروز جمعه 4 رجب 1441 بدون هیچ درد و مشکلی و درحالی‌که خانوادۀ کوچکش او را احاطه کرده بود در کمال آرامش وفات کرد.

فرزند شیخ محمد عماره همچنین اعلام کرده است که مراسم تشییع‌جنازۀ پدرش بعد از نماز ظهر امروز (شنبه) در مسجد “حمد” در منطقۀ “التجمع الخامس” قاهره برگزار می‌شود و پیکر او برای تدفین به زادگاهش؛ روستای “قلین” در استان “کفر الشیخ” انتقال داده خواهد شد.

دکتر محمد عماره رحمه‌الله در 8 دسامبر 1931 میلادی در روستای “قلین”- از توابع استان کفر الشیخ مصر- دیده به جهان گشود. حفظ قرآن مجید را در شش سالگی آغاز کرد، مدرک لیسانس زبان عربی و علوم اسلامی را در سال 1965 و مدرک دکترای فلسفه وعلوم اسلامی را در سال 1975 از دانشکدۀ دارالعلوم دانشگاه قاهره دریافت کرد.

این اندیشمند برجستۀ اسلامی مسئولیت‌هایی همچون: عضویت مجمع بحوث اسلامی دانشگاه الازهر، ریاست تحریر مجلۀ الازهر، عضویت در هیئت علمای برجستۀ الازهر و عضویت هیئت تدوین قانون اساسی مصر در سال 2012 در کارنامۀ خود دارد.

دکتر محمد عماره از موافقان انقلاب عربی در مصر به‌شمار می‌رفت، چنان‌که در جریان کودتای نظامی علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر، با صدور بیانیه‌ای این اقدام را «کودتای نظامی علیه دموکراسی‌ای که دروازۀ آن در انقلاب 25 ژانویه 2011 باز شد» توصیف کرد.

از دکتر محمد عماره رحمه‌الله تالیفات و مقالات علمی زیادی پیرامون معرفی اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار جهان اسلام، بررسی و واکاوی افکار و اندیشه‌های اسلامی و غربی، دفاع از شریعت اسلام در مقابل تهاجمات مستشرقین و مخالفان و توجه به ارزش‌های عقیدتی و اخلاقی نسل جدید چاپ و منتشر شده است.

از مهمترین تالیفات دکتر عماره که بالغ بر 70 نوشته است، می‌توان به کتاب‌هایی همچون: “التفسیر المارکسی للإسلام”، “المعتزله ومشکله الحریه الإنسانیه”، “معالم المنهج الإسلامی”، “الإسلام والمستقبل” و “نهضتنا الحدیثه بین العلمانیه والإسلام” اشاره کرد.

 

منبع: سنی آنلاین

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.