همکاری پیروان ادیان در چین برای مقابله با بحران ویروس کرونا

در کشور چین پیروان ادیان مختلف هر یک به نحوی در معابد، مساجد و کلیساها برای مبارزه با ویروس کرونا پیش‌قدم شده‌اند. اوایل ماه جاری یک معبد و یک صومعهٔ تائویی مبالغ فراوان و تجهیزات پزشکی بسیاری برای مبارزه با ویروس کرونا اهدا کردند. پیروان ادیان با دعا و نیایش، برگزاری مراسم‌های مذهبی، ارائهٔ خدمات و همچنین کمک‌های مالی‌شان که بالغ بر 30 میلیون دلار می‌شود، تاکنون نقش به‌سزایی در مبارزهٔ کشوری علیه این ویروس ایفا کرده‌اند.

این اقدام متدیّنان حاکی از زنده شدن روح مذهب در چین است و این حس را به مردم می‌دهد که متدینّان می‌توانند جایگزین خوبی برای فسادی باشند که آفت جان دولت چین شده است. قریب به ده سال است که دین کم‌کم دارد در چین جان دوباره می‌گیرد و این اتّفاقات حاکی از همین تولّد دوباره است.

اما تلاش گروه‌های مذهبی چندان مورد استقبال حزب کمونیست قرار نگرفته است. حزب کمونیست نسبت به هر نهادی که به اعتقاد خودش میان دولت و مردم چین حائل شود بی‌اعتماد است. لذا تاکنون با اهدای کمک‌های مالی هفت کلیسا مخالفت کرده است. ولیکن پیروان ادیان با وجود مخالفت‌ها به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند. طبق جدیدترین آمار، انجمن بودایی‌های چین 14، انجمن پروتستان‌ها 10، انجمن مسلمانان 4.5، کاتولیک‌ها 1.5 و تائویی‌ها 1.9 میلیون دلار برای مقابله با ویروس کرونا کمک مالی اهدا کرده‌اند.

به گفتهٔ سوزان مکارتی، دانشمند علوم سیاسی در چین، کمک‌های مالی متدینان می‌تواند به نهادهای دینی کمک کند تا وفاداری و سرسپردگی خود را به دولت اثبات کنند. مکارتی می‌گوید: “دولت از دریافت کمک‌های مالی انجمن‌های مذهبی خوشحال می‌شود، اما نگران است که مبادا این گروه‌ها از کمک‌های خود به عنوان راهی برای نفوذ در جامعه استفاده کنند.”

با این که به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس تمام اماکن عبادی چین بسته شده، معابد و کلیساها مراسم‌های دعا ترتیب می‌دهند و در ووهان رستوران‌های اغذیهٔ حلال غذای رایگان در اختیار پرسنل پزشکی بیمارستان‌ها قرار می‌دهند.

یکی از ترانه‌سرایان مذهبی چین در باب شیوع بیماری و برای روحیه دادن به مردم این ترانه را سروده است:

امروز مردم فضیلت را کنار گذاشته‌اند

و به زمین و آسمان کفر می‌گویند

حرص و طمع دنیای انسان را پر کرده است

و دیگر هیچ چیز در وضعیت عادی خودش نیست…

 

منبع: نیویورک تایمز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.