وضعیت مسلمانان امریکا؛ دشمنی از راست و تحقیر از چپ

شادی حمید

برای مسلمانان آمریکا زمانۀ عجیبی شده است؛ چون بستگی دارد در کدام آمریکا زندگی کنی! گویا دو آمریکا وجود داشته باشد. از یک طرف امروز عصری طلایی برای مسلمانان آمریکا و جایگاهشان در حیات اجتماعی محسوب می‌شود و از طرف دیگر با معضل افزایش اسلام‌ستیزی و تبعیض علیه مسلمانان مواجه هستیم.

فهرست عناوین

 گاهی به نظر می‌رسد مسلمان‌ها همه جا حضور دارند؛ در نمایش‌های تلویزیونی، در ضیافت‌های کاخ سفید، در مراسم جوایز آکادمی و حتی تبلیغات‌ها. اما از سوی دیگر، اسلام‌هراسی نیز واقعیتی‌ است که آمار و ارقام بر آن مهر تأیید می‌زند. بوی اسلام‌هراسی حتی در رسانه‌های اجتماعی و در خلال سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نیز به مشام می‌رسد.
طبق نظرسنجی یکی از اساتید دانشگاه مریلند، در کمپین انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 دیدگاه‌های مثبت نسبت به مسلمانان افزایش پیدا کرد، اما این نگاه مثبت کاملاً از جانب دموکرات‌ها و مستقل‌ها بود. جمهوری‌خواهان کماکان دیدگاه مساعدی نسبت به اسلام و مسلمانان نداشتند. این همان آمریکایی است که خانم اسما الدین در کتاب خود با عنوان «وقتی اسلام دین به حساب نمی‌آید» راجع به آن اظهار نگرانی کرده است. عنوان کتاب به این واقعیت اشاره دارد که امروز تلاش بر این است که اسلام نه یک دین، بلکه یک ایدئولوژی سیاسی معرّفی شود. الدین می‌نویسد اگر اسلام دین محسوب نشود، دیگر نمی‌تواند مدّعی حمایت‌هایی شود که قانون ایالات متحده از آزادی بیان دینی به عمل می‌آورد.

این همان یک بام و دو هوایی است که بسیاری از محافظه‌کاران مسیحی مواضع ضدّ و نقیضی را در دفاع از آزادی مذهبی برای خود اتّخاذ می‌کنند، اما برای مسلمانان خیر! در این فرایند، عمل آزادانه به دین که متمّم اول قانون اساسی حامی و ضامن آن است، به یکی دیگر از قربانیان دوگانگی پارتیزانی تبدیل می‌شود.
این که چنین استدلالی دربارۀ اسلام از دهان محافظه‌کاران مسیحی شنیده می‌شود طعنه‌آمیز است. این اندیشه که دین باید شخصی و خصوصی باشد، دقیقاً همان استدلالی است که وقتی پای مسائلی مثل سقط‌جنین و کیک پختن برای عروسی هم‌جنس‌گرایان به میان می‌آید، لیبرال‌های سکولار علیه مسیحیان مورد استفاده قرار می‌دهند. محافظه‌کاران از این فکر که تعهّدات ایمانی‌شان نباید بر خطّ‌مشی سیاسی‌شان تأثیر بگذارد عصبانی می‌شوند و جبهه می‌گیرند. پس چرا اصرار دارند که مسلمانان آمریکا باید دقیقاً به همان چیزی تبدیل شوند که خودشان از آن سر باز می‌زنند؟ (یعنی سکولاریست‌های خوب و سربه‌راه)
اسماء الدین در بسیاری از جاهای کتاب بیشتر انتقادات خود را معطوف به جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران می‌کند، زیرا آنها کسانی هستند که امنیت مسلمانان را با مشروعیت‌زدایی از اسلام در کلامشان و با اقداماتی عملی مثل مخالفت با ساخت مسجد به خطر می‌اندازند.

منبع: واشنگتن پست

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.